meineed

olifantje
Topic Starter

meineed

#1 , 29 apr 2009 01:35

ik wil graag weten wat ik moet doen om een aanklacht voor meineed tegen mijn bijna exman?
waar moet ik hiervoor zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 29 apr 2009 10:49

In rechtbanken wordt heel wat afgelogen. Somigen beweren dat liegen zelfs een recht is.

Kan je de meineed omschrijven?

RR

mapleleiah

#3 , 29 apr 2009 15:49

In deze maatschappij is het niet belangrijk wie de waarheid spreekt, maar wie geloofd wordt. Als u dus niet met bewijzen kunt afkomen dat de andere partij liegt, staat u helaas nergens.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

anouck

#4 , 29 apr 2009 17:45

zelfs al kan je het bewijzen , houden ze er nog geen rekening mee!
hier was er een discussie over medische kosten.
mij man zijn ex vroeg rekeningen terug van operaties waarvan ze een groot deel terug gekregen had van de hospitalisatie.
ze ontkende tot 2 x toe(schriftelijk) NIET gehospitaliseerd te zijn,per toeval komt mijn man erop dat ze dat wel is.
haar leugen staat dus op papier.
de rechter heeft gewoon beslist dat hij de helft moet betalen van het deel dat niet terugbetaald is. voor de rest zijn er geen woorden aan vuil gemaakt.

olifantje
Topic Starter

#5 , 29 apr 2009 18:00

ja ik kan met diverse verklaringen en bewijzen dat we inderdaad bezittingen hadden bij zijn weggaan,maar hij beweerde bij de notaris dat we NIKS hadden en hij alleen de kleren en de horloge (€1000,-)die hij aan had.
Dus nu wil ik graag weten waar ik naar toe moet met mijn aanklacht die ik wil doen en hoe de procedure verloopt iemand ondervinding hier mee?
bij voorbaat mijn hartelijke dank

rambina

#6 , 29 apr 2009 22:07

De ex van mijn vriend had een heel A4 vol met leugens geschreven, allemaal leugens die we konden weerleggen..
Geen kat die daar rekening mee heeft gehouden..
Hoe zieliger je kunt doen, en des te meer je kunt liegen, des te meer dat je krijgt..

Feiten, dat is wat ze willen.. Geen fabeltjes, geen verklaringen of wat dan ook..
justice will be done

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 30 apr 2009 04:43

... maar hij beweerde bij de notaris
Schrijf eens een brief naar de notaris waarin je zijn beweringen weerlegd waarbij je Uw beweringen staaft met Uw stukken of bewijzen

Ik vermoed niet dat het om meineed zal gaan, maar al wat je kan weerleggen zal de notaris rechtzetten.

Er zijn maar een paar mensen per jaar die veroordeeld worden voor meineed, hoeveel juist weet ik niet, maar veel veroordelingen komen hier in Belgie niet voor en zeker niet bij een verdeling van een echtscheiding.

Ooit wel voorgekomen is dat de scheiding stilgelegd werd door de rechter tot het (straf)proces over "de zwarte kas" -lees de schatkist van onze Staat moet nog geld van die kas- meer duidelijkheid moest brengen en dan pas mocht het koppel scheiden.

RR

sniper

#8 , 30 apr 2009 08:35

Er zijn maar een paar mensen per jaar die veroordeeld worden voor meineed,...
om maar te zeggen,
een politicus zweert de eed van getrouwheid bij aanvang van zijn mandaat

ik zou ze niet te eten willen geven die die eed verkrachten en dus eigenlijk veroordeeld zouden moeten worden voor meineed
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

anouck

#9 , 30 apr 2009 09:23

@ rambina....kgeloof echt dat we in hetzelfde sukkelstraatje zitten!
hier is het echt erg geworden, alhoewel we reeds jaren samen zijn. de eerste 10 jaar liet ze ons met rust (behalve de kinderen opstoken want dat doet ze sinds dag 1)...maar sinds de geboorte van ons kindje...ik kan een bestseller schrijven...en het ergste van al...zijn kinderen willen nu niet meer komen. hij moet maar doen wat hun moeder zegt zeggen ze! stel je voor! dan hadden we nu geen rooie duit meer! ik heb me er al ziek ingemaakt! want dat zet echt een domper op je relatie, en die jaren die gepasseerd zijn en zij verbrod heeft komen niet meer terug. ipv te genieten van de babyjaren van ons kindje hebben we niet anders moeten doen naar rechtbanken en advokaten lopen!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 apr 2009 10:29

Er kan maar sprake zijn van meineed nadat men de eed heeft afgelegd de waarheid te zullen zeggen (de eed van een politicus, een rechter enz... bij het aanvatten van het ambt kan dus geen aanleiding geven tot vervolging voor meineed).

Bij een vereffening en verdeling kan er maar sprake zijn van meineed nadat de notaris een boedelbeschrijving heeft opgemaakt en partijen de eed hebben afgelegd dat zij alles hebben aangegeven en niets verduisterd hebben.

Dus eerste stap: boedelbeschrijving met eedaflegging.

Daarna kan de meineed maar bewezen worden als men kan bewijzen dat goederen of gelden niet werden aangegeven. Dat zal u meestal slechts kunnen bewijzen met een klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter. Die heeft immers de bevoegdheid om bijvoorbeeld onderzoek bij banken te bevelen.

Dus tweede stap: klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter.

scorpioen

sniper

#11 , 30 apr 2009 11:38

Er kan maar sprake zijn van meineed nadat men de eed heeft afgelegd de waarheid te zullen zeggen (de eed van een politicus, een rechter enz... bij het aanvatten van het ambt kan dus geen aanleiding geven tot vervolging voor meineed).
dus is de eed van een beëdigd persoon maar een lege doos?
nice to know dat ik mij niet meer aan die eed moet houden dus als ze me toch niks kunnen maken als ik meineed pleeg
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

olifantje
Topic Starter

#12 , 30 apr 2009 16:47

bedankt Scorpioen voor dit directe antwoord ,de boedelbeschrijving is gebeurd en nu wil ik deze aanklacht doen,moet dit een advocaat doen of kan ik dit zelf,weet je ook hoeveel dit kost?

scorpioen

#13 , 30 apr 2009 17:33

Ik zou je aanraden een advocaat te nemen, al kan je dit wel rechtstreeks doen. Er moet een voorschot op de kosten geconsigneerd worden. Het bedrag wordt vastgesteld door de onderzoeksrechter. Neem hiervoor info op de griffie van de correctionele rechtbank.

scorpioen

olifantje
Topic Starter

#14 , 30 apr 2009 17:38

bedankt ik zal daar maandag eens even bellen met de een of ander want anders is straks alles verdwenen er is zgn al zoveel weg dat ik nu even de pas erin moet zetten.
Ben benieuwd of ze dit snel kunnen behandelen ,
groetjes

Franciscus

#15 , 30 apr 2009 17:53

De eed die een ambtenaar aflegt is ' Ik zweer getrouwheid aan de Koning, gehoorzaamheid aan de Grondwet en aan de wetten van het Belgische volk”. Deze formule dateert uit 1831.
Quid niet federale ambtenaren en alles wat daarbij hangt

Dat is de reden dat im ambtszaken de ambtenaar zijn vaststellingen 'voor waar zijn' .-- indien niet akkkoord moet er een procedure valsheid in geschriften en gebruik worden opgestart - de gevolgen zijn heel wat zwaarder dan bij meineed.

Daarbij meineed is er pas wanneer de eed bij wet is opgelegd of indien het een gedingbeslissende of ambtshalve opgelegde eed is.

Terug naar “Echtscheiding”