wat kan er tijdens een feitelijke scheiding

JJ94
Topic Starter

wat kan er tijdens een feitelijke scheiding

#1 , 04 okt 2008 14:26

Best,

wij staan voor een scheiding en zouden het om een aantal redenen eventueel bij een feitelijke scheiding houden. Ik heb hier een paar vragen bij. We zijn gehuwd onder het gewoon wettelijk stelsel, zonder bijkomend contract.

- hoe lang kan je feitelijk gescheiden blijven ?
- kan ik bij een feitelijke scheiding het huis inkopen en een lening enkel op mijn naam openen ? zonder dat er later op deze bepalingen terug gekomen kan worden ?
- stel dat mijn echtgenoot sterft tijdens de feitelijke scheiding, heb ik dan nog recht op een weduwe pensioen en de kinderen op kindergeld voor wezen ?

dit zijn er al drie van een hoop...
bedankt
JJ94

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 okt 2008 14:44

Geachte,

Zolang u niet wettig gescheiden bent is uw huwelijk nog niet ontbonden en opent u recht op een overlevingspensioen indien u aan de betalingsvoorwaarde voldoet qua leeftijd, duur huwelijk, of kinderlast , qua inkomen....

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

bemiddelaar

#3 , 04 okt 2008 15:44

Er staat geen termijn op de feitelijke scheiding. Jullie kunnen in onderling overleg beslissen hoelang jullie getrouwd wensen te blijven. Zolang er echter geen sprake is van een echtscheiding kan je het huis niet inkopen noch de lening op jouw naam laten plaatsen. Dit is, in jullie huwelijksstelsel, enkel mogelijk bij een echtscheiding. Eventueel kunnen jullie wel afspreken wie er de lening verder betaalt en wat de impakt hiervan is bij een mogelijke vereffening en verdeling nav een echtscheiding. Of jullie kunnen overgaan tot de wijziging van het huwelijksstelsel. Desgewenst kunnen jullie de hulp inroepen van een bemiddelaar in familiezaken of een notaris om samen met jullie te bekijken wat er wel / niet mogelijk is in jullie concrete situatie.

Reclame

j.demoor

#4 , 06 okt 2008 19:45

U kan in de tijd onbeperkt feitelijk gescheiden blijven,indien u dit SAMEN beslist.

Vermits u tijdens de feitelijke scheiding gehuwd blijft geldt : “Art.1418.Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen, te vervreemden of met zakelijke rechten te bezwaren...d) een lening aan te gaan...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat uw echtgenoot een werknemerspensioen geniet of zal genieten. De feitelijke scheiding belet de toekenning niet van het overlevingspensioen.

“Art.56bis.§ 1.Is rechthebbende op kinderbijslag tegen de bedragen bepaald in artikel 50bis, de wees indien op het ogenblik van het overlijden van één van de ouders, een rechthebbende bedoeld in artikel 51, §§ 3 en 4 in de loop van de twaalf maanden die onmiddellijk het overlijden voorafgaan de voorwaarden heeft vervuld om aanspraak te maken op ten minste op tenminste zes maandelijkse forfaitaire bijslagen.“(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

De feitelijke scheiding van hun overleden ouder ontneemt diens kinderen de hoedanigheid van wees niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”