#5 , 08 nov 2020 10:54
"ik ben 74 jaar en zwaar gehandicapt (trombose) 15 p redzaamheid.in ben sinds 2 jaar gehuwd en mijn echtgenote zorgt heel goed voor mij 24/24 u."
"indien zij bij voorts woont (op hetzelfde adres)"
In geval van feitelijke scheiding, zal het gezinspensioen verdeeld worden indien mevrouw haar activiteit beperkt tot de toegelaten grenzen.
In geval van wettelijke scheiding zal zij geen aandeel in pensioen ontvangen en wordt ingeval van gezinspensioen, dit pensioen herleid tot bedrag alleenstaande. Ook zal zij in geval van overlijden mijnheer geen recht hebben op een overlevingspensioen, tenzij mijnheer ambtenaar is.
Heeft u al eens navraag gedaan naar de mogelijkheid van een PAB?
U verlangt toch wel veel van mevrouw.
Bespreek ook de mogelijkheid van het thematisch verlof medische bijstand.
Indien u een constructie wenst op te zetten om de wetgeving te omzeilen, maakt u zich schuldig aan fraude.
Ik zou u dan ook willen adviseren om gehuwd te blijven en uw pensioen te laten omzetten in een gezinspensioen(privaatrechtelijke sector) indien uw echtgenote gen vervangingsinkomen meer krijgt. Gezien u 24u op 24 u zorg nodig heeft en deze zorg door uw echtgenote wordt verstrekt en zij u zou blijven verzorgen, lijkt me een echtscheiding zeker niet aangewezen. Anders ligt het natuurlijk als uw echtgenote op echtscheiding zou aandringen, maar dan vrees ik dat u ook naar een andere "oppas" zal moeten uitzien.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.