feitelijke scheiding en mogelijke schulden

itsme
Topic Starter

feitelijke scheiding en mogelijke schulden

#1 , 05 aug 2008 10:35

wij zijn feitelijk gescheiden. stel dat de toekomstige ex schulden maakt, kan ik dan mee aansprakelijk gesteld worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 05 aug 2008 17:57

Waar of bij wie worden er schulden gemaakt of bestaan die schulden al?

itsme
Topic Starter

#3 , 05 aug 2008 18:11

voor zover ik weet niet. maar zulke zaken komen pas aan het licht als het te laat is. kan ik op één of andere manier anticiperen?

Reclame

lijntje

#4 , 05 aug 2008 19:17

is er bij jullie feitelijke scheiding bij de notaris of advocaat geen document opgemaakt? dit was bv in mijn geval wel en daar stond ook duidelijk in dat verder gemaakte schulden na de feitelijke scheiding voor ieders kosten is

bemiddelaar

#5 , 05 aug 2008 20:14

Als er sprake is van het wettelijk huwelijksstelsel worden volgende schulden als persoonlijke schulden aanzien van persoon A
- Eigen schuld = schuld vóór het huwelijk gemaakt
- Eigen schuld = schulden ten laste van erfenissen, schenkingen of legaten die één van de partners heeft verkregen tijdens het huwelijk (bv. successierechten op de erfenis van een tante)
- Eigen schuld = de strafrechtelijke en fiscale boetes die een echtgenoot oploopt en de schadevergoedingen ten gevolge van een onrechtmatige daad waartoe een echtgenoot wordt veroordeeld.
- Ook schulden die aangegaan worden ten behoeve van het eigen vermogen zijn persoonlijke schulden (bv. de onderhoudskosten van een geërfde woning zijn een persoonlijke schuld van de echtgenoot die de woning erfde)

=> Schuldeiser kan enkel terugbetaling eisen aan A, maar volgende situaties zijn uitzonderingen:
- gemeenschappelijk vermogen heeft genoten uit de eigen schuld van A, dan kunnen zowel A als B aangesproken worden door de schuldeiser
- schulden waarvan niet kan worden aangetoond dat het persoonlijke schulden zijn worden als gemeenschappelijk aanzien.
- zolang de echtscheiding niet is overgeschreven in de burgerlijke stand, kunnen derden hun schuld opeisen

Om problemen te vermijden kan je schriftelijk laten vastleggen dat eventuele “persoonlijke” schulden gemaakt tijdens de periode van feitelijke scheiding tussen de echtgenoten als persoonlijke schuld worden aanzien en als de schuldeiser bij persoon B komt aankloppen voor een schuld gemaakt door persoon A dat persoon A dit integraal zal terugbetalen aan persoon B + de wijze waarop dit zal gebeuren + wat er zal gebeuren als persoon A niet betaalt.

Een bemiddelaar in familiezaken / notaris of advocaat kan u helpen bij het opmaken van een dergelijke clausule.

j.demoor

#6 , 06 aug 2008 12:09

‘wij zijn feitelijk gescheiden’ houdt in dat u nog steeds getrouwd bent.Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.1409.Gemeenschappelijk zijn :...- de schulden aangegaan door een der echtgenoten ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen;- de schulden door een der echtgenoten aangegaan in het belang van het gemeenschappelijk vermogen...- de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Echtscheiding”