Alimentatie: hoeveel krijgen/betalen jullie?

rulina

#31 , 06 feb 2010 09:48

Hoy,

lees het toppic nu pas en heb ook inderdaad het gevoel dat weinige willen delen wat ze krijgen....ook al omdat men dikwijls onterecht kritiek krijgt ?
Hier werd ex veroordeeld 400€ te betalen voor 2 kids + de helft voor de medische kosten met klassieke regeling 1 WE op 2 en hij 60% van inkomen.
Wat gebeurd er nu ex heeft altijd geweigerd index aan te passen en medische kosten te betalen
Komt de kids al 3 jaar helemaal niet meer halen
Dan Sinds vorig jaar helemaal geen alli meer betaald.
Gevolg => loonsbeslag
10 dagen na het loonsbeslag betaald zijn vriendin de alli van 3 maanden ineens en tekenen ze dan verzet aan bij de beslagrechter want het bedrag wat wij eisen is nu niet meer correct.
Gevolg => er kan nu geen beslag meer gelegd worden en ik krijg helemaal niets meer
of moeten weer procedure aangaan bij beslagrechter, eerst voor aanpassing taal (ex woont in wallonie) en dan bij de beslagrechter)
Dus kan nog lang duren, en dan sturen de adv U maar naar het OCMW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
christel_sammy

#32 , 14 feb 2010 16:51

Hallo allemaal,

Ik krijg voor mijn dochter van 21, 160 euro alimentatie van mijn ex-man. Omdat ik vond dat dit te weinig was en ze nog studeert had ik verhoging aangevraagd via de vrederechter. Ik ben alleenstaand en heb een inkomen van bijna 1300 euro en 231 euro kindergeld. Ik had een verhoging aangevraagd tot 250 euro, heb al mijn kosten moeten bewijzen (had een pro deo advocaat). Mijn ex man heeft dit ook moeten doen maar heeft verzwegen dat hij in 2000 full time werkte en nu maar part time meer (hij had een goede advocaat). De rechter heeft hierop beslist dat de verhoging van alimentatie niet nodig was omdat bij mijn inkomsten ook de studietoelage van mijn dochter bijgerekend wordt. Dat de kinderen geen enkel weekend meer bij hun vader gaan en ook geen vakanties meer bij hem doorbrengen (normaal 1 we op de 2 en de helft van de vakanties) speelde hierbij geen enkele rol, ook al werd er bepaald dat de situatie wel veranderd was volgens de rechter. Toch werd mijn ex man in het gelijk gesteld omdat hij zogezegd nu even veel verdient dan 10 jaar geleden. Blijkbaar had hij een betere advocaat dan ik, hij kan er zich wel 1 permiteren ook al verdient hij maar 1450 euro op de maand. Mijn zoon van 22 verdient zelfs meer. Toen ik het vonnis kreeg stond erin dat mijn ex man volgens zijn loon eigenlijk maar 123 euro zou moeten betaald hebben. Ik dacht dat ik ging doodvallen maar ja, niets aan te doen.
Christel_sammy
Laatst gewijzigd door christel_sammy op 15 feb 2010 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebel-with-a-cause

#33 , 14 feb 2010 20:37

Hallo allemaal,

Ik krijg voor mijn dochter van 21, 160 euro alimentatie van mijn ex-man. Omdat ik vond dat dit was en ze nog studeert had ik verhoging aangevraagd via de vrederechter. Ik ben alleenstaand en heb een inkomen van bijna 1300 euro en 231 euro kindergeld. Ik had ieen verhoging aangevraagd tot 250 euro, heb al mijn kosten moeten bewijzen (had een pro deo advocaat). Mijn ex man heeft dit ook moeten doen maar heeft verzwegen dat hij in 2000 full time werkte en nu maar part time meer (hij had een goede advocaat). De rechter heeft hierop beslist dat de verhoging van alimentatie niet nodig was omdat bij mijn inkomsten ook de studietoelage van mijn dochter bijgerekend wordt. Dat de kinderen geen enkel weekend meer bij hun vader gaan en ook geen vakanties meer bij hem doorbrengen (normaal 1 we op de 2 en de helft van de vakanties) speelde hierbij geen enkele rol, ook al werd er bepaald dat de situatie wel veranderd was volgens de rechter. Toch werd mijn ex man in het gelijk gesteld omdat hij zogezegd nu even veel verdient dan 10 jaar geleden. Blijkbaar had hij een betere advocaat dan ik, hij kan er zich wel 1 permiteren ook al verdient hij maar 1450 euro op de maand. Mijn zoon van 22 verdient zelfs meer. Toen ik het vonnis kreeg stond erin dat mijn ex man volgens zijn loon eigenlijk maar 123 euro zou moeten betaald hebben. Ik dacht dat ik ging doodvallen maar ja, niets aan te doen.
Christel_sammy
De kinderen zijn meerderjarig dus niet meer 'verplicht' om naar de vader te gaan. De alimentatie is in verhouding te rekenen.

Reclame

christel_sammy

#34 , 15 feb 2010 12:53

Hoi Rebel,

Wat ik niet begrijp is dat een rechter gelooft dat mijn ex-man nu maar evenveel verdient dan in 2000 ? Wat dan met de index aanpassingen ? Mijn ex-man werkt bij de NMBS en werkte in 2000 fulltime in de functie van opsteller, niveau 2 dus,(zijn inkomen was toen +- 50000 fr) nu werkt hij in de functie van onderbureauchef niveau 2+ en zou maar evenveel verdienen ? Volgens zijn loonfiches zou hij nu maar 1450 euro verdienen. Ik heb zelf bij de nmbs gewerkt als 1ste onderstationchef en had een loon van +- 1800 euro, maar had maar 15 jaar dienst terwijl mijn ex-man al 30 jaar aan de nmbs werkt. Ik woon alleen en mijn ex man woont samen ( ik wil niet zeggen dat zijn vriendin mee moet opdraaien voor de alimentatie van mijn dochter). Maar ik moet wel alleen opdraaien voor de hypotheek en de algemene kosten die een huishouden met zich meebrengt. Mijn ex-man kan de kosten van hypotheek enzo delen met zijn vriendin.
Mijn vriend is informaticus bij de NMBS en verdient 2200 netto per maand, zijn collega die 4/5de werkt verdient 1900 euro en dit is een graad lager dan mijn ex-man ? Dus ik kan alleen maar vaststellen dat hij part-time werkt op eigen verzoek en hij hiermee wil vermijden dat hij meer moet betalen voor zijn dochter. Toen de vrederechter hem vroeg of hij altijd in dat regime gewerkt had, antwoordde hij doodgewoon ja. Dit was een groffe leugen maar hij is er toch mee weggekomen. (staat niet op de loonfiche of je partime werkt of fulltime)
Dat de kinderen niet meer naar hun vader gaan is te wijten aan het feit dat zijn vriendin geen kinderen kan uitstaan, het bezoekrecht was van vrijdagavond 19 uur tot zondagavond 19 uur, maar hij kwam ze dan nooit meer halen. Toen de kinderen 12 en 13 waren zijn ze na een ruzie zelfs eens weggelopen bij hem, ik was toen aan het werken en mijn ex-man heeft me zelfs niet verwittigd. Ze hadden wel een sleutel en konden gelukkig thuis binnen, normaal moesten ze een week bij hun vader blijven, het was vakantie maar na 1 dag stonden ze al terug thuis. Ze zijn dan een hele week alleen moeten thuis blijven want ik kon geen verlof nemen.
Mijn dochter zit ook op de hogeschool en studeert communicatie management, (derde jaar)wat ook extra kosten met zich meebrengt. Als ik lees dat sommige mensen op het forum voor veel jongere kinderen al 150 euro krijgen dan stel ik me wel vragen.Maar blijkbaar is de ene vrederechter niet de andere en had hij het idee dat ik mijn ex-man aan het pluimen was, wat zeker niet de bedoeling was.
Christel_sammy

Rebel-with-a-cause

#35 , 15 feb 2010 15:18

Ik veronderstel dat er nog een beroep mogelijkheid is tegen de uitspraak van de vrederechter.

Wat betreft de alimentatie voor meerderjarige kinderen.
Het kind kan eventueel zelf een procedure starten om deze zelf te ontvangen.

christel_sammy

#36 , 15 feb 2010 17:37

He Rebel,

Bedankt voor je antwoord. Bij mijn eerste oproep van de rechtbank bekeek de vrederechter mijn verzoekschrift (ingediend in december 2008) en hij zei al direct maar "mevrouw u vraagt bijna een verdubbeling van uw alimentatie" op een arrogante toon eigenlijk. Toen besefte ik eigenlijk al dat ik het proces niet zou winnen, volgens mij was de vrederechter bevooroordeeld.
Mijn zoon zat toen ook nog op de hogeschool in Gent en heeft voor zijn eindejaarsstage 4 maand op kot gezeten omdat hij anders onmogelijk op het bedrijf geraakte waar hij zijn stage moest doen. Hij had er zelf voor gespaard want anders had ik dit niet kunnen bekostigen. Nu heeft hij wel werk gevonden, dus dat is al een zorg minder.
Ik zou niet weten hoe ik in beroep moet gaan tegen de uitspraak van de vrederechter. Toen mijn vriend bij mij woonde, vond mijn ex-man het wel normaal dat hij ook bijdroeg voor de kosten van de kinderen (wij zijn uiteen gegaan omdat er strubbelingen waren met de kinderen, maar hebben nu een lat relatie)
Mijn ex man had beloofd om voor mijn zoon toen hij 16 werd bij te leggen voor een bromfiets. Wij hebben hem toen een crossmodel gekocht, nieuw, 2300 euro en mijn zoon belt fier naar zijn vader om er eens te komen naar kijken. Hij komt en zijn reactie was, "voor zoiets leg ik niets bij". Toffe reactie voor een zogezegde bekommerde vader en een zoon zo down als iets. En geen euro gezien. Zo zou ik nog uren kunnen doorgaan maar het lost toch niets op. En de clou is nu mijn ex geen alimentatie meer moet betalen voor zijn zoon kan hij wel eens opbellen en contact zoeken zo zie je maar
Groetjes Christel_sammy

kvl

#37 , 18 mar 2010 17:06

Ik lees vandaag deze topic voor de eerste maal dus vandaar mijn late reactie.

In 2008 uit elkaar gegaan met de mama van mijn twee kinderen die het kindergeld ontvangt, een onderhoudsbijdrage van € 375,00/mnd krijgt en aanvullend betaal ik 50% van de medische- en studie- kosten. Onze kinderen zijn nu 11 en 15 jaar en verblijven iedere woensdag plus vrijdag t/m maandag/14 dagen bij mij. De vakanties zijn "klassiek" verdeeld (50/50).

secret

#38 , 18 mar 2010 23:36

Bij mijn scheiding feitelijk van 2002 ,officieel in 2004 zei mijn advocaat altijd dat je per kind 10% kon vragen van al zijn inkomen . loon,vakantiegeld, eindejaarspremie etc en daar dus 10% van per kind .

ikzelf krijg momenteel 137euro per kind (ondertussen 152euro per kind met index) ,kindergeld en kids ten laste en hij betaald de helft van de buitengewone kosten.
regeling is één weekend om de twee en helft schoolvakanties, maar als zovele hier is die regeling ook al vaak niet nagekomen door de kids.
Met kinderen geraak je nooit van de grillen van je ex af :(

eylis

#39 , 19 mar 2010 09:21

kleine reflexie... In onze eot waren mijn ex en ik een bedrag van 150 euro per kind overeengekomen en de kinderen met hoofdverblijfplaats bij mij (dus weekends en tussendoor zo vaak ze willen naar hun papa). Wel hun vader zit er sedert enige tijd financieel heel krap voor.

Dus vraag ik gewoon niets. (Als we samen zouden zijn, zou de ene dan toch ook meer bijpassen?) Als het later wat beter gaat kan hij wel terug inspringen. Of als ze later naar de universiteit willen gaan (hij woont in een stad), dan gaan ze bij papa "op kot".
Ik denk dat de hoofdmoot van de meeste "verblijfsco-ouderschap en alimentatie-problemen echt nog steeds onverwerkte relatiewrok is.

Wij hebben samen eerst onze conflicten "uitgeraasd", dan een jaar later (als alles weer kalm was) met EOT gescheiden en nu zijn we kameraden.

secret

#40 , 19 mar 2010 09:33

kleine reflexie... In onze eot waren mijn ex en ik een bedrag van 150 euro per kind overeengekomen en de kinderen met hoofdverblijfplaats bij mij (dus weekends en tussendoor zo vaak ze willen naar hun papa). Wel hun vader zit er sedert enige tijd financieel heel krap voor.

Dus vraag ik gewoon niets. (Als we samen zouden zijn, zou de ene dan toch ook meer bijpassen?) Als het later wat beter gaat kan hij wel terug inspringen. Of als ze later naar de universiteit willen gaan (hij woont in een stad), dan gaan ze bij papa "op kot".
Ik denk dat de hoofdmoot van de meeste "verblijfsco-ouderschap en alimentatie-problemen echt nog steeds onverwerkte relatiewrok is.
Dat is allemaal wel goed en wel als 'beide' ouders zo denken en op mekaar kunnen rekenen wat de kinderen betrefd.
Maar ik heb kinderen waarvan eentje al es 2j niet naar ex is geweest en eentje anderhalf jaar. toen vroe ik hem of hij niet wat meer wou betalen omdat ze constant bij mij waren. Een uitbranden van gewelste ,dus heb het zo gelaten. Wou 'de rust' die er was bewaren . Maar nu is mijn oudste al bijna een maand bij hem en eist hij wel allimentatie dadelijk van mij!
Sommige mensen zijn gewoon niet spreekbaar over geldzaken.
Met kinderen geraak je nooit van de grillen van je ex af :(

Rosalie

#41 , 23 mar 2010 15:13

Mijn zoon is 20 en studeert nog. zijn vader betaalt
160 euro/maand (6 jaar geleden vertrekkend van 140 euro)
Geen bijdrage bijzondere kosten.
Toen zoon minderjarig was , bezoekregeling om de 14
dagen. En de vakantie week om week.
Nu bezoekt hij zijn vader als het hem past.
Ik ontvang het kindergeld en andere voordelen.
aangezien de vader stipt betaalt, mag ik me uiteindelijk
gelukkig prijzen.

ffw88

#42 , 27 mar 2010 23:08

ik ben sinds dit jaar gescheiden en ben nederlander. Ik ben overeengekomen met mijn man, dat die 120 euro p/m betaald, voor onze dochter van 14. Zij is meestal alleen de zaterdagavond bij hem, vanwege zijn werk. Hij verdient ongeveer 2800 euro.........en toch moet ik elke keer aan hem vragen, of die het eens wilt storten. Hij betaald mij dus geen alli.......alleen voor onze dochter.

Nu ging hij winkelen met der, kocht kleren en trok dat geld af van de alimentatie.......... Hij zei dat die dat kon maken aangezien hij dus zijn deel nu in natura aan haar betaalde.........volgens mij moet hij me gewoon altijd 120 betalen.........ook al koopt die weet-ik-veel wat voor der, of zie ik dat verkeerd?

Kan het altijd zeer spijtig vinden dat we vanwege die stomme 120 euro, soms zo een ruzie kunnen hebben!

Rebel-with-a-cause

#43 , 28 mar 2010 13:06

Nu ging hij winkelen met der, kocht kleren en trok dat geld af van de alimentatie.......... Hij zei dat die dat kon maken aangezien hij dus zijn deel nu in natura aan haar betaalde.........volgens mij moet hij me gewoon altijd 120 betalen.........ook al koopt die weet-ik-veel wat voor der, of zie ik dat verkeerd?
De alimentatie die men dient te betalen heeft inderdaad nis te maken met de onkosten die men daarnaast doet.
Althans zo is het in België, ik vermoed dat he in Nederland niet anders is.

dagoke

#44 , 21 apr 2010 18:05

Ik krijg momenteel maandelijks voor mijn dochter van 10 en mijn zoon van 12 jaar 444€ per maand.

Ik vind dit een mooi bedrag maar alles wat er bovenop komt betaal ik zelf.

Ziekenhuiskosten,extra kosten van de school,de logopedie in de tijd,de beugels van mijn 2 kinderen,enfin,gewoon alles.Mijn zoon is autistisch en heeft reeds veel onderzoeken achter de rug in een privécentrum,wel,die kosten waren ook voor mij.Binnenkort heeft hij ook extra begeleiding nodig,dat zal dan ook voor mij zijn.Hij gaat kokschool proberen wat niet goedkoop is,voor mij.De operatie voor zijn tanden binnenkort,voor mij.

Daarbovenop wil hij de kinderen niet komen halen op vrijdag,er is te veel file zegt hij.Dus ik breng die kinderen met de trein,want ik heb geen rijbewijs,na mijn shift,naar hem.Het ticket van mij betaal ik 14,80€ heen en terug.Plus al die tijd dat ik er in steek.3 uur onderweg,alstublieft.Nu is mijn zoon 12 geworden,dus hij moet ook betalen op de trein.Ik heb een gopass gekocht.Toen ik vroeg of hij tenminste de ritten van zijn zoon kon betalen viel hij bijna dood.Telkens ik hem vraag om iets bij te leggen bij die extra dure kosten reageert hij er niet op.Precies of ik ben achterlijk....ik voel me ook zo omdat ik het zo laat aanslepen.

Dus vandaag heb ik een afspraak bij mijn advocate.Ik heb ontdekt dat de indexering niet goed werd doorgerekend doordat hij al jaren het foute indexbedrag neemt.Ik wil ook dat hij zijn kinderen komt halen zoals in het vonnis.Niet dat ik het moet doen.En ik wil een woordje doen ivm die extra kosten.

pdr

#45 , 22 apr 2010 22:25

wat een verschillen !!!!

bij ons : leeftijd kinderen 10 en 14 jaar klassieke 50/50 verdeling ; 50/50 kindergeld ; 50/50 buitengewone kosten ; gsm, kleding, schoeisel, wat niet verkregen wordt bij de papa, hobbymateriaal, gevoer van hier naar daar, achternageloop , was en plas ..........door de mama, 275 euro alimentatie te betalen aan de papa, en dit allemaal omdat meneer (levensgenieter) behoeftig is met 1800 euro netto per maand en de (hardwerkende) vrouw 400 euro netto meer verdient. van discripantie gesproken;

Terug naar “Echtscheiding”