Domicilie kinderen veranderen/ex weigert

bmwtje

Re: Domicilie kinderen veranderen/ex weigert

#16 , 31 mar 2015 12:12

Ik denk persoonlijk dat dit niet veel zal uitmaken?Kindergeld krijgt normaal altijd de mama.Als dit bij u het eerste is dan zal het als eerste berekend worden.
Hou er ook rekening mee,als je toch verhoogd kindergeld zou krijgen ,en in augustus extra schoolgeld.dat je dit moet delen met de ex partner.
ik zou honden laten slapen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#17 , 31 mar 2015 12:27

bmwtje, waar is dat op gebaseerd?

Gaat niet 'normaal' naar de mama, maar in een echtscheiding moet dat steeds besloten worden.
Verhoogd kindergeld moet niet gedeeld worden met de ex-partner, gezien dit niet enkel gaat om gezamenlijke kinderen en het net dat derde kind is dat ervoor zorgt dat je het krijgt.

an dries
Topic Starter

#18 , 31 mar 2015 15:11

Het kindergeld wordt in ons geval via de vader zijn werkgever aan de moeder uitgekeerd. Moeder stort dit rechtsreeks op de "kinderrekening". Die kinderrekening gebruiken we voor dokterskosten, schoolkosten etc. Praktisch in ons geval: als de kinderen bij ons gedomicilieerd staan zouden we dus nog dezelfde som doorstorten op de kinderrekening. Er is géén reden waarom ze bij de moeder staan gedomicilieerd, enkel dat het zo vrij standaard is omdat zij de moeder is. Vader is even veel aanwezig (zelfs meer) en zorgt evenveel (zelfs meer) voor de kindjes.

Reclame

an dries
Topic Starter

#19 , 31 mar 2015 15:24

Bmwtje dat klopt niet. Gezien co-ouderschap worden alle rechten en plichten in twee gedeeld zo zou je kunnen zeggen. Kindergeld behoort niet de moeder of vader toe. Kindergeld behoort het kind toe, en aldus de voogd. Het kindergeld van mijn man zijn derde (mijn eerste) kind behoort ons kind toe en wordt dus aan ons gezin gestort. Als de twee eerste kinderen bij ons staan ingeschreven wordt dit volgens de wet wel degelijk kindergeld voor een derde kind. Met de verhoging door het derde kind heeft zijn ex niets mee te maken. Je kan dit eenvoudig nalezen op de website van de overheid. Wat betreft laten slapen? We hebben het hier over een kleine 1000 euro op jaarbasis gedurende toch een 18 jaar. Serieuze hond dat jij wil laten slapen... Wij willen gewoon waar we volgens de wetgever recht op hebben...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 mar 2015 15:28

Zoals ik het hier lees heeft de mama geen enkel nadeel, daar de geld op een kinderrekening gestort word .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chantika

#21 , 31 mar 2015 15:40

En die andere voordelen toegekend aan personen met kinderen ten laste wat daar mee? De moeder verliest de vermindering O.V. , Gratis water per persoon ten laste vermindering pretpark tram enz. Dat moet ze dan maar slikken voor je mooie ogen? De vermindering ov die je dan zal krijgen voor 3 kinderen ga je die delen of volledig aan haar doorstorten? De vermindering busabonnement die je krijgt voor het 3de kind ga je dat delen? Maak een degelijke afspraak met je ex zo dat het een win win operatie is. Laat de afspraak homologeren op de rechtbank. Ik weet niet of de ex in een sociale woning woont, maar indien wel dan gaat de huur de hoogte in. Ben je niet bang dat de kinderen later gaan zeggen mijn pappa is een geldwolf?

denlowie Geen nadeel voor het kindergeld, maar wel nadeel van al de andere voordelen van personen met kinderen ten laste.

an dries je vergeet daarbij je vermindering ov op te tellen kan ook oplopen, kortingen hier en daar. $$$$$$$$

k.b.

#22 , 31 mar 2015 15:44

"Optimalistie " ....

Mooi woord ... en wat als het koppel van de ex ook denkt aan een "nieuw kind" in hun huidige relatie ...
Dan doen deze mensen toch ook aan "optimalisatie door niet zomaar in te gaan op de vraag van TS ...

Als TS het nodig vind zal men naar de familierechtbank moeten ... maar vraag mij niet om enige "voorspelling" te doen met dergelijke "argumentatie " ...

Ik zou een rechter die de huidige regeling "voldoende" vind helemaal geen ongelijk geven ...
Ik zou een rechter die de wijziging uitspreekt kunnen begrijpen ...
Ik zou een rechter die de "taart" doormidden snijdt "wijs" noemen ...

k.b.

an dries
Topic Starter

#23 , 31 mar 2015 16:08

Blijkbaar dringt het nog steeds niet door bij Mava dat het geen fraude of diefstal is maar een voorrecht voorzien door de wetgever. Ik kreeg onderstaand bericht in mijn berichten-inbox. Wil ik toch even met jullie delen. Hopelijk moeten jullie net zo schaterlachen als mijn man en ik om zijn stompzinnige en uiterst domme reactie.

"Ik noem dat zuivere diefstal. Je zou dan ongeveer 250 € ontvangen ipv 90 €. Al geef je het aan de kinderen of aan de kaboutertjes, het is en blijft Fraude en diefstal. Maandelijks betaald de overheid hier een kleine 150€ meer/b] kindergeld door uit. Hoe zou jij dat noemen? Een gift soms.
Hopelijk kom je hier niet mee weg. :evil: "

duma

#24 , 31 mar 2015 16:17

chantika, domicilie is niet hetzelfde als ten laste!

k.b.

#25 , 31 mar 2015 16:22

.... je vergeet daarbij je vermindering ov op te tellen kan ook oplopen, kortingen hier en daar. $$$$$$$$
Men was dit niet vergeten optellen ....
Men was dit wel vergeten vermelden ...

kortom ... het zuiver financiële karakter van de uiterst éénzijdige argumentatie stuit mij tegen de borst ...

...
Is denk ik nog "veel werk aan" voor je hiermee op de familierechtbank staat ... of denkt TS dat de mama tegen de kosten van een "degelijke verdediging" zal opzien en denkt TS zo te scoren ...

an dries
Topic Starter

#26 , 31 mar 2015 16:42

Kan je ons ook zeggen KB welke financiële voordelen er vast hangen aan de domicilie bij ons te nemen buiten het kindergeld? Want hier waren wij nog niet van op de hoogte. De ex is een boekhouder dus mijn man heeft in zijn huwelijk nooit de rekeningen moeten betalen etc. Ik heb nooit kinderen gehad tot nu toe dus ik heb ook nog geen weet van voordelen (buiten het kindergeld).

Dit veranderd de zaak nu nog meer. Want als door de domicilie de ex bepaalde financiële voordelen heeft is dit oneerlijk, de kinderen zijn evenveel bij ons en wij betalen evenveel voor heb. Dan hadden deze voordelen sinds de scheiding verdeeld moeten geweest zijn wat niet is gebeurd.

Ze is twee weken na de scheiding getrouwd (met haar buitenechtelijke relatie - wat niet ter zake doet maar wel een beetje de situatie schetst), dus is geen alleenstaande moeder, ik weet niet of dat uitmaakt? Anyway. Ik ben dus wel héél nieuwsgierig naar de andere voordelen buiten het kindergeld. Want dit wisten wij dus niet.

Verder vind ik "scoren" en "zuiver financiële karakter van de uiterst éénzijdige argumentatie" beetje een spijtige uitdrukking. We vragen waar we recht op hebben. We proberen de ex zéker niet financieel te pluimen. Integendeel. mijn ex heeft huis en inboedel achtergelaten aan haar zodat de kinderen zo weinig mogelijk last hebben van de scheiding en zij financieel geen zorgen heeft. Wist hij veel dat de dag er na de nieuwe "stiefvader" introk. Ik krijg het gevoel dat u denkt dat mijn partner kind en gezin heeft achter gelaten voor zijn nieuwe relatie en nu samen met mij nog even financieel wil naschoppen. Ik wil u verzekeren dat dit absoluut niet het geval is. De situatie is PRECIES omgekeerd.

k.b.

#27 , 31 mar 2015 16:50

Doet niets ter zake ...
de rechter zal beslissen ...

en je kan bvb op http://www.vreg.be" onclick="window.open(this.href);return false; eens je electriciteisrekening berekenen met 2 personen gedomicilieerd en eens met 5 personen ...
http://www.vreg.be/nl/doe-de-v-test-voor-gezinnen" onclick="window.open(this.href);return false;

k.b.

duma

#28 , 31 mar 2015 16:52

De domicilie bij je hebben zorgt voor:
- gedeelte gratis water (maar dat wordt afgeschaft)
- andere voordelen die je hebt als je in een bepaalde gemeente woont: korting op sportkampen, e.d. .... (als je in dezelfde gemeente woont maakt dat dus niet uit)
- kidsID+codes worden naar domicilieadres opgestuurd, wat in geval van vechtscheiding soms een heel groot punt is
- in sommige gemeentes - als je kinderen nog pampers dragen - korting bij diftar

Het is geen exhaustieve lijst, maar er zijn duidelijk voordelen aan het hebben van de domicilie.
Eerlijk is jaarlijks wisselen. Kan perfect in een vonnis gegoten worden.

chantika

#29 , 31 mar 2015 16:56

chantika, domicilie is niet hetzelfde als ten laste!
Weet ik, ook al staan ze bij hun vader ingeschreven voor de belastingen zijn ze elk voor 50% ten laste.

Maar voor de vermindering van de onroerende voorheffing, waar ze kunnen van genieten als ze huren of een eigendom hebben moeten de kinderen bij de moeder ingeschreven zijn. De moeder moet dan ook de kinderbijslag ontvangen. Zie een van mijn vorige post en de link.
Om te kunnen genieten van een korting voor kinderen ten laste, moet je minstens twee kinderen hebben waar je kinderbijslag voor krijgt. Deze vermindering is een vast bedrag dat geïndexeerd wordt en dat oploopt naargelang het aantal kinderen. De korting kan regionaal erg verschillen door de provinciale en gemeentelijke opcentiemen.

Voor korting sociale woning moten de kinderen daar ingeschreven zijn. Om een uitkering als werkloos gezinshoofd te krijgen moeten de kinderen daar ingeschreven zijn. ENZ.

Voor mij zijn gemaakte afspraken wet. En ik geef de moeder volkomen gelijk om niet in te gaan op het voorstel van ts.

k.b.

#30 , 31 mar 2015 17:00

"vanalles" ...
kijk maar eens naar een "gezinsabonnement" bij de zoo ...

k.b.

Terug naar “Echtscheiding”