Uitkering tussen de echtgenoten

lucgescheiden

Re: Uitkering tussen de echtgenoten

#16 , 17 jul 2013 20:00

Rustig klacht neerleggen dat het feit dat ex haar huwelijksverplichtingen niet naleeft zou ik denken.
De Rechtbank hierop eisen dat mevrouw persoonlijk wordt gehoord...

Wanneer u in België bent gedomicilieerd kan u de politie vragen om te komen vaststellen dat mevrouw niet bij u woont.
Is zij ingeschreven geweest in een belgische gemeente? en nog steeds ingeschreven, dan zal de politie haar administratief uitschrijven.
Zij zal u daar dan ook van berichten.

Maar lees eerst eens goed wat Franciscus u berichtte!
Handige documenten voor Personenrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 18 jul 2013 09:30

:shock: "Rustig klacht neerleggen dat het feit dat ex haar huwelijksverplichtingen niet naleeft"
Luc, nu kunnen we écht niet meer volgen,
kan je ons uitleggen welke huwelijkverplichtingen een ex nog zou hebben?

x.shot

#18 , 18 jul 2013 09:54

Mijn ex heeft toch geen verplichtingen tov mij.
Gezien ze de volledige en eclusieve hoederecht heeft over de kinderen, kan ik bij de gemeente geen info inwinnen (ik heb geen rechten meer als vader...)

We wonen al bijna 3 jaar op verschillende adressen en zijn al meer dan één jaar gescheiden, ik kan dus moeilijk naar de politie stappen om ze te laten vaststellen dat mevrouw niet meer bij mij woont ;)

Administratief uitschrijven, hoe gebeurt dat? Want dat zou voor mij van belang zijn gezien nu DAVO tussenkomt voor de invordering van de alimentatie, maar eens ze geen domicilie zou hebben in Belgie, stopt het dossier bij DAVO.

Reclame

lucgescheiden

#19 , 18 jul 2013 20:32

Naar welk adres stuurt DAVO den de invordering?
Naar een bankrekening?
Staat deze op een beldisch adres?
Domiciliatie-fraude?

Hebt u een van jullie kinderen vermoord dat uw ex een exclusief 'hoederecht' verkreeg? Dat is inmiddels een oer-oude term.
De dag van vandaag is co-ouderschap een kwestie van gelijke berechtiging mijn inziens!
Handige documenten voor Personenrecht

x.shot

#20 , 19 jul 2013 08:42

Ik denk dat je het niet begrijpt lucgescheiden :o

Ik ben de vader en moet alimentatie betalen aan mijn ex (hoge alimentatie, 800 euro voor 2 kinderen én ex)

Exclusieve hoederecht omdat ik toen geen domicilie had en veroordeeld ben bij verstek (hoewel ex wist waar ik verbleef, maar liet niets weten dat ze de scheiding ingezet heeft)
Eind vorig jaar startte ze een dossier bij DAVO waarin verklaarde ze dat ik nog nooit alimentatie betaald heb, de brieven van DAVO heb ik niet gekregen wegens nog altijd geen domicilie en toen ik ze kreeg was de maand al verstreken dat ik in beroep kon gaan tegen hun beslissing. Ik krijg nu dus maandelijks een afrekening van DAVO met de achterstallige alimentatie (ookal kan ik bewijzen dat ik wél betaald heb). De facturen zijn inmiddels boven de 10.000 euro (niet moeilijk met een maandelijkse alimentatie van 800 euro). DAVO wilt geen herberekening maken totdat ik een nieuw vonnis heb. Ik heb herziening van alimentatie gevraagd, maar de zaak komt pas in december voor. Dus, tot dan moet ik maar maandelijks 800 ophoesten wat mij op dit moment onmogelijk is (inkomen van +8/- 1.300 euro), de achterstand loopt dus op. Ondertussen is ex naar het buitenland verdwenen en ze kon dit zonder maar iemand op de hoogte te brengen wat zij heeft het exclusieve hoederecht. Info en zekerheid over haar vertrek kan ik ook niet inwinnen gezien de wet op de privacy (ik heb geen rechten meer over mijn kinderen, alleen plichten).

eylis

#21 , 19 jul 2013 09:08

x., ik vermoedde ongeveer zo'n scenario: maar héél concreet: zelfs al heeft de andere exclusief ouderlijk gezag (hoederecht is een veouderd woord) dan nog mag de andere ouder zomaar géén beslisssingen nemen die zouden ingaan tegen bijvoorbeeld je recht op toezicht en omgang met je kinderen. en dat doet de moeder nu wel:

art 374 §1 lid 4 B.W.: De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.

Dus zal je je ,toch best wenden naar de rechtbank waar het vonnis is uitgesproken. Ik raad je ten stelligste aan een advocaat te nemen die je helpt. Ook kan de advocaat de zaak aanvatten om het co-ouderschap te laten herstellen. als het vonis enkel gebaseerd was op de feiten die je aanhaalt en dat is nu in orde, dan maak je daar grote kans toe dat dit in orde komt. Maar je hebt echt hulp van een advovaat nodig. Als het financieel een probleem is, ga eens na bij de rechtwinkel in je buurt hoe je een pro-deo kan aanvragen.
courage en succes...

PS, best zelf een nieuwe topic openen als je een probleem aankaart, want eigenlijk zitten we hier op de topic van een ander poster.

x.shot

#22 , 19 jul 2013 09:23

eylis, ik heb een advocate. tegen het arrest ivm persoonlijk onderhoudsgeld is beroepprocedure gestart, komt voor in december.
ivm de kinderen nog geen nieuws en nu ze het land uit zijn, zal co-ouderschap ook moeilijk te halen zijn. Wat ik nu wil is dat de financiële kant correct geregeld is: maw géén persoonlijk onderhoudsgeld en een correcte kinderalimentatie. (momenteel is dat 300 euro per kind en het lijkt mij veel....)

eylis

#23 , 19 jul 2013 09:34

dat is nu net het misdriij X: de moeder MOCHT het land niet verlaten zonder iets af te spreken of te laten weten want je hebt recht om contact te hebben met je kinderen. We spreken inderdaad nog niet van VERBLIJFS-do-ouderschao, maar wel het recht op contact. Dat blijf je hebben. Is het een Europees land waar de moeder naar vertrokken is?
Maar alle gekheid op een stokje, hoe kan je nu alimentatie betalen aan haar zonder dat je weet waar ze is???

x.shot

#24 , 19 jul 2013 09:50

Ik betaal nu aan DAVO omdat het dossier via DAVO gaat. Eens ik bewijs heb dat ze geen domicilie meer heeft in Belgie, stopt het dossier bij DAVO, maar de gemeente wilt mij geen info geven want in het vonnis staat duidelijk dat ze exclusieve hoederecht heeft (ouderwetse benoeming, maar zo staat er in).

Ze is naar de VS vertrokken (ik weet het van de school, mijn ex liet weten dat de kinderen niet meer ingeschreven zullen zijn volgend schooljaar en dat ze de 24ste juni nog zullen gaan en daarna niet meer wegens vertrek naar de VS....)

De laatste keer ik haar zag, was eind mei, ben tot bij haar geweest omdat ze mij bleef bellen en uitschelden (deed ze regelmatig), eens aan haar deur liep het uit de hand, ze sloeg de deur toe om de arm van mijn vriendin, klacht ingediend bij de politiebureau zelf, ze heeft de politie laten langskomen en klacht ingediend tegen ons in haar voordeel (schade aan de deur veroorzaakt door ons...) en politie gaf haar gelijk want ze kwam zwaaien met het vonnis waarin exclusieve hoederecht instaat en volgens politie had ik niets te zoeken aan haar deur.

Mariette

#25 , 19 jul 2013 11:34

Misschien eens aan DAVO vragen om haar domicilie te laten nakijken?

Ik zie trouwens niet in waarom je geen bewijs van domicilie kan krijgen omdat zij het exclusieve hoederecht heeft.

x.shot

#26 , 19 jul 2013 12:47

Omdat de wet van de privacy is...ik vroeg naar domicilieadres van mijn kinderen ==> mail van de gemeente: "Geachte, Aangezien mevrouw het exclusief hoederrecht heeft en gezien de wet op de privacy kunnen wij u eveneens geen enkele informatie verschaffen."

Terug naar “Echtscheiding”