voor zover ik weet, mag een EOT géén bepalingen bevatten die in tegenstrijd zijn met de wet of schadelijk voor de kinderen.
Exclusief ouderlijk gezag is niet verboden, maar het wordt gewoon niet meer standaard toegepast. Dus denkt zo'n rechter: als ze het er beiden over eens zijn, waarom niet..zoiets?
Het artikel over "informatie en overlegplicht bij exclusief ouderlijk gezag" heb ik in deze thread ergens al vermeld:
Bovendien geldt bij het (uitzonderlijk) exclusief ouderlijk gezag wel het volgende:
374 §1 lid 4 B.W.: De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent,
behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.
Het is natuurlijk een beetje eufemistisch opgesteld, maar voor zover ik dit artikel taalkundig ontleed wil "toezicht houden" nog steeds zeggen dat je vanuit je pedagogische ouder-autoriteit kan oordelen en bewaken of de opvoeding van het kind goed verloopt. Als je een controlerende functie hebt, wil dat dus zeggen dat je iets te zeggen kan hebben . Met dit verschil (tov gedeeld ouderlijk gezag) dat je je in deze met mogelijke probleemstellingen dan tot de jeugdrechtbank wendt. In de praktijk kan je natuurlijk wel aan de andere ouder zeggen: zoals je weet, heb ik het recht om toezicht te houden op de opvoeding van ons kind. Ik zie volgende zaken die mijns insziens niet goed verlopen. Wettelijk kan ik mij daarmee tot de jeugdrechtbank wenden, maar willen we deze heisa vermijden en het er gewoon samen eens over hebben? Misschien raken we het er wel over eens
Dat is dan de diplomatische toepassing van "toezicht houden" mijns insziens
Of interpreteer ik dat artikel 374 verkeerd?