In 2005 gescheiden met EOT en een verblijfsco-ouderschapsregeling van week om week. De kinderen waren toen 12 en 13, en de onderlinge afstand 8km.
Mijn ex heeft het toen redelijk aanvaard dat de regeling zo was, maar na verloop van tijd verliep het geheel steeds maar stroever: als de was niet naar behoren was gedaan stond de zak met kleren terug aan mijn deur, de kinderen werden uitgehoord en mochten alleen de negatieve dingen vertellen, mijn moeder (74 jaar) die vlak bij haar woont werd in de loop van de jaren meer en meer door mijn ex ingepalmd (het slachtoffer uithangen werkt dus echt wel als je het goed aanpakt), enz...
Ik ben zelf een goede vader, steeds begaan met de kinderen maar nogal oubollig van opvoedkundige opvattingen (respect voor waarden en normen, hard werken en op tijd naar bed, uitgaan werd niet zomaar toegestaan,...). Bovendien stond ik er helemaal alleen voor: koken, dweilen, wassen en strijken was voor mij dagelijkse kost maar ik deed (en doe dat nog steeds) met plezier. Mijn partner is er soms door gefrustreerd: "jij hebt geen vrouw nodig voor je huishouden"

).
In november 2008 komen de kinderen plots niet meer opdagen op de wekelijkse wissel 's vrijdags: een mail van mijn ex: "de kinderen wensen niet meer te komen". Je moet weten dat de kinderen wat materieel comfort betreft bij mij letterlijk alles hadden; en wat emotioneel comfort betreft: ik heb er altijd voor gezorgd dat het bij mij een Thuis was; geen hotel, geen pretpark, geen "goesting doen", maar wel een plaats van thuis zijn.
Ik heb alles geprobeerd: bemiddeling door de vrederechter, bemiddeling via CAW (werd gewoon afgewezen), bemiddeling door advocaat,... Begin januari een brief van haar advocaat: om de twee weken twee dagen, en €600 alimentatie, en alle bijzondere kosten de helft....
Een eerste zitting van de jeugdrechtbank, de rechter: "mevrouw, t'is duidelijk dat het voor de alimentatie te doen is...", en de kinderen moesten gehoord worden. Toen is het pas begonnen: wat ik toen hoorde uit de verslagen van de verhoren van de kinderen deed me letterlijk bijna achterover vallen. Het was alsof ze het over een halve misdadiger, mishandelaar, .. met andere woorden, ik dacht dat het over iemand anders was. Mijn advocaat heeft zelfs een deel van de getuigenis van mijn dochter niet aan mij willen laten zien, zo erg was het.
Tweede zitting: de toon was al helemaal anders, uitspraak: €200/kind + helft bijzondere kosten, en om de twee weken een dag. Tijdens de vakanties een week.
Mijn advocaat kon er niets aan doen, PAS werd zelfs niet aanvaard, de rechter wist niet wat het was want ze relateerde het naar de leeftijd van mijn dochter (toen 16j) met de opmerking dat dit op die leeftijd niet meer kan PAS zijn.
Maar de klap op de vuurpijl was wel dat mijn eigen moeder op de zitting kwam verschijnen... aan de zijde van mijn ex... Kan tellen als resultaat van beïnvloeding en manipulatie. De zaalwachter vermoedde echter problemen en liet haar (noch mijn partner) toe op de zitting. Mijn partner had -hoorde ik nadien- een -zacht uitgedrukt- ondubbelzinning gesprek met mijn moeder.
Resultaat na één jaar:
1. de kinderen zijn 3 keer één dag geweest, nadien telkens een mail van mijn ex met een hoop klachten (kinderen worden niet goed behandeld, ze voelen zich niet goed -mijn zoon zou na de eerste keer zelfs naar de dokter gemoeten zijn-, kortom: niets deugt).
2. een lawine aan kostenclaims, tot zelfs voor copies, klasfoto's, daguitstappen, ... Hierbij laat ik me strikt leiden door mijn advocaat; alle terechte kosten worden betaald, wat niet expliciet "bijzondere kost" is wordt niet betaald en laat ik ook weten. Na een jaar is de geldhoger ondertussen wat verzwakt.
Ik zie mijn kinderen dus niet meer en het is iets wat ik niemand toewens; mijn partner (nochtans iemand die héél goed weet wat ze zegt) is ervan overtuigd dat het de keuze van de kinderen is, ik denk dat ze -zeker op die leeftijd nog- sterk gehersenspoeld zijn; vooral als je ziet hoe mijn ex erin is geslaagd mijn moeder te laten doen wat geen enkel normaal mens doet: tegen je eigen kind opkomen in een zaak van hoede en zorg over diens eigen kinderen.
Momenteel heeft mijn advocaat een zaak laten inleiden bij de jeugdrechtbank om mijn ex onder straf van een dwangsom te verplichten de jongste (die nog geen 18 is) naar mij te laten komen.
Ik kan mij erg goed inbeelden dat mensen, die er in die omstandigheden alleen voor staan, familiedrama's begaan. De manier waarop wordt omgesprongen met wat -ik toch denk- elementaire rechtsbeginselen zijn is niet te vatten.
"wanneer je verdrietig bent kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk" Kahlil Gibran.