Beste Eylis,
uw antwoord heb ik inderdaad ook al gelezen op meerdere fora. Telkens hetzelfde, nieuwe partner is wettelijk gezien geen betrokken partij en zijn loonfiches mogen niet opgevraagd worden. Dit is op zich een duidelijke ( al dan niet correcte ) stelling, maar toch veroorzaakt deze nieuwe partner een duidelijke verandering in de levensstandaard. En als extra reden, buiten het delen van de woonkosten, komt daarbij dat de nieuwe partners via het huwelijk blijkbaar wettelijk ook mee financieel instaan voor de stiefkinderen. Hoe kan men dan nog steeds blijven beweren dat deze nieuwe partij niet betrokken is bij het bepalen van alimentatie?
Er zijn blijkbaar rechters die wel rekening houden met de nieuwe partners en hun onrechtstreekse impact op de welstand van de ex-partner. Mijn inziens zeer logisch. Als binnenkort mijn ex, die nu getrouwd is met een rijke man, stopt met werken dankzij het hoge inkomen van haar nieuwe man, dan kan ik nog meer alimentatie gaan betalen omdat enkel mijn ex haar inkomen in beschouwing mag genomen worden en niet van haar rijke man die ervoor zorgt dat zij kan stoppen met werken ( en volgens een geconsulteerde deurwaarder, komt dit dus regelmatig voor ). Als dit bedoeld wordt met het bepalen van een rechtvaardige en evenwichtige alimentatie, dan zit er toch iets serieus scheef. Men mag mij eens uitleggen hoe dit rechtvaardig kan zijn.
Dat is ook juist heel mijn stelling dat dit tegenstrijdig is. Enerzijds vindt de wetgever dat de nieuw gehuwde partner mee moet bijdragen aan de gezinslasten inclusief stiefkinderen, waardoor de levensstandaard verhoogt ( = mijn inziens toch de vertrekbasis van alimentatie ), maar anderzijds zegt men dat deze nieuwe partner geen betrokken partij is. Dit is waarom men in Nederland hier nieuwe wetten voor aan het maken is.
Hoe kan men de welstand van een bepaald gezin bepalen, als vertrekbasis voor alimentatie, als men van één partij de loonfiches niet mag opvragen.
Er is voor het berekenen van de alimentatie in België nog niks deftig en concreet uitgewerkt. Vage stellingen die ervoor zorgen dat rechters met de natte vinger alimentie moeten/kunnen toekennen.
Aan de universiteit van Antwerpen is men na onderzoek van 2.500 belastingsfiches tot diezelfde conclusie gekomen.
Ref.
https://newsmonkey.be/de-hoeveelheid-al ... gelgeving/
Dus andere leden die hier steeds zeer zelfzeker meedelen dat de nieuwe partners geen betrokken partijen zijn, hoe verklaar je dan al die willekeur in al die vonnissen van familiezaken? Volgen die rechters dan verschillende wetten? Het hangt allemaal af van in welke rechtszaal je terechtkomt en welke rechter je voor je krijgt. En dat er nog veel werk aan de winkel is en taboes doorbroken worden, dat is zeer duidelijk.