Ophaalregeling van de kinderen.

dvdkerck
Topic Starter

Ophaalregeling van de kinderen.

#1 , 05 sep 2010 20:49

Beste mensen, ik wou graag even het volgende aankaarten:

Wat betreft de de ophaalregeling van de kindereren is er bepaald in mijn echtscheidingsuitspraak door de rechtbank:
het is ten laste van de vader (ik) om de kinderen op te halen thuis bij hun moeder,
en het is aan de moeder om hen op te halen thuis bij hun vader.
Dit natuurlijk zowel voor vakanties als weekends.

Tot recentelijk werkte dit perfect.

Tot mei 2010 woonde ik steeds binnen +- 15km van de domicilie van mijn ex.
In mei ben ik 40km verder verhuisd, reistijd van deur tot deur exact 30 minuten.
(ik ben een zeer kalme chauffeur)

Tot midden augustus kwam mijn ex haar kinderen steeds ophalen,
maar eind augustus laat ze weten (per sms) dat ze dat niet meer gaat doen, wegens te ver.
En ze komt dus effectief ook niet meer.

Ik ben niet van slechte wil en heb de kinderen dus de laatste keren terug gebracht,
maar ik vind dit principieel niet kunnen.

Heeft iemand een idee welke mogelijkheden er zijn om de ophaalregeling weer te laten verlopen zoals bepaald in de uitspraak door de rechtbank ?

Graag enige reactie...
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 05 sep 2010 21:41

al eens geprobeerd om naar het Zuiden van Frankrijk te gaan wonen en dan te eisen dat hun moeder de kinderen komt ophalen?
Of misschien zou U het best OK vinden als de moeder naar Denemarken verhuist, en dan kan U ze tweewekelijks gaan ophalen.

Even nadenken over wie de beslissing heeft genomen om te verhuizen aub.

waarom haalt elke ouder de kinderen niet op aan school en zet ze 's morgens terug af aan school?

ChantalV

#3 , 06 sep 2010 10:09

Beste Mariette,

40 km verder gaan wonen is niet in het Zuiden van Frankrijk of Denemarken. Het is ocharme 30 min met de wagen !!
En welke werkende ouder kan zijn kind aan school gaan afhalen? Mss kan het kind naar de naschoolse opvang?
Ik vind het toch een beetje overdreven om te zeggen dat 40 km te ver is ...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2010 10:52

Mag geen probleem zijn - zelfs niet tussen Antwerpen en Gent - Hf van beroep te Brugge.
Moeder uit Antwerpen moest de kinderen gaan brengen EN ophalen te Gent.

Is daar op voorhand over gepraat - geschreven - aangetekend ...

Staat er iets in het vonnis dat er niet mag verhuisd worden. Daar kunnen gegronde redenen voor zijn.
Staat er in het vonnis dat er MAG verhuisd worden zonder nieuwe uitspraak

Heeft moeder de redenen gezegd waarom ze niet kan - liefst schriftelijk.
U stelt ze aangetekend in kennis van uw verhuis.

Beide partijen dienen zich te houden aan het vonnis dus u ophalen en zijn terghalen.
Indien een partij niet akkoord dan dient deze zich tot de rechtbank te wenden.

U moet de kinderen tenslotte ook 40 km verder brengen.
Het halen en brengen mag voor beide partijen toch geen punt zijn - het gaat over de kinderen.

De oplossing ophalen op school is niet direct een oplossing want waar moeten de kinderen met hun andere goederen blijven die ze mee op en neer nemen??

dvdkerck
Topic Starter

#5 , 06 sep 2010 13:09

Beste mensen,

Ik heb bij de zoektocht naar een woning er wel degelijk op gelet om niet te ver te gaan. Indien ik bv vooral dicht bij mijn werk had willen zijn, zat ik 100 km verder. nu dus niet.

In het vonnis van de echtscheiding staan er geen beperkingen wat betreft woonplaats of verhuizingen.
Als elk van de ouders de kinderen ophaalt is de "inspanning" verdeelt, dat leek me steeds een goede oplossing.

Ik denk dat ik een brief zal richten aan mijn ex en haar advocaat.

mvg

snoopy1

#6 , 06 sep 2010 15:26

Met enige informtie da ik weet da wij da hebben mee gemaakt met mijn man zijn ex die ook verder is gaan wonen .
En vanaf de afstand van 45km is het zo dat de persoon die verder is gaan wonen dat die dan de kinderen moet halen en terug brengen , maar jij zit nog binnen de afstand dan blijft alles nog het zelfste als te voren.
Ik denk da je er ook eens goed aan doe om een brief te richten .

Mariette

#7 , 07 sep 2010 16:39

Met enige informtie da ik weet da wij da hebben mee gemaakt met mijn man zijn ex die ook verder is gaan wonen .
En vanaf de afstand van 45km is het zo dat de persoon die verder is gaan wonen dat die dan de kinderen moet halen en terug brengen , maar jij zit nog binnen de afstand dan blijft alles nog het zelfste als te voren.
Ik denk da je er ook eens goed aan doe om een brief te richten .
Dit lijkt me redelijk. Ik wist niet dat er een vaste afstand voorzien was. Me dunkt is degene die de beslissing neemt om te verhuizen ook degene die er de extra last van moet dragen.
Ik ken iemand die verhuisde van Antwerpen naar Oostende. Indien moeder bezoekrecht wou uitoefenen kon ze op zaterdag van Antwerpen naar Oostende (121 km) en van Oostende naar Antwerpen (121 km) rijden (2 uur in het beste geval) en op zondag opnieuw van Antwerpen naar Oostende (121km) en van Oostende naar Antwerpen (121kmp) rijden om ze terug te brengen. Leuke weekendbesteding 484km (vier uurtjes autorijden per bezoekweekend), en ook leuke veiligheidsrisico's voor de kinderen .

------------------
Kinderen ophalen en afzetten aan school is best mogelijk (nabewaking) en mits afspraak met de directie kan een valies met hun gerief worden afgeleverd. Simpel voor de kinderen, rustig voor de ouders.
Vrijdagavond haalt bezoekrechtouder de kinderen op, en brengt ze maandagmorgen gewoon terug naar school. OK dit is een uitbreiding (2 nachtjes) van bezoekrecht, maar tevens een veel minder stressy toestand. Zeker voor de kinderen: de overdracht tussen moeder en vader blijft voor velen een zeer moeilijk moment. Door er de vertrouwde omgeving van de school tussen te zetten is dat stressmoment ook verdwenen.

Ik begrijp niet goed waarom er bij weekend-bezoek verondersteld wordt dat de moeder de kinderen terug komt ophalen. Ik heb daar geen enkel probleem mee indien het over co-ouderschap gaat. Maar een BEZOEKrecht houdt m.i. ook in dat men de kinderen ophaalt en terugbrengt. Het enige vrije weekend dat de hoederechtouder heeft dient nu eenmaal niet om nog eens wat over en weer te gaan rijden om te kinderen op te halen vind ik.

dvdkerck
Topic Starter

#8 , 08 sep 2010 09:31

Ik ben van mening dat wat in de echtscheidings overeenkomst staat, ook gerespecteerd moet worden.
Je kan echter nooit alle mogelijke gevallen op voorhand regelen.
Indien er door een verhuizing een probleem ontstaat, kan je pogen tussen "ex-en" iets overeen te komen om het probleem op te lossen, of indien dat niet mogelijk is moet het maar via bemiddeling of een rechtbank.

@ Mariette
Ik ben wel akkoord dat het niet leuk is om 4 uur auto te rijden om kinderen uit te wisselen, zeker niet voor hen zelf.
Als je wil verhuizen kan je daar best rekening mee houden.
Ik heb in mijn geval zeker gedacht aan het feit dat ik zelf ook de verplaatsing moet maken, en aangezien ik niet graag rondrijd hou ik de afstand liefst beperkt.

Maar ik kan me evengoed voorstellen dat mensen, bv door een nieuwe relatie, hun prioriteiten anders leggen, en dus andere beslissingen nemen. Het lijkt me heel moeilijk om een algemene regel te stellen die voor iedereen geldig zou zijn.

Mariette

#9 , 08 sep 2010 09:39

Maar ik kan me evengoed voorstellen dat mensen, bv door een nieuwe relatie, hun prioriteiten anders leggen, en dus andere beslissingen nemen. Het lijkt me heel moeilijk om een algemene regel te stellen die voor iedereen geldig zou zijn.
volledig akkoord.

Alleen vind ik niet dat ex-partners enig negatief gevolg hoeven te ondervinden van beslissingen die de andere partner maakt, ongeacht de reden waarom die die beslissing maakt.
Wil je aan zee gaan wonen? No problem: jij komt de kinderen ophalen en terugbrengen tijdens weekendbezoeken.
Dit is m.i. ook een zwaar probleem met co-ouderschap en bilocatie: wie kiest welke school, je kan moeilijk dagelijks over en weer naar "oostende" rijden omdat je ex-partner daar een lief heeft gevonden?

Terug naar “Echtscheiding”