Topadvocaat Familierecht - omgangsrecht

Dirk_
Topic Starter

Topadvocaat Familierecht - omgangsrecht

#1 , 22 jul 2010 16:04

Ik ben 10 jaar geleden gescheiden met onderlinge toestemming en heb twee kinderen (regio leuven - vlaams brabant).
Wegens onenigheid over de opvoeding van de kinderen is mijn ex actief begonnen aan een vervreemdingproces (PAS) tov mijn kinderen.
Het is een subtiel spel van manipulaties en verdachtmakingen, waar mijn kinderen psychisch onder lijden.

Van een gezamelijk gezag is al lang geen sprake meer, therapieën voor de kinderen worden eenzijdig bepaald.
Mijn voorstel om een bemiddelaar in te schakelen is afgewimpeld en een advocaat is nog de enige optie vrees ik.

Bij assisenrecht, faillissementen,... kent iedereen de namen van de topadvocaten in België.

Wie kan me evenwel de contactgegevens bezorgen van een topadvocaat in verband met familierecht ?
Een advocaat met een bewezen trackrecord.

Alvast bedankt.
D.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV

#2 , 22 jul 2010 18:06

De advocaat van notaris X ? :D
Eens bellen naar de redactie van De Morgen of Humo ?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 22 jul 2010 19:14

» Notaris X, Paul Koeck

Notaris X, Paul Koeck, Kritak, 2e druk 1990, 348 blz. 12x20x3 cm,
Inhoud:
De zaak Notaris X overstijgt ruimschoots die ene echtscheidings. Heel Vlaanderen volgde de zaak. Ze bracht kindermishandeling in de belangstelling. Ze werd een speelbal in de strijd tussen medische, juridische en welzijnsinstellingen . Psychiaters, jeugdrechters,
familieleden, rechercheurs en vrienden werden belasterd...
bron: http://www.zoekertjesnet.be/16_238_6972 ... Koeck.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Allicht ook in de bib. aanwezig

Een goede advocaat in familierecht? Het familierecht loopt mank. Een goede advocaat is dus m.i. ook iemand die ten strijde trekt tegen slechte gewoonte binnen het familierecht.

Met dat in het achterhoofd: Wie zijn ze? Wat doen ze? Waar zijn ze te vinden?
Misschien wel hier op het JF?

Als ik het lees zijn er 2 personen die goed van pas komen:
1) een goede proureur des konings
2) een goede jeugdrechter

Beide hebben voldoende macht om de situatie uit de slob te halen, het is overigens hun plicht.
Je moet de situatie wel zelf aankaarten !

RR

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jul 2010 21:02

Gelieve, om de neutraliteit van het forum te verzekeren, via PB namen over te maken.

patsyduiker

#5 , 17 aug 2010 16:07

Menige organisaties zoals Goudi en andere forums dwepen met het begrip “parental alienation syndrome”.
De man die de hele heisa rond dit begrip uitgevonden heeft, was uiteraard weer een Amerikaan.
“Gardner was a consistent advocate for fathers in custody battles”, dit was zijn reputatie.
Nu vind ik het toch wel straf, dat mannen in vechtscheiding dit klakkeloos aanvaarden en op de koop toe promoten, omdat het in hun eigen kraam te pas komt.
Maar wat nog erger is , is dat dit nooit bewezen is geweest dat dit letterlijk van toepassing is op elk geval , maar dat men dit klakkeloos in rechtbanken begint te aanvaarden.

roderidder

#6 , 17 aug 2010 16:33

Gardner was een hoogleraar kinderpsychiatrie. Meermaals is hij aangesteld geweest als "gerechtsdeskundige" in scheidingszaken m.b.t. ouderlijk gezag en verblijfsregelingen. Zo uit het hoofd... In 99 zaken waar hij PAS -parental alienation Syndrome- heeft vastgesteld en de rechtbanken advizeerde een omkering van hoofdverbijf uit te spreken heeft hij na verloop van tijd de situatie onderzocht hoe vaak de rechtbank zijn advies heeft gevolgd waarbij ook getracht is na te gaan of kinderen nog steeds symptomen vertonen van PAS.

De rechtbank heeft slechts in 21 zaken van de 99 zijn advies gevolgd.

De resultaten mag U zelf opzoeken en hier posten als U wil.

Wat ik jammer vind, is dat ik zo weinig gegevens kan terug vinden van andere gerechtsdeskundigen of onderzoekers die dit bevestigen/ontkennen.

RR

Vandebos

#7 , 17 aug 2010 16:50

Wat was zijn besluit in de 21 zaken waar het gerecht hem heeft gevolgd in zijn advies mbt. de kinderen X jaar na omkering?

roderidder

#8 , 18 aug 2010 15:50

Heb ooit eens een bundeltje doorgenomen waar Gardner zijn bevindingen van de 99 cases oplijste. Persoonlijk vond ik de beschrijving zwak, maar inhoudelijk kon het wel tellen. Even gezocht maar kan het niet vinden.

Het was iets in deze aard:
geen omkering van de hoofdverblijfplaats uitgesproken -77 cases- : Geen (of slechts heel miniem ?) enkel geval waar PAS is verdwenen / geminderd
omkering uitgesproken -21 cases- : In alle gevallen waren de symptomen van PAS geminderd of zelfs geheel verdwenen

Juist omdat zijn bevinding zo opzichtig zijn vind ik wel dat dit aspect beter (lees ook voldoende grootschalig) en kwaliteitsvol onderzocht moet worden.

als voorbeeld: zelf ken ik gevallen waar men het hoofdverblijf heeft omgedraaid en uitendelijk resulteerde dat de andere ouders zonder contact zijn komen te staan. Dit komt o.a. nogal eens voor bij zwaar rebelerende pubers.

aanpassing: de titel van het gepubliceerde stuk is gevonden
The American Journal of Forensic Psychology, 2001, 19(3):61-106.
Should Courts Order PAS Children to Visit/Reside with the Alienated Parent?
A Follow-up Study
Richard A. Gardner. M.D.

RR

patsyduiker

#9 , 16 nov 2010 16:44

Ik zei het toch
Het is een amerikaan!
die moet je steeds met een korreltje zout nemen.

roderidder

#10 , 16 nov 2010 19:37

ok, laat ons die "follow-up Study" met een korreltje zout nemen.
Mag ik aannemen dat men "The American Journal of Forensic Psychology" niet enkel in de VS zal gelezen worden, maar dat ook met tientallen "follow-up Studies" tergelijke tijd de ene studie de grond in zal boren moest het complete onzin zijn.

U mag de tientallen "follow-up Studies" die de ene follow-up studie m.b.t. het omkeren v/d hoofdverblijfplaats tegenspreken oplijsten.
Het was iets in deze aard:
geen omkering van de hoofdverblijfplaats uitgesproken -77 cases- : Geen (of slechts heel miniem ?) enkel geval waar PAS is verdwenen / geminderd
omkering uitgesproken -21 cases- : In alle gevallen waren de symptomen van PAS geminderd of zelfs geheel verdwenen

Vergeet ook niet dat Gardner echt verketterd werd.

RR

eylis

#11 , 17 nov 2010 11:54

@dirk:

wat velen niet weten: PAS is het resultaat van HAP: Hostile Agressive Parenting. HAP kan dmv een onderzoek feitelijk vastgesteld worden. dus we moeten niet meteen de diagnose van PAS van GARDNER vast te stellen en inroepen.
Het kan éénvoudiger: aan de hand van politiePV's, sociaal onderzoek én een pschychologische expertise kan een rechter concluderen dat de ene ouder HAP toepast.
en dat veroorzaakt schade aan het kind, welke schade weten we nooit vooraf. Maar het is ernstig genoeg om het te voorkomen.
Een goede advocaat weet dit aan te pakken zonder zelfs de term PAS of HAP in de mond te nemen.
en dan moeten de advocaten zich voor de rechtbank niet bezighouden met nodeloos debatteren over de zin en onzin van PAS.
HAP beschrijft feitelijk de acties van de ouder die het toepast.
en daar kan een rechtbank verder mee.

Terug naar “Echtscheiding”