exclusief ouderlijk gezag/gewettigde overeenkomst

verbruggen18
Topic Starter

exclusief ouderlijk gezag/gewettigde overeenkomst

#1 , 18 jun 2010 19:28

In 1997 heeft mijn ex vriend een overeenkomst opgemaakt waarin de verblijfsregeling en ook het ouderlijk gezag ed in beschreven werden, dit voor onze dochter die er nu 15,5 is, tgv het feit dat onze relatie voorbij was.

Deze overeenkomst is gewettigd en ondertekend door beide partijen.

In deze overeenkomst staat duidelijk dat ik het exclusief ouder gezag heb, dat mijn dochter gehuisvest is bij mij, haar domicilie bij mij heeft en dat hij als vader zijn omgangsrecht zal uitoefenen, zoals overeengekomen.

Nu had ik graag geweten welke rechtsgeldigheid deze overeenkomst heeft, dit omdat dit nu al twee jaar lang totaal niet meer gerespecteerd wordt (er is een procedure bij de jeugdrechtbank, uitspraak september). Mijn moeder en stiefvader weigeren al twee jaar elk contact met mijn dochter, doen alles tot in het absurde om haar gescheiden te houden van mij, hebben dat kind zelfs gekeerd tegen mij door constant niks anders dan negatieve dingen (leugens, valse beschuldigingen) over mij te zeggen, waardoor ze een haat tov heeft gekweekt.

Op geen enkele manier kan ik bij mijn dochter geraken, noch telefonisch, ik mag niet naar het huis van mijn ouders gaan om haar te zien onder bedreiging dat mijn stiefvader mij naar de overkant van de straat zal slaan, dat ze toch zullen verhinderen dat ik haar meeneem, willen of niet, ik heb al alles geprobeerd maar ondanks het feit dat ze bij mij gedomicilieerd is, ik het exclusief ouderlijk gezag heb, lijk ik niks te kunnen doen.

Kan iemand mij zeggen of die normaal is? Ik maak mij echt zorgen om mijn kind, in de laatste 2 jaar is het een heel ander kind geworden, haar schoolresultaten zijn een ramp, mijn ouders hadden haar veranderd van school zonder mijn medeweten, hebben haar vader laten tekenen, terwijl dit volgens mij toch niet wettelijk is??

Het laatste wat ze gevonden hebben is afkomen met een attest die ze verkregen hebben bij een psycholoog die verklaart dat het probleemgedrag door mij komt. Ze mag absoluut geen contact hebben met mij, laat staan naar huis komen.
Dit is toch volledig absurd, die man kent de situatie niet, of enkel het verhaal van mijn ouders, kent mij niet, dit zaakje stinkt.

Ze maken mijn kind kapot en ik kan niets doen???

Kan iemand mij aub helpen, ik vrees echt voor mijn dochter, het vonnis is in september, tegen dan kan er nog zoveel gebeuren. Wat kan ik doen met die overeenkomst, daarmee is toch bewezen wie wat heeft van gezag???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
veerle1975

#2 , 18 jun 2010 20:04

Wel ik kan je maar 1 goeie raad geven, neem een advokaat onder de arm, en laat het nit te lang aanslepen. Want het is al helemaal geen evidente zaak. Is die overeenkomst dan wettelijk geregistreerd geweest? Ik denk echter van wel, want bij scheiding met minderjarige kinderen als betrokken partij moet dat toch worden bekrachtigd door de rechtbank?
Hoe komt het trouwens dat je dochter bij de grootouders woont? Het exclusieve hoederecht gaat toch wel een stapje verder dan het gewone ouderlijke gezag.

eylis

#3 , 18 jun 2010 20:33

als ik het goed begrijp, heb je samen met je ex zelf een overeenkomst gemaakt en getekend dat jij het exclusieve ouderlijke gezag hebt?
Nu snap ik niet goed hoe dit gewettigd zou kunnen geweest zijn... Voor een notaris?
Dan kan ik je zeggen dat zo'n overeenkoimst ten eerste eigenlijk geen echte garanties biedt: want niet door een rechter bekrachtigd.
En dan nog iets: als dit voor een rechtbank wordt geopend zal je nu geen exclusief ouderlijk gezag meer verkrijgen. Dat wordt enkel nog uitgesproken als de andere partner ofwel ontoerekeningsvatbaar, criminele feiten of (mentaal) ziek is.
Het ouderlijk gezag is nu steeds samen.

Maar wat ik helemaal niet snap is dat de kinderen dus bij de grootouders zijn en dat je ze niet meer ziet.
Dit is een heel vreemde situatie...
sterkte toegewenst,

Reclame

veerle1975

#4 , 18 jun 2010 20:37

Ik ben gescheiden in 2005 met een EOT, en we hebben de papieren laten opmaken door een gezamelijke notaris. En ik heb ook het exclusieve hoederecht over mijn zoon.
Nochthans is het inderdaad zoals Eylis zegt, niet zo gebruikelijk. Maar het werd mij gewoon zo toegekend door de notaris en is zelfs gewoon bekrachtigd geweest door de rechtbank.
Veel succes

j.demoor

#5 , 20 jun 2010 09:35

‘er is een procedure bij de jeugdrechtbank, uitspraak september’ houdt geenszins in dat dit een eindbeslissing wordt. Tal van jeugdrechtbanken lijken eerder oeverloze ’praatcafés‘ met buitensporige achterstand.

“Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij SPOEDEISEND ACHT, bij voorraad uitspraak in alle zaken, behalve die welke de wet aan de rechterlijke macht onttrekt...”(Gerechtelijk Wetboek).

Zijn er dringende redenen waarom u niet kan wachten op het eindvonnis van de jeugdrechtbank dan kan u de voorzitter vragen ‘overeenkomst is gewettigd en ondertekend door beide partijen‘ te bekrachtigen en te doen uitvoeren onder verbeurte van een DWANGSOM.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”