briefwisseling advocaat : wat en wanneer antwoorden ?

loe2
Topic Starter

briefwisseling advocaat : wat en wanneer antwoorden ?

#1 , 23 apr 2010 12:11

Ik heb onlangs een schrijven gekregen van de advocaat van mijn toekomstige ex waarin hij de voorstellen voor een EOT uit de doeken doet.

Op zich zijn er weinig moeilijkheden, aangezien het hoofdzakelijk gaat om voorstellen die ik reeds zelf geformuleerd heb. Toch is er een voorstel waar ik niet mee akkoord kan gaan, nl het alimentatiegeld (kinderen zouden bij ex verblijven 4/14, hij verdient bijna het dubbel van mij en hij is bereid 100 € /kind / maand te betalen, wat ik (veel) te weinig vind.

Advocaat schrijft : "Ik verzoek u mij uw intenties zo spoedig mogelijk mee te delen.de inhoud van dit schrijven kadert in een minnelijke regeling. Bij gebreke aan akkoord, zie ik mij echter verplicht een echtscheiding op te starten ogv duurzame ontwrichting"

Kan ik mbt de alimentatie een tegenvoorstel formuleren ? Ik meen uit de brief af te leiden dat ik OF akkoord moet gaan met de inhoud ervan (en dus met 100 € per kind per maand) OF (indien niet) er automatisch een echtscheiding op basis van duurzame ontwrichting komt (wat hij daar ook mee mag bedoelen...)

Hoeveel tijd heb ik om op dit schrijven van de advocaat te antwoorden : doe ik dit liefst zo snel mogelijk of is er een bepaalde termijn (bv 4 weken) waarbinnen ik moet antwoorden. Of kan ik best nu een ontvangstbevestiging sturen, waarin ik zeg dat ik voor een bepaalde datum een antwoord zal formuleren ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
manneke

#2 , 23 apr 2010 14:42

Hey,

De gezinsbond heeft een handig instrument - onderhoudsgeldcalculator - om dit te berekenen. Deze tool werkt heel goed (heb ik ook gebruikt), en er loopt zelfs nu een onderzoek rond in opdracht van de overheid.

Mss dat je ex en zijn advocaat dat niet gaan aanvaarden of zo, maar al is het maar dat je zelf even een berekening maakt voor jezelf. Zult je alvast sterker voelen !!

http://www.gezinsbond.be/index.php?opti ... Itemid=293

De calculator zelf dien je te bestellen via de gezinsbond. Neem gerust eens contact op met de [email protected]

succes !

manneke

#3 , 23 apr 2010 14:45

en ik denk dat die advocaat eigenlijk kan zeggen wat hij wil. Nie laten opjagen, nie laten op je kop zitten door een advocaat zijn/haar dure woorden, maar wel laten voelen dat je ook beschikt over alle info.

Desnoods ga je met die brief even naar het justitiehuis, ze gaan je daar zeker helpen. Heb ik ook al eens gedaan. Zult je bakken rustiger voelen als je weet welke je rechten en plichten zijn.

En waarschijnlijk ga je er niet van onderuit kunnen om zelf een advocaat te nemen. Dure aangelegenheid, met een hoop frustraties, ... maar ja.

nogmaals ... succes !!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”