Omtrent westvoorstel senator Guy Swinnen - dubbele domicilie

manneke
Topic Starter

Omtrent westvoorstel senator Guy Swinnen - dubbele domicilie

#1 , 07 apr 2010 23:52

Hallo,

Weet er iemand welke de stand van zaken is omtrent het wetsvoorstel van senator Guy Swinnen ? Betreffende co-ouderpasje, dubbel domicilie en gedeeld kindergeld voor co-ouders.

Vooral die dubbele domiciliering is iets wat toch dringend zou moeten opgelost worden.

alvast bedankt voor de reacties,

groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 apr 2010 09:49

ik heb nogh onlangs contact met de Heer swinnen genomen hierover en al zijn wetsvoorstellen mbt deze materie (en ook zijn voorstellen om het Parental alienation syndrome te remedieren).
Hij wist me te melden dat er geen vooruitgang is.
Reden? Vermoedelijk het huidige politieke klimaat waar nu andere materie prioritair is...

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 08 apr 2010 10:05

Reden?
Senator Swennen is al 18 jaar parlementarier. Voor het eerst zit hij nu in de oppositie.

Politiek werkt nu eenmaal zo dat men sneller wetsvoostellen tot wet stemt als het voorstel van een meerderheidspartij komt.

Ja, men zou daar dringend werk moeten van maken omdat zo een grote hoop conflict kan vermeden worden, maar advocaten leven daarvan.

RR

Reclame

manneke
Topic Starter

#4 , 08 apr 2010 11:01

nja, spijtig eigenlijk. Misschien moeten we een signaal geven of zo ? Want wat heeft dat nu te maken met partijpolitiek (beetje naief van mij, ik weet het) ?

toch bedankt voor de reacties

eylis

#5 , 08 apr 2010 12:30

roderidder, Je antwoord is in feite exact wat de Heer Swinnen me zelf ook als redeng af.
en Kurt: Ja helaas; zo draait het dus: er zou met die maatregelen inderdeed zoveel leed vermeden kunnen worden.

roderidder

#6 , 08 apr 2010 12:57

Wat kan je zelf doen?

Wel als je het idee van het co-ouderschaps pasje een goed idee vind, dan kan je dat laten weten aan onze eerste minister.

Vraag de eerste minister of hij dit goed idee nog kan verbeteren en in voorkomend geval of de premier een wetsontwerp kan maken dat kinderen van gescheiden ouders automatisch 2 hoofdverblijfplaatsen krijgen toegewezen. 1 bij de vader en 1 bij de moeder.

contact gegevens:

Eerste minister
Wetstraat 16
1000 Brussel
Tel. +32 (0) 2 501 02 11
Fax +32 (0) 2 217 33 28
Geef uw vraag door via: [email protected]
We behandelen uw vraag zo spoedig mogelijk.
Secretariaat, beleidscel en beleidscoördinatie van de eerste minister.

Hou ons hier maar op de hoogte van de verschillende stappen

RR

manneke
Topic Starter

#7 , 08 apr 2010 18:30

Waarom niet eigenlijk hé. Zal er nog eens over nadenken en eens zien hoe we dat proper en constructief kunnen formuleren.

wie weet tot hoors !!

roderidder

#8 , 08 apr 2010 22:04

Hoe meer mensen dit doen hoe groter de kans dat men er gevoeliger voor wordt

RR

Zonnestraal

#9 , 16 apr 2010 13:10

Hallo,

idd een dubbelle domiciliêring zou toch veel problemen oplossen hoor.Zowel psychologisch als materieel.

ik vind ook dat onze kinderen een dubbelle familie naam zouden moeten hebben (zoals in Spanje bv)

er zou ook een regel moeten bepalen dat zegt de ouder die beslist te verhuizen moet in een bepaalde straal van XXkm blijven wilt die bilocatie behouden. (uit ervaring gesproken, mijn kdn wonen een week op twee bij de vader maar op lange afstand ong 33 km en ze zijn moe, ze hebben school en hun activiteiten waar ze geboren en getogen zijn bij mij).

grtj
Zonnestraal

manneke
Topic Starter

#10 , 16 apr 2010 13:21

Ik volg je volledig Zonnestraal. Denk dat het voor de beide partijen - vader en moeder - goed zou zijn. We mogen het elkaar niet nodeloos moeilijk maken, is al lastig genoeg. En het leven is te kort.

Een dubbele familienaam hoeft niet voor mij, maar zou er op zich geen probleem mee hebben dat m'n kids ook de naam hebben van hun mama. Waaom niet hé.

Maar er moeten vooral formeel constructieve oplossingen komen, zodat er ook minder aanleidingen zijn om elkaar het leven zuur te maken. Uiteindelijk werkt dat bij mensen nog altijd het best, het flitspaal-fenomeen.

salukes,
manneke

Zonnestraal

#11 , 16 apr 2010 13:30

Dag manneke,

weet je wat ik moelijk vind alé dat klinkt misschien stom maar, op mijn loonfiche staat 0 kinderen ;-(

zonnestraal

manneke
Topic Starter

#12 , 16 apr 2010 13:44

is nie stom, maar emotioneel verstaanbaar. Is bij mij ook zo. Heb zelfs ooit een papierke weest halen bij de burgerlijke stand om te bewijzen dat ze wel van mij zijn. Dat ifv een buitenlandse reis. Tja ... zakelijk snap je dat, emotioneel is dat even slikken.

Maar ja, dat zijn de blutsen en builen die erbij horen zeker :? .

manneke

Zonnestraal

#13 , 16 apr 2010 13:50

idem in de gemeente waar ze helaas zijn gedomicilieerd, ik ging voor een domicilie attest en ik moest antwoorden en bewijzen dat ik de mama ben en een formulier invullen. maar alé ze waren super vriendelijk en ze doen hun job zo goed als ze kunnen.

roderidder

#14 , 16 apr 2010 14:59

Onderstaande link werkt al enkele dagen niet meer.
http://www.dehaene.be/tom/nieuws.php?nieuws=651

Vermoedelijk komt deze site wel terug online.
Het betrof een parlementaire vraag inzake sociale huisvesting

Een voorbeeld: Een gezin met 3 kinderen dat het niet breed heeft valt uiteen en staat daardoor plots letterlijk op straat.

De kinderen moeten toch snel één of beter twee hoofdverblijfplaatsen hebben, niet?

Een ander probleem is als ouders van een gehandicapt kind dat een speciaal aangepaste huis nodig heeft. 1 aangepast huis is financieel al zo blijkt, moeilijk of niet zo evident haalbaar voor de gemeenschap

Ook dat komt voor

RR

Terug naar “Echtscheiding”