Co ouderschaps aanpassingen wegens mentale problemen bij kind

Kindereneerst
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Co ouderschaps aanpassingen wegens mentale problemen bij kind

#1 , 16 feb 2025 10:21

Mijn oudste zoon (biologisch gedragen door ex partner) heeft autisme , alsook is mijn ex net gediagnosticeerd met ASS. Mijn jongste zoon (biologisch gedragen door mij) heeft het al moeilijk met de scheiding sinds deze is gebeurd (3jaar geleden) het is zo erg dat hij op dit moment vaak aangeeft niet meer te willen leven , wij hebben week week wisseling . En je ziet hem
Telkens muren optrekken om te vertrekken naar de andere kant . De reden waarom hij zich zo voelt en ook in therapie zit is zijn broer , zijn broer maakt hem bang en doet hem pijn . Alsook heeft hij 0 connectie met de andere kant . Ik vraag aan mijn ex partner om de oudste zoon tijdens schooldagen bij haar te laten zodat hij routine heeft en 2 weekend bij mij en verdeelde vakanties . Want hij gaat bijna naar het middelbaar in bijzonder onderwijs en dat is ver weg en zou heel moeilijk zijn voor hem om dat week week te veranderen . Met daarbij ik vraag hetzelfde te doen in een proef periode voor de jongste , zodat hij zijn eigen ik terug kan vinden en zich leert goed te voelen met zichzelf zonder angsten of iemand te moeten zijn wie hij niet is . Meerdere gesprekken met de therapeute geven ook aan dat de band tussen mijn jongste en mijn ex er niet is en iets is dat geforceerd word.Ex gaat enkel akkoord met de zorgen van de oudste zoon , jongste wil ze zelfs niet proberen , wat dus gaat resoluten in dat de jongste niet zal verbeteren want elke week terug die muren optrekken gaat hem niet beter maken . Ik vraag geen permanente oplossing maar zelfs dat wil ze niet .

Kindereneerst
Topic Starter

#2 , 16 feb 2025 11:18

Wij waren getrouwd hebben beiden elke 1 kind gedragen , wat ik vraag is dat zij de zorg voor de oudste op zich neemt omdat hij routine nodig heeft en dat ik hetzelfde kan doen voor de jongste zodat hij mentaal zich kan opbouwen en de zelfmoord gedachten hopelijk op die manier ook kan laten verdwijnen

Kindereneerst
Topic Starter

#3 , 16 feb 2025 11:20

Wij zijn beiden wettelijke ouder van beiden , maar beiden hebben andere zorgen en hebben momenteel nodig aan afstand van elkaar wegens dat de oudste routine nodig heeft door zijn ASS en de jongste tijd weg nodig heeft van zijn broer door de ASS want daardoor heeft hij deze gedachten . De vraag is de oudste bij haar voor zijn routine en 2 weekends per maand bij mij en de Jongste bij mij , in hetzelfde patroon .

Reclame

eylis

#4 , 16 feb 2025 12:34

In een eerste fase denk ik dat het belangrijk is om samen met de andere wettelijke ouder de totale gezinsdynamiek aan te kaarten met een psychiater. Een therapeut kan zeker advies geven, maar de behandeling moet vanuit een totale én medische aanpak besproken worden en eigenlijk niet vanuit een juridisch of therapeutisch perspectief . (een therapeut is geen medicus)

Probeer dit alvast te bespreken met de andere ouder. Geef haar ook de boodschap mee dat de jullie best samen de fragiele gezinsdynamiek proberen te verbeteren, dan dit voor de familierechtbank te moeten brengen. Want dan wordt het waarschijnlijk een welles-nietes-verhaal dat het co-ouderschap nog meer bemoeilijkt.

Terug naar “Echtscheiding”