Ex volgt verblijfsregeling vonnis niet

dsjorre
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex volgt verblijfsregeling vonnis niet

#1 , 11 jul 2024 19:47

Mijn ex volgt al maandenlang de verblijfsregeling niet meer. Er zijn al verschillende meldingen door mij aan de politie gebeurd, maar ze lijkt te volharden. Vanaf hoeveel meldingen bij de politie is het raadzaam een rechtszaak aan te spannen? Zijn er eventueel nog gerechtelijke stappen die ik kan ondernemen alvorens een rechtszaak op te starten?

Franciscus

#2 , 11 jul 2024 21:09

Wat bedoeld u met verblijfsregeling niet volgen.
Is dat kinderen niet komen halen ==> melding bij politie
Of kinderen weigeren mee te geven ==> politie stelt PV op wegens inbreuk 432 strafwetboek en art 374 §2 BW (oud )
Alimentatie of onderhoudsplicht ==>idem PV wegens art 391 bis strafwetboek

Voor de meldingen wordt er geen PV opgesteld gezien een niet strafbaar feit.

U zal zelf terug naar familierechtbank moeten . U hebt de meldingsnummers en uw advocaat kan de meldingen opvragen.

dsjorre
Topic Starter

#3 , 11 jul 2024 21:37

Of kinderen weigeren mee te geven ==> politie stelt PV op wegens inbreuk 432 strafwetboek en art 374 §2 BW (oud )
Dit dus; heb idd al enkele meldingsnummers.
Kan ik hiervoor ook eerst een zgn. verzoeningsprocedure opstarten alvorens te procederen?

Reclame

Franciscus

#4 , 11 jul 2024 22:03

meldingsnummers zijn voor de niet strafbare feiten
Wat u nu aanhaalt uit mijn tekst zijn strafbare feiten: de weigering daarvoor wordt PV opgesteld en die gaan naar parket die na enkele PV's in principe dagvaarden voor de strafrechtbank.
U kan uiteraard eerst in verzoening gaan en zelfs eerst via een brief (aangetekend) aan andere partij diets maken dat men best een een advocaat raadpleegt om re horen wat de gevolgen kunnen zijn.

Mijn ervaring is dat parketten daar toch redelijk zwaar aan tillen
Als blijkt dat u alles hebt gedaan wet menselijk mogelijk was om in de minne te regelen komt dat uw zaak alleen maar ten goede.

dsjorre
Topic Starter

#5 , 12 jul 2024 13:32

meldingsnummers zijn voor de niet strafbare feiten
Wat u nu aanhaalt uit mijn tekst zijn strafbare feiten: de weigering daarvoor wordt PV opgesteld en die gaan naar parket die na enkele PV's in principe dagvaarden voor de strafrechtbank.
Dit is nieuws voor mij. De politie vertelde me idd dat die PVs naar het parket gaan en dat er dan uiteindelijk een rechtszaak van kan komen, maar ik heb dat verkeerd geïnterpreteerd als dat ik (opnieuw) die procedure zelf zou moeten opstarten. Maar u zegt dat na een aantal PVs het parket zelf tot actie over gaat?

Franciscus

#6 , 12 jul 2024 21:15

Als iets niet strafbaar is dan is het parket niet geïnteresseerd . Meer nog het document zal terug naar politie worden gestuurd met mededeling de omzendbrieven ter zake nog eens te lezen.
Trouwens bij politie zijn er op zijn minst twee zo niet drie controlelevels en die laten zoiets al niet passeren.
Meldingen gaan dus niet naar het parket.
Een Verkort PV (VPV) evenmin gezien daar een onbekende verdachte aan verbonden is .. bij u is de verdachte gekend.
Als de verdachte dus weigert de kinderen mee te geven of te laten komen is het strafbaar en die PV's gaan wel nar het parket.
Vroeger kon dat makkelijk een jaar of zelfs langer duren voor parket reageerde. Opgelet dat gaat dan over het strafbare feit niet over het niet opvolgen van de voorwaarden in het vonnis daarvoor zal u best zelf naar de familierechtbank trekken en daar is uiteraard ook het parket aanwezig en daar hebben ze het ganse dossier ook inzake de strafbare feiten.
U kan altijd aandringen op strafrechtelijke vervolging maar dat komt niet voor de familierechtbank maar voor de strafrechter.
Hoe meer elementen u hebt om te bewijzen dat ex zich niet houdt aan het vonnis hoe beter om de zaak in uw voordeel te laten beslissen.
U kan bij niet naleven vb een dwangsom per dag laten uitspreken en een schadevergoeding wegens de extra kosten die u zou gemaakt hebben.

Meldingen kunnen wel door advocaat worden opgevraagd zowel voor de familierechtbank als voor de correctionele rechtbank als bewijs van niet opvolgen vonnis.

dsjorre
Topic Starter

#7 , 12 jul 2024 21:44

Vroeger kon dat makkelijk een jaar of zelfs langer duren voor parket reageerde. Opgelet dat gaat dan over het strafbare feit niet over het niet opvolgen van de voorwaarden in het vonnis daarvoor zal u best zelf naar de familierechtbank trekken en daar is uiteraard ook het parket aanwezig en daar hebben ze het ganse dossier ook inzake de strafbare feiten.
Dus toch zelf weer procederen. Procederen om een vonnis waarvoor al geprocedeerd is, correct te laten uitvoeren. Moet het nog gekker. Weer extra kosten terwijl de zaak gesloten is met een vonnis. Goed, ze laat me weinig keuze uiteindelijk. Uiteraard zal ik aandringen op een strafrechtelijke vervolging, want wat is nog de waarde van een vonnis als men het naar eigen dunken naast zich neerlegt.

Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Franciscus

#8 , 13 jul 2024 20:43

En zeker die dwangsommen vragen als er geen gevolg wordt aan gegeven ... en die kunnen snel oplopen.

Terug naar “Echtscheiding”