#5 , 18 jan 2024 18:54
Ik lees in sommige artikelen dat het wel degelijk men terug kan komen op het EOT indien:
"Uitzonderlijk kan ook op basis van het gemeen verbintenissenrecht een overeenkomst EOT nietig worden verklaard, zelfs na het echtscheidingsvonnis, al zijn de toepassingsgevallen in de praktijk beperkt. Zo is het inroepen van dwaling ‘een vergissing’ om een EOT te herroepen twijfelachtig.
In de praktijk werd door het Hof van Cassatie het leerstuk van de gekwalificeerde benadeling toepasbaar verklaard op de regelingsakte (alles over vermogen) van een EOT. Om de nietigheid te bekomen, is vereist dat er een manifeste wanverhouding bestaat tussen de bedongen prestaties en dat daarbij misbruik werd gemaakt van de zwakke positie van een echtgenoot."
Hoe wordt dit naar mensentaal vertaald?
In welke omstandigheden kan dit dus? Is het mogelijk te staven met een gewoon voorbeeld? Liefst niet te extreem. In mijn geval: is hey ontslag van mijn ex en reden, of als hij zegt dat hij nu beseft dat EOT niet redelijk is voor hem en dat hij het gevoel heeft dat hij minder gekregen had dat hij oorspronkelijk dacht.....is dit een reden voor heropening/herzienning van de EOT? Hoeveel zou de eventuele wanverhouding tussen partners moeten zijn om dit te herzien? Moet hij bewijzen tonen, of is het voldoende om daarover de denken/raden.....
Dank alvast