hoofdverblijfplaats kinderen

piep
Topic Starter

hoofdverblijfplaats kinderen

#1 , 26 jan 2010 06:59

Mijn vrouw en ik gaan scheiden (EOT). Nu zijn we nog aan het 'onderhandelen' over een paar dingen.

We hebben 4 kinderen: 15, 13, 4 en 3

Mijn oudste zoon blijft bij mij. Voor de drie anderen komt er een week-om-week regeling.

Mijn vrouw wil de hoofdverblijfplaats van de drie jongsten bij haar.
Wat is het nut/voordeel hiervan? Staat dit los van het fiscale (kinderen ten laste)? Wat zijn (voor mij) eventuele andere gevolgen (ik denk spontaan aan ziekenfonds, andere voordelen)?

Is het niet beter om 2 kinderen bij haar, en 2 kinderen bij mij te domiciliëren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VISSER

#2 , 26 jan 2010 20:35

Fiscaal voordeel = kinderen ten laste = groter als je 4 ktl hebt dan elk 2.

Hospitalisatieverzekering via mij werkgever schreef ook voor dat mijn kinderen alleen nog maar verzekerd konden blijven als ze bij mij gedomicilieerd waren OF als ik kon aantonen dat ik er zelf alimentatie voor betaalde.

Als je elk 2 ktl neemt, kan geen van beiden alimentatie fiscaal in mindering brengen van het belastbaar inkomen. Je kan het bedrag van de alimentatie zodanig bepalen dat het fiscaal voordeel voor de 4 ktl quasi overeenstemt met het fiscaal nadeel wegens geen 4 ktl maar wel alimentatie inbrengen. Deze berekeningen vergen wrschl wel een tussenkomst van een deskundige (advocaat, bemiddelaar, notaris, ...).

Als de kinderen ingeschreven worden in een sportkamp (bijv. bloso, cm-kamp) dan krijg je kortingen op de kostprijs in functie van het aantal kinderen ten laste. Meestal zijn dit kampen die in de buitengewone/bijzondere kosten vallen, dus heeft elke ouder er belang bij om zo weinig mogelijk extra te moeten betalen.

VISSER

#3 , 26 jan 2010 20:39

Nog vergeten: ook voor kinderbijslag kan het van belang zijn om kinderen allemaal op eenzelfde adres te domiciliëren, zeker wanneer er bij de partner van een van de ouders ook bijslaggerechtigde kinderen zijn: dan schuiven de rangen van de kinderen op zodanig dat er meer kinderbijslag verkregen wordt.

Reclame

j.demoor

#4 , 27 jan 2010 11:09

“Art.132bis.De toeslagen bedoeld in artikel 132eerste lid,1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen :...In het geval bedoeld in het eerste lid wordt de in artikel 132eerste lid,1° tot 6° bedoelde toeslag, voor de helft toegekend aan de belastingplichtige die geen aftrek vraagt van de uitgaven voor kinderoppas bedoeld in artikel 104,7°...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

“Art.69.Wanneer de twee ouders van verschillend geslacht die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”