Wijziging omgangsregeling: hoe dit aan te pakken?

Mieke70
Topic Starter

Wijziging omgangsregeling: hoe dit aan te pakken?

#1 , 12 dec 2009 17:41

Ik ben sinds 5j gescheiden en heb 2 tieners van 12 en 15j in co-ouderschap, omgangsregeling week/week. Sinds een dik half jaar woont m'n ex samen met zijn nieuwe vriendin en haar 3 kinderen. Sinds september is m'n ex de kinderen niet meer komen ophalen (heb telkens aangifte gedaan bij de politie). Hij wil de omgangsregeling gewijzigd zien naar een weekendregeling. De kinderen waren graag bij hem en kwamen ook goed met haar kinderen overeen. Hij is amper 10km verderop gaan wonen dus dat is het probleem ook niet. Ik begrijp niet waarom hij z'n kinderen zomaar 'opgeeft' en naar hen toe ook het signaal geeft voorrang te geven aan zijn vriendin + kinderen... maar soit, dat is hier nu niet de issue. In een andere post heb ik het bedrag van alimentatie al eens ter sprake gebracht, maar mijn vraag is nu: op welke manier kunnen we dit aanpakken? Blijkbaar heb ik geen andere keuze dan hiermee in te stemmen, hoewel de kinderen en ikzelf de situatie verkiezen zoals ze was. De enige oplossing blijkt hier wijziging van de omgangsregeling aan te vragen, zodat ik tenminste ook meer alimentatie kan eisen om m'n kosten te dekken. Op welke manier kunnen we dit regelen, zonder dat het teveel geld kost aan advocaten e.d.
De afgelopen 2 jaar heb ik noodgedwongen al 1500€ moeten spenderen aan mn advocaat zonder dat het mij iets tastbaars heeft opgeleverd, en word dat stilaan beu. Graag advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 dec 2009 09:27

“Art.9.3.3. De Staten die partij zijn, EERBIEDIGEN het RECHT van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden, op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden, tenzij dit in strijd is met het belang van het kind.”(20 NOVEMBER 1989. - Verdrag inzake de Rechten van het Kind).

‘Een regel van internationaal of supranationaal recht bezit directe werking indien hij,zonder enige substantiële interne uitvoeringsmaatregel,kan toegepast worden in de rechtsorde waar deze regel van kracht is. Een regel van internationaal of supranationaal recht bezit daarentegen geen directe werking wanneer hij aan de Staat de verplichting oplegt te handelen,of niet te handelen,volgens de principes die vervat zijn in de regel.‘(R.v.St. nr.45.552,30 december 1993,T.B.P. 1994,436).

Indien u zich principieel en rechtlijnig opstelt dan kan u,als wettelijk vertegenwoordiger van uw kind,de naleving van dit recht gerechtelijk afdwingen,met behoud van de bestaande bewaar- of omgangsregeling,en dit krachtens ‘Art.1385bis.De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling (tot afgifte/opname van het kind) niet wordt voldaan ...’(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek)
Zie verder Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),(F.B.U.,III.1.50.3-1, http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf)

Als accessorium(=bijzaak) kan u zelf een compensatoire onderhoudsuitkering vorderen voor de financiële schade die u lijdt door het niet-nakomen van de geldende regeling.

U kan aan de Jeugdrechtbank ook een wijziging van de bestaande bewaar- of omgangsregeling vragen,inclusief aanpassing onderhoudsbijdrage.

Ga naar de griffie van de Jeugdrechtbank en vraag daartoe een papieren verzoekschriftformulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mieke70
Topic Starter

#3 , 14 dec 2009 13:04

Bedankt voor je reactie, j. Als ik voortga op wat mijn advocaat zegt, klopt in ons geval wat je in onderstaande mail zegt ivm art 1385bis niet helemaal. Het is een nl. blijkbaar een RECHT van de vader om hun kinderen te zien, en GEEN PLICHT van de vader om zijn kinderen op te halen op de afgesproken dagen zoals overeengekomen in EOT. Bijgevolg kan hem ook geen dwangsom opgelegd worden. Omgekeerd zou mij wel een dwangsom kunnen opgelegd worden indien ik hem verhinder de kinderen mee te nemen, want het is dan weer zijn recht. Maw, het komt er op neer dat hij doet en laat wat hij wil, maar ik wel moet plooien als het hem uitkomt. Nu heeft hij, na 3 maand niks van zich te hebben laten horen, te kennen gegeven dat hij de kids een week wil tussen Kerst en Nieuwjaar. Komt hij hen dan uiteindelijk weer niet halen, kan ik weer niks doen.
Ik begrijp niet dat dit zomaar kan, en vraag me idd dan af waar de rechten van de kinderen zijn?? Die worden in dit geval toch duidelijk niet geëerbiedigd? Ik kan het gewoon niet vatten.

Het blijft voor mij ook wringen dat IK wijziging van de omgangsregeling moet vragen, want ik ben tenslotte geen vragende partij, de enige reden dat ik het zou doen is om financiële overwegingen. Hij geeft nu aan voortaan een weekendpapa te willen zijn (omwille van voor mij EN de kinderen onduidelijke redenen), maar zet hiervoor geen stappen. M'n advocaat gaf ook aan dat verhoging van het onderhoudsgeld slechts zou toegekend worden vanaf de inleiding van de eis, en dus niet voor de afgelopen maanden kan gevorderd worden?

In principe kan het verzoekschrift ingediend worden zonder advocaat, maar is het aangeraden om dit toch te doen? Of heb ik daar geen voordeel bij? Hoe gebeurt zo'n wijziging in de praktijk? Ik veronderstel dat we dan beiden worden opgeroepen bij de jeugdrechter om onze standpunten te verdedigen, en indien we dit met advocaat doen, zij dit in onze plaats doen? Als ik het verzoekschrift indien zonder hulp van een advocaat, kan hij dan WEL zijn advocaat inschakelen, wat dan misschien weer in mijn nadeel kan spelen? Misschien domme vragen, maar ik heb hier geen ervaring mee en wil graag weten waar ik aan toe ben. Alvast bedankt.

Reclame

Mieke70
Topic Starter

#4 , 17 jan 2010 23:40

Ondertussen zijn we een maand verder, maar 'officiëel' gezien ben ik nog geen stap verder. Alvorens verdere stappen te zetten, probeer ik met m'n ex tot een akkoord te komen rond de verblijfsregeling/alimentatie, maar dit blijkt (ik had niet anders verwacht) niet simpel.

Hij gaat er van uit dat we dit, eens we dit op papier hebben, we daar allebei onze krabbel onder kunnen zetten en het dan in orde is? Ik ga er vanuit dat dit NIET het geval is (gesteld dat al moesten tot een akkoord komen), maar dat dit wel door een rechter moet bekrachtigd worden? Of ik anders bij problemen geen poot ga hebben om op te staan? We zijn destijds (5j terug) gescheiden dmv akte EOT.

Hoe kunnen we dit best aanpakken? Via de jeugdrechter, vrederechter? kortgeding? Wat is de snelste en 'properste' manier om dit in kannen en kruiken te krijgen?

Rebel-with-a-cause

#5 , 18 jan 2010 10:22

Ondertussen zijn we een maand verder, maar 'officiëel' gezien ben ik nog geen stap verder. Alvorens verdere stappen te zetten, probeer ik met m'n ex tot een akkoord te komen rond de verblijfsregeling/alimentatie, maar dit blijkt (ik had niet anders verwacht) niet simpel.

Hij gaat er van uit dat we dit, eens we dit op papier hebben, we daar allebei onze krabbel onder kunnen zetten en het dan in orde is? Ik ga er vanuit dat dit NIET het geval is (gesteld dat al moesten tot een akkoord komen), maar dat dit wel door een rechter moet bekrachtigd worden? Of ik anders bij problemen geen poot ga hebben om op te staan? We zijn destijds (5j terug) gescheiden dmv akte EOT.

Hoe kunnen we dit best aanpakken? Via de jeugdrechter, vrederechter? kortgeding? Wat is de snelste en 'properste' manier om dit in kannen en kruiken te krijgen?
Jullie overeenkomst (EOT) is een contract waaraan jullie zich dienen te houden. Hij kan natuurlijk zich onttrekken aan het omgangsrecht omdat dit inderdaad een recht is en geen plicht.
Als jullie onderling een andere regeling overeenkomen, zelfs door beide partijen ondertekend, heeft dit enkel waarde t.o.v. jullie zelf. Dit kan dus nooit afgedwongen worden, tenzij je dit laat bekrachtigen door de rechtbank.
Als de rechtbank daarmee zal akkoord gaan tenminste want de 'huidige regeling' is pas 5 jaar oud.

Mieke70
Topic Starter

#6 , 20 jan 2010 17:11

Rebel, wat bedoel je mee:
Als de rechtbank daarmee zal akkoord gaan tenminste want de 'huidige regeling' is pas 5 jaar oud.

Is er dan kans dat een rechter niet akkoord gaat als we een wijziging aanvragen? :|

Rebel-with-a-cause

#7 , 20 jan 2010 17:26

Rebel, wat bedoel je mee:

Is er dan kans dat een rechter niet akkoord gaat als we een wijziging aanvragen? :|
Ja die kans is er, want men gaat ervan uit dat je een contract niet tekent om dat na korte tijd terug te veranderen.
Tenzij er onvoorzienbare en 'buiten je wil om' grote veranderingen zouden plaatsvinden.

Mieke70
Topic Starter

#8 , 20 jan 2010 17:55

Mijn ex komt 'buiten mijn wil om' de kinderen niet meer halen, terwijl de regeling co-ouderschap met bilocatie is. Als hij ze toch niet meer komt halen, wil ik dat ook officiëel zo op papier hebben, zodat ik ook meer alimentatie kan vragen. Ik heb nl. een pak meer kosten nu, en ook al kan hij niet verplicht worden ze te komen halen, gelukkig heeft hij tenminste wel onderhoudsplicht... is dat geen reden genoeg om de overeenkomst te laten wijzigen? :?

Rebel-with-a-cause

#9 , 20 jan 2010 18:56

Mijn ex komt 'buiten mijn wil om' de kinderen niet meer halen, terwijl de regeling co-ouderschap met bilocatie is. Als hij ze toch niet meer komt halen, wil ik dat ook officiëel zo op papier hebben, zodat ik ook meer alimentatie kan vragen. Ik heb nl. een pak meer kosten nu, en ook al kan hij niet verplicht worden ze te komen halen, gelukkig heeft hij tenminste wel onderhoudsplicht... is dat geen reden genoeg om de overeenkomst te laten wijzigen? :?
Het is pas zes maanden dat hij zijn omgangsrecht niet uitoefent, en dat is te kort om dan maar de regeling te wijzigen vrees ik.

Astrake

#10 , 21 jan 2010 14:29

Het is pas zes maanden dat hij zijn omgangsrecht niet uitoefent, en dat is te kort om dan maar de regeling te wijzigen vrees ik.[/quote]

dat dacht ik niet hoor! Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit nu reeds na 2 maanden kon!

Hij heeft inderdaad het RECHT zijn kinderen te zien maar het is wel zijn PLICHT tegemoet te komen aan de omgangsregeling zoals bepaald in EOT. en daaraan verzaakt hij nu. Als hij eenzijdig de overeenkomst wil wijzigen dan is het best dat hij zelf een verzoekschrift bij de jeugdrechtbank indient. Of de rechter daaraan gehoor zal geven is maar de vraag, aangezien een rechter altijd zal oordelen in het belang van het kind.

Terug naar “Echtscheiding”