Ik heb een zoontje van 9, dat in een goed lopende week week co-ouderschap zit. De vader en ikzelf komen redelijk goed overeen voor verblijf en zijn ook beiden heel flexibel.
Mijn zoon staat I geschreven op adres van de vader. Omdat ik destijds uit Antwerpen verhuisde, inmiddels al 2 jaar terug in Antwerpen.
Wij hebben een vonnis, waarin staat dat ik alle sociale voordelen krijg, omdat ik invalde ben en lager inkomen heb.
Mijn zoon staat bij de mutualiteit ook bij de papa, een tijdje geleden had hij ingestemd Mijn zoon terug op mijn boekje te plaatsen bij de mutualiteit, vader en moeder zitten bij dezelfde mutualiteit. Mijn ex-schoonmoeder is met mij naar de voorzorg gegaan en ter plaatse heb ik document ingevuld en ondertekend. De vader zou die dan achteraf tekenen en afgeven aan de mutualiteit zodat de overplaatsing zou gedaan worden. Ik heb verhoogde tegemoetkoming, dit is voordelig omdat onze zoon naar de logopediste gaat.
Maar de vader heeft dit niet verder in orde gebracht, met als uitleg dat ik hem de studietoelage die ik heb met hem moet delen. Terwijl deze via vonnis aan mij werd toegewezen, deze staat op een aparte rekening waarmee ik mijn bijdrage aan schoolkosten mee betaal.
Hoe kan ik hem terug onder mijn mutualiteit zetten?
Ik krijg tegenwerking zowel van vader als van ex-schoenmoeder.
Als ik niet inga op hun wil, dan pesten mij via mijn zoontje.
Bv elk jaar gaat mijn zoon 1 week mee naar zee met grootouders, dat is al elk jaar in mijn week vakantie met mijn zoon. Ipv de vader zijn vakantie. Ik liet dat zo omdat zoontje er elk jaar naar uitkijkt.
Dit jaar zou hij de 2 laatste weken van augustus meegaan terwijl hij bij mij is.
Als ik dat niet doe, dan gaan ze op andere manier iets terug doen. X de woensdag niet meer wegbrengen naar de basketbal, waar zij mijn zoon hebben ingeschreven zonder mijn weten, gelukkig doet hij dit graag, maar de locatie is wel bij de grootouders veel verder dan de club in mijn omgeving.
Wat kan ik doen om mijn zoon ook verhoogde tegemoetkoming te laten krijgen? Waar zelf de vader baat bij heeft.