SIS-kaart

oragon
Topic Starter

SIS-kaart

#1 , 13 jul 2006 08:28

Hallo,

Moet men een SIS-kaart meegeven met een kind (17m) als hij voor een week bij zijn vader gaat? Ik heb schrik dat als ik dit doe, ik dan niet zal verwittigd worden door mijn ex als er iets is met mijn klein ventje. Ik ben dus geneigd om dit niet te doen. Maar mag dit wel?

Groetjes,
Oragon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Borniet

#2 , 13 jul 2006 09:08

Nee, dit mag normaal niet, de SIS kaart moet altijd bij de persoon in kwestie zijn (dus bij je kindje). Ook moet de vader in de mogelijkheid zijn om in geval van nood beroep te doen op een dokter of ziekenhuis.
http://www.v-echtscheiding.be

oragon
Topic Starter

#3 , 13 jul 2006 09:44

Ok, dan zal ik ze meegeven. Is mijn ex verplicht van mij te verwittigen als er iets gebeurd?

Reclame

sperwer

#4 , 13 jul 2006 10:03

iedere ouder is verplicht de ander op de hoogte te brengen van elk ongeval of erge ziekte. Voor een griepje hoefd dit dus niet.

oragon
Topic Starter

#5 , 13 jul 2006 10:10

Ok, bedankt allemaal voor de snelle reacties.
Nu weet ik wat mag en niet en hopelijk weet hij dit ook.
Misschien toch beter om te hopen dat er niets gebeurt dan

bakkie

#6 , 13 jul 2006 22:42

Mijn ex-vriendin geeft ook nooit de SIS-kaart mee van ons zoontje. Hetgeen uiteraard voor de nodige problemen kan zorgen.
Ik ben destijds hiervoor bij het ziekenfonds (CM) te rade geweest en deze hebben mij een een document "attest van verzekerde voor geneeskundige verzorging" meegegeven. Dit attest bevat dezelfde gegevens als degene die op de SIS-kaart vermeld staan. Attest is, als ik het goed voor heb, 6 maanden geldig. Nadien kan je gewoon een nieuw attest aanvragen.

sperwer

#7 , 14 jul 2006 10:11

Bakkie,

Ga naar de griffie en vraag daar een uittreksel van de wet dat de sis-kaart bij de vermelde persoon moet blijven.
En laat haar tekenen voor ontvangst van een copy.
Je kan immers grote problemen krijgen als er iets ernstig gebeurd.

Als zij ze dan nog niet meegeeft kan je bij de politie klacht gaan neerleggen.

Zorro

#8 , 01 aug 2006 17:07

Bakkie,

Ga naar de griffie en vraag daar een uittreksel van de wet dat de sis-kaart bij de vermelde persoon moet blijven.
En laat haar tekenen voor ontvangst van een copy.
Je kan immers grote problemen krijgen als er iets ernstig gebeurd.

Als zij ze dan nog niet meegeeft kan je bij de politie klacht gaan neerleggen.
- Welke wet is dat dan? Want als ik met die vraag afkom dan denk ik dat ze het in Keulen horen donderen. Als ik weet welke wet het is kan ik ze dan niet ook downloaden van het Internet?

- Haar laten tekenen voor ontvangst zal niet gaan. Het zal een aangetekende zending worden.

- Ik kan grote problemen krijgen als er iets ernstigs gebeurt? Hoezo?

- Denk je nu echt dat het verstandig is hierover klacht neer te leggen?

- Naar de CM gaan voor een document? En waarom niet naar de SM? Hoe weet ik dat zij bij de CM of bij de SM of bij nog iets anders aangesloten is? Uiteraard gaan ze zich daar in stilzwijgen hullen, schermend met het recht op de privacy.

bakkie

#9 , 01 aug 2006 19:24

Naar de CM gaan voor een document? En waarom niet naar de SM?
Omdat Ik wel degelijk weet dat hij bij de CM aangesloten is!
Trouwens, ex gaf wel van die kleefbriefjes mee...maar zonder SIS-kaart ben je daar niet veel mee bij een apotheker...

sperwer

#10 , 01 aug 2006 20:04

Zorro,

als je op de griffie komt en achter een uittreksel van een wet vraagt, zullen ze je echt niet uitlachen, maar verder helpen.

Waarom niet downloaden, papieren van de rechtbank maken veel meer indruk.

http://www.ksz.fgov.be/Nl/carteSIS/Sis_home.htm

De kaart wordt er als toegangssleutel gebruikt in afwachting van de veralgemening van de elektronische identiteitskaart.

sperwer

#11 , 01 aug 2006 20:23

Naar de CM gaan voor een document? En waarom niet naar de SM? Hoe weet ik dat zij bij de CM of bij de SM of bij nog iets anders aangesloten is? Uiteraard gaan ze zich daar in stilzwijgen hullen, schermend met het recht op de privacy.

Je kan altijd nog op je eigen ziekenfonds gaan vragen of de kinderen nog op jou ziekenfonds staan en indien niet naar waar ze zijn overgeschreven.

bart de groot

#12 , 02 aug 2006 00:40

Je kan altijd nog op je eigen ziekenfonds gaan vragen of de kinderen nog op jou ziekenfonds staan en indien niet naar waar ze zijn overgeschreven.
dat is dan jouw gedacht

Ik denk daar anders over, mag toch

Zorro

#13 , 02 aug 2006 10:54

Ik heb de KBs doorgenomen en heb nergens gelezen dat een ouder de SIS-kaart moet meegeven als het kind naar de andere ouder gaat.

In KB 22/2/98 art 34 staat wel dat men de SIS-kaart moet kunnen voorleggen wanneer men zich wendt tot een instantie die erom vraagt.
Maar volgens de moeder van mijn zoon moet ik haar contacteren als hij ziek wordt en ik met hem naar een dokter wil gaan. Ik ben het daar niet mee eens, maar wat doe ik eraan? Nu, hij is dan ook bij nog nooit ziek geworden. Dus ik kan niet vertellen wat er gebeurt als het zover is.
Ik ben naar het loket van mijn ziekenfonds geweest en heb daar gevraagd of mijn zoon en zijn moeder bij hen ingeschreven zijn en heb daar als antwoord gekregen dat zij deze zaken niet meedelen. Mijn zoon is overigens nooit bij mij ingeschreven geweest, maar zijn moeder en ik waren wel aangesloten bij hetzelfde ziekenfonds.

Trouwens, wat ben ik vooruit met die informatie? Krachtens KB 22/2/98 art 21 kan de sociale zekerheidsinstelling wel een attest met dezelfde gegevens uitreiken, maar ik voldoe gewoonweg niet aan de voorwaarden die in dat artikel zijn opgesomd (of bevind ik mij in een sociaal behartigenswaardige toestand?).

sperwer

#14 , 02 aug 2006 13:18

id kaart, rijbewijs en sis- kaart zijn persoonlijke documenten en moeten steeds bij de persoon van wie ze zijn blijven en moeten tenalle tijden kunnen voorgelegd worden als bevoegde personen daar om vragen.

Zelfs als een kind mee gaat op kamp met zijn eigen ziekenfonds moet de sis-kaart mee, anders mag het kind zelfs niet op de bus stappen.

Jorre

#15 , 14 aug 2006 14:25

Klik hier voor de volledige publicatie van het RIZIV ivm de SIS-kaart
Toepassingsgebied
Het voormelde koninklijk besluit van 18 december 1996 (artikel 3) heeft voorzien in een SIS-kaart voor alle sociaal verzekerden die onderworpen zijn aan de sociale zekerheid, ongeacht hun leeftijd, hun statuut (persoon ten laste of gerechtigde binnen de verzekering voor geneeskundige verzorging) en de sector waarbinnen ze actief zijn (loontrekkenden, zelfstandigen, ambtenaren of gerechtigden op een vervangingsinkomen). Ze moeten aangesloten of ingeschreven zijn bij een ziekenfonds.
Enkele uitzonderingen :
...
de personeelsleden (en hun personen ten laste) van de Europese
Gemeenschappen (Belgen of buitenlanders die in Belgi? verblijven) die een specifieke en homogene sociale zekerheid genieten.
Indien zij kinderen ten laste hebben, dan hebben die kinderen ook geen SIS-kaart, want afhankelijk van de buitenlandse of andere SZ-kas van hun ouder(s). Deze kinderen mogen wel op de bus zonder SIS-kaart. :)
Persoonlijk gebruik van de SIS-kaart
De sociaal verzekerde moet altijd in het bezit van zijn SIS-kaart zijn en ze in bepaalde situaties kunnen voorleggen.

Attest van sociaal verzekerde
a. Uitreiking
Een pasgeborene, bijvoorbeeld, zal weliswaar niet meteen over een SIS-kaart beschikken. Dit geldt eveneens voor een vreemdeling die op de Belgische arbeidsmarkt komt of in geval van aangifte van verlies, diefstal of beschadiging van de SIS-kaart.
In die gevallen moet rekening worden gehouden met de tijd die de gemeenten nodig hebben om de wettelijke gegevens in het Rijksregister te registreren en om te zorgen voor een SIS-kaart en deze op te sturen.
De V.I. bezorgt de sociaal verzekerde dan een attest ter identificatie van de sociaal verzekerde.
Dit attest vormt eveneens een tijdelijke oplossing wanneer een koppel scheidt en de ouders, gedurende een bepaalde periode, weigeren de SIS-kaart van hun kind of kinderen door te geven.
Indertijd kon je op de site van CM in de rubriek Vragen en Antwoorden dit laatste gegeven terugvinden, maar blijkbaar heeft men aldaar beslist om die informatie niet langer te publiceren.

In artikel 21 van het voormelde koninklijk besluit van 22 februari 1998 zijn de modaliteiten voor de aflevering van het attest van sociaal verzekerde vastgelegd.
Overeenkomstig het koninklijk besluit van 11 oktober 2000 dat het voornoemde koninklijk besluit wijzigt, blijft dit attest gedurende twee maanden na de aflevering ervan geldig.
Hetzelfde koninklijk besluit brengt de geldigheidsduur ervan op drie maanden :
wanneer de SIS-kaart wordt aangevraagd of vervangen ;
wanneer de sociaal verzekerde individueel van ziekenfonds verandert ;
wanneer de verzekeringsinstelling niet in staat is om onmiddellijk de verzekerbaarheidsgegevens op de SIS-kaart aan te passen.

In de volgende gevallen bedraagt de geldigheidsduur 6 maanden :
voor de sociaal verzekerden die nog niet over een identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ) beschikken, zoals de pasgeborenen. Deze procedure is identiek voor buitenlandse nieuwkomers op de Belgische arbeidsmarkt die zich in Belgi? vestigen ; het attest is geldig voor een periode van zes maanden ;
wanneer de sociaal verzekerde zich in een sociaal behartigenswaarde toestand bevindt, als dusdanig erkend op basis van de modaliteiten vastgelegd door de Dienst voor administratieve controle ;
voor de sociaal verzekerden die in opvangtehuizen voor minderjarigen verblijven.
Als de ex niet bereid is om de kaart mee te geven, en het ziekenfonds is niet bereid om een tijdelijk attest mee te geven, dan zit er niets anders op dan dat je ex direct alle kosten zelf maar komt betalen, en het nodige loopwerk (naar artsen, zieknhuis, apotheek, ...) om ervoor te zorgen dat jullie kind het niet aan de nodige zorgen ontbreekt.
Als zij dat niet doet, kun je haar alsnog aanklagen voor nalatigheid tav jullie kind.
Niemand kan jou verwijten dat je niet het mogelijke zou hebben. :wink:

Terug naar “Echtscheiding”