volwassen kind en vertrek buitenland

superduc
Topic Starter

volwassen kind en vertrek buitenland

#1 , 14 feb 2021 06:55

vraag

situatie
gescheiden - kind volwassen - gemeenschappelijk ouderlijk gezag -
alimentatieplicht ene ouder andere zorgouder voorheen (kind ten laste + kindergeld)

volwassen kind ondertussen en domicilie elders dan bij ouders

zorgende ouder stelt geen vonnis geen alimentatieplicht
- bezit enkel referentieadres te België / hertrouwd en wenst te emigreren -

kind bekomt geen kindergeld meer - reeds wachttijd opgebruikt wegens pauze in studies en schoolmoeheid -
nu werkzoekende VDAB (in bezit secundair onderwijs diploma ASO) na

reeds 1 keer gestart hogeschool (schoolgeld betaald) terug gestopt na 2 maanden vanwege pandemie
met de stelling dit jaar opnieuw te starten met hogeschool

ik blijf nog steeds cfr vonnis alimentatie betalen + helft schoolgeld

is dit correct of dien ik niet meer te betalen gezien verval kindergeld echter nog geen inkomsten van arbeid ?
andere partij betaalt geen alimentatie aan kind gezien niet vermeld op vonnis en stelt dat er kan gewerkt worden

is dit allemaal zo maar mogelijk, er is toch een ouderlijke plicht naar kind toe zolang deze niet kan voorzien in eigen levensonderhoud of vergis ik me?

indien zorgende ouder mee dient te voorzien in levensonderhoud etc van kind wat kan ik hieraan doen ?
gezien kind volwassen is of dient volwassen kind dan zijn ouders voor de rechtbank te dagen ?

en dien ik nog alimentatie te betalen ?
indien niet dien ik dan AS te richten aan kind hieromtrent ?

graag advies aub
waarvoor dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 feb 2021 10:33

Even samengevat: Het kind is zelfstandig (elders gedomicilieerd en ingeschreven als werkzoekende op de VDAB), is ouder dan 25 jaar en heeft met een "studiebrokkenparcours" enkel het diploma secundair onderwijs behaald. (tussen haakjes: de pandemie is geen gegronde reden om een hogeschoolopleiding af te breken na 2 maanden). De jongere is zelfstandig (u draagt dus ook niet meer het gezamenlijk gedeeld ouderlijk gezag) en maakt zelf de keuze om opnieuw te studeren. De ouders hebben dan geen onderhoudsplicht meer.

superduc
Topic Starter

#3 , 14 feb 2021 10:59

dank voor antwoord echter is 20 jaar op dit moment
en domicilie bij grootouders

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”