Alimentatie (verhuisd naar buitenland, en verdien de helft)

jonashendrickx
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie (verhuisd naar buitenland, en verdien de helft)

#1 , 27 nov 2020 12:42

Ik was getrouwd met een derdelander voor minder dan 2 jaar, voordien woonde zij in een sloppenwijk in Filipijnen zonder te werken. In Belgie werkte ze dan nadat ik haar naar België had gehaald 30-32 uur gemiddeld per week. Hierdoor had ze een gemiddeld inkomen van 1400-1500 EUR netto per maand. Echter zou zij een inkomenscapaciteit hebben van 1700-1800 EUR netto bij voltijdse tewerkstelling exclusief kindergeld van haar dochter. Bij het groeipakket heeft ze in principe recht op sociale toeslag.

Zij heeft ook een dochter die van haar alleen is.

Gedurende het huwelijk verdiende ik:
• Tot juni 2020: 2500 EUR netto + bedrijfswagen
• Van juli 2020 tot oktober 2020 (Luxemburg): 3500 EUR netto zonder bedrijfswagen
• Vanaf December 2020 (Spanje): 2400 EUR netto zonder bedrijfswagen (12 maandelijks betaalregime (geen 14 zoals Belgie)

Echter is mijn inkomen aanzienlijk gedaald, en zal ik niet langer in staat zijn het onderhoudsgeld te betalen. Echter werd er voordien 300 EUR per maand afgesproken gedurende 1.5 jaar.

Nu ben ik woonachtig in Madrid:
• Huur: 750-850 EUR per maand
• Water/gas/electriciteit: 125 EUR per maand
• Autolening: 205 EUR per maand
• Eten: 200 EUR per maand

Echter werd tijdens de scheiding al snel duidelijk dat ze enkel op geld uit was en het verblijfsrecht in België.

Ik koos voor de scheiding nadat zij haar dochter had geslagen met een kapstok tot ze aan het bloeden was, hiervan heb ik aangifte gedaan bij de politie en ben hierna verhuisd meteen naar Luxemburg. Nu ben ik ontslagen in Luxemburg, en zou ik letterlijk de helft verdienen. Als ik in Luxemburg had gebleven had ik recht op tax class 2, waardoor mijn netto inkomen boven de 4000 EUR zou komen, dus in dat geval was 300 EUR per maand alimentatie 'a fart in the wind'.

Ik zou ook denken, gezien ze voor het huwelijk in sloppenwijk woonde en niet werkte, is haar situatie er alleen maar beter op geworden. En zou ik ook verwachten dat ze gewoon zelf moet zien dat er eten op tafel komt of gewoon terugkeert naar haar land? Hoewel iedereen recht heeft op een goed leven. Maar dan vind ik ook dat de alimentatie situatie realistisch moet blijven. Gezien ik nu ook geen meubels heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 27 nov 2020 14:20

Echter werd er voordien 300 EUR per maand afgesproken gedurende 1.5 jaar.
In een Echtscheiding bij Onderlinge Toestemming (EOT)?
Werd de echtscheiding ondertussen uitgesproken? Wanneer?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

jonashendrickx
Topic Starter

#3 , 27 nov 2020 14:47

Deze EOT werd uitgesproken begin november.

Reclame

scorpioen

#4 , 27 nov 2020 16:12

Ik ga ervan uit dat in de overeenkomst EOT niets voorzien is i.v.m. de aanpassing van het onderhoudsgeld. Indien dit wel het geval zou zijn moet men die bepaling toepassen.
De wet bepaalt:
Uitgezonderd indien de partijen uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de bevoegde rechter, op vordering van een van de partijen, de [uitkering door de ene aan de andere echtgenoot te betalen] later verhogen, verminderen of afschaffen, indien, ingevolge nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen, het bedrag ervan niet meer is aangepast
.

Gelet op haar inkomen, het relatief lage bedrag van het onderhoudsgeld, en de korte duur, het feit dat u maar gedurende vier maanden 3.500 euro netto verdiende en er dus rekening mee kon houden dat dit niet ging blijven duren, denk ik dat u weinig kans hebt om een aanpassing te bekomen. Zelfs als u een vermindering van 100 euro per maand zou bekomen gaat u dit geld kwijt zijn aan advocatenkosten en bent u dus nog niet geholpen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Echtscheiding”