Kan ik nog betrapt worden?

Galatea
Topic Starter

Kan ik nog betrapt worden?

#1 , 01 jun 2006 15:50

Omdat mijn man een vriendin had, en nog steeds heeft, zijn we eind augustus 2004 uit elkaar gegaan. Er zijn in oktober 2004 Voorlopige Maatregelen uitgesproken, waarbij zijn vraag om bij zijn ouders te mogen wonen is toegestaan. Hij woonde echter bij zijn vriendin, en hij heeft zijn offici?le adres ook nooit veranderd. Eind december 2005 ben ik, met de kinderen, uit de gezinswoning verhuisd. Nu heb ik sinds enkele maanden een vriend. Ik zou hem graag aan de kinderen, 7 en 9 jaar, willen voorstellen, maar ik ben een beetje bang voor de gevolgen. Kan mijn man mij alsnog laten betrappen? We zijn nog niet officieel gescheiden. We zijn al ??n keer bij een notaris geweest met de bedoeling met onderlinge toestemming uiteen te gaan, maar dat is wegens financi?le meningsverschillen een beetje stil gevallen. In augustus zou ik graag met kinderen en nieuwe partner op vakantie gaan. Ik kan niet verwachten dat de kinderen hier niks van vertellen tegen hun papa. Ze gaan om het weekend naar hem toe.
Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 01 jun 2006 18:17

Wanneer tegenpartij zulks mocht te weten komen staat het hem natuurlijk alsnog vrij een procedure voor de terzake bevoegde rechtbank in te leiden op grond van feiten.

Galatea
Topic Starter

#3 , 13 jun 2006 13:11

Dat is wel jammer!
Wat kunnen eigenlijk de gevolgen zijn van een betrapping? Maw is het voor hem wel moeite dit te (laten) doen?
Ik krijg geen onderhoudsgeld, enkel alimentatie voor de kinderen.
Het huis was gekocht vlak voor ons trouwen en staat enkel op zijn naam. (Heel stom, ik weet het!) Ik heb wel recht op de helft van hetgeen wij afbetaald hebben en de helft van de kosten die we gemaakt hebben bij verbouwingen (gelukkig heb ik alle facturen in mijn bezit). Verder zijn we het eens over de kinderen (voor mij toch het belangrijkste!) en over de verdeling van de inboedel.
Dit is allemaal al een keer besproken bij de notaris, maar toen waren er wat meningsverschillen over het totale bedrag. Er staat dus nog niks officieel op papier.

Reclame

Lex

#4 , 13 jun 2006 14:01

Bij echtscheiding op grond van feiten (=uw overspel)geldt art.301 B.W. voor degene die 'de echtscheiding heeft verkregen'.

Art.301.?1.De rechtbank KAN aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen,uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot,een uitkering toekennen die,rekening houdend met zijn inkomsten en MOGELIJKHEDEN,hem in staat stellen kan in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven...(Burgerlijk Wetboek).

Let U vooral op het woord KAN!

Galatea
Topic Starter

#5 , 13 jun 2006 15:32

Dus als ik het goed begrijp riskeer ik enkel aan hem onderhoudsgeld te moeten betalen. Dat lijkt mij nogal straf aangezien ik deeltijds werk (voordien 19/38, sinds september 2005 28,5/38) en dus veel minder verdien dan hij. Komt daar nog bij dat de kinderen bij mij wonen.
Moet ik mij dan in principe niet veel zorgen maken?

Borniet

#6 , 28 jun 2006 08:45

In theorie kan hij inderdaad onderhoudsgeld eisen, in de praktijk is die kans echter eerder klein. Moest hij het echter toch hard willen spelen, en via een rechtszaak gaan in plaats van via EOT, dan komen die kosten ook voor uw rekening, en zeker met een betrapping erbij kunnen die snel aardig oplopen.
http://www.v-echtscheiding.be

seppe

#7 , 28 jun 2006 18:08

@ Galatea:

Een ex-echtgenote van mij liet me betrappen op overspel toen we al meer dan een jaar feitelijk gescheiden leefden, en liet me op basis daarvan dagvaarden voor echtscheiding op grond van bepaalde feiten.

Mijn raadsman zei me dat het opnieuw stichten van een gezin na meer dan een jaar feitelijke scheiding in de rechtspraak meestal niet meer aanzien wordt als een belediging, en bijgevolg ook geen grond tot echtscheiding meer uitmaakt.

Hij heeft de advocaat van de tegenpartij hiervan kunnen overtuigen, waardoor deze laatste de zaak niet verdergezet heeft.

Uiteindelijk is het tot een EOT gekomen.

Borniet

#8 , 28 jun 2006 21:41

@ Galatea:

Een ex-echtgenote van mij liet me betrappen op overspel toen we al meer dan een jaar feitelijk gescheiden leefden, en liet me op basis daarvan dagvaarden voor echtscheiding op grond van bepaalde feiten.

Mijn raadsman zei me dat het opnieuw stichten van een gezin na meer dan een jaar feitelijke scheiding in de rechtspraak meestal niet meer aanzien wordt als een belediging, en bijgevolg ook geen grond tot echtscheiding meer uitmaakt.

Hij heeft de advocaat van de tegenpartij hiervan kunnen overtuigen, waardoor deze laatste de zaak niet verdergezet heeft.

Uiteindelijk is het tot een EOT gekomen.
Bij mij was het hetzelfde, 15 maanden na de feitelijke scheiding betrapt, maar het heeft mij wel heel veel geld gekost...

lot

#9 , 18 jul 2006 11:40

hierover heb ik volgend vraagje en zoek ik juridisch advies:

ik ben een vrouw met 2 kindjes. De oudste niet het kind van mijn echtgenoot, en erkend door de biologische vader. Zij gaat om de veertien dagen een weekend naar haar papa. De jongste is wel een kind van mij en mijn man. Wij zijn getrouwd na de geboorte van de jongste en dat is nu 1,5 jaar geleden. Om mijn verhaal kort te houden: Ik was niet gelukkig en ben enkele weken geleden verhuisd naar een appartementje. Ik ben ondertussen verliefd geworden op iemand anders, en ben ook een relatie met die man begonnen. Ik ben dus de overspelige echtgenote, niet mijn man.
Ik werk halftijds, mijn man voltijds in ploegen met weekendwerk.
Wanneer ik onze woonst verlaten heb, zijn wij mondeling een regeling voor de kinderen overeengekomen. Mijn man houdt zich niet aan de regeling en komt de kinderen weghalen wanneer ze bij mij zijn. Wij staan allemaal nog gedomicilieerd bij hem.

Vragen:
wat kunnen de gevolgen zijn van mijn overspel op mijn recht op de kinderen? Wat zijn de gevolgen van mijn overspel op mijn huwelijk?
Wat moet ik doen om de kinderen bij mij te kunnen houden in de periode dat ze eigenlijk bij mij moeten zijn?
Welke rechten heeft mijn man in het algemeen en ivm met mijn oudste dochter die hij mee opvoedt sinds zij 1,5 jaar oud was. Zij is nu 5 jaar.

Voor alle duidelijkheid vraag ik hier niet om overspoeld te worden met negatieve kommentaren. Ik weet dat ik de "schuldige" ben in het verhaal, toch als je het op overspel alleen beoordeelt. Ik vraag enkel juridisch advies...

sperwer

#10 , 18 jul 2006 12:58

eerst en vooral moet je een raadsman/vrouw inschakelen om toelating te vragen aan de rechter om je adres te mogen veranderen. Zolang jij je adres op de zelfde plaats hebt als hij kan je niets doen. Op welke basis de echtscheiding plaats heeft speeld geen rol voor de regeling van de kids. Enkel voor het onderhoudgeld dat jij dus niet kan vragen voor je zelf als jij in de fout gaat.

Wat je oudste dochter aan gaat, als hij ze niet heeft geadopteerd is hij een vreemde voor haar volgens de wet en heeft hij zelfs na haar 100 jaar te hebben opgevoed nog geen rechten. Enkel de wettelijke ouders hebben rechten en PLICHTEN tegenover hun kinderen. Het is zelfs zo, dat zodra jou adres veranderd is dat van je oudste dochter mee moet veranderd worden of jij word strafbaar voor kinderverwaarlozing.

Als hij je oudste dochter dan nog komt halen zonder jou toelating kan je hem laten oppakken wegens ontvoering van een minderjarige.
De regeling voor je oudste dochter veranderd niet door je echtscheiding daar zij hier buiten staat.

Borniet

#11 , 18 jul 2006 13:16

De gevolgen van je overspel:

Voor je scheiding:
- jij zal de kosten dragen van de (eventuele) rechtszaak
- je zal geen recht hebben op persoonlijk onderhoudsgeld, eventueel zou je er moeten betalen aan je ex man, maar die kans is klein, daar hij waarschijnlijk meer verdient dan jij.

Voor je kinderen:
- De jongste: tenzij ze geadopteerd is door hem heeft hij geen enkel recht, ze zal dus niet op bezoek moeten gaan. Hij maakt ook geen aanspraak op het hoederecht normaal gezien.
- De oudste: dit zal waarschijnlijk in co-ouderschap uitgesproken worden (http://vechtscheiding.beheydt.be/co_oud ... _regel.php), ongeacht de schuld.
- Wanneer er een uitspraak gedaan is dient de vader zich daar ook aan te houden. Indien niet kan hiertegen klacht neergelegd worden etcetera. Of dit effect heeft is afhankelijk van de rechtbank waar je onder valt.

Voor meer info: kom gerust eens langs www.v-echtscheiding.be, bezoek zeker ook ons forum voor info en steun.

sperwer

#12 , 18 jul 2006 13:29

Borniet ,

Lezen wat er geschreven word. :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: Oudste dochter is van andere vader.zie dus niet in waarom een bestaande regeling zou veranderen en een vreemde het recht op bi-locatie zou krijgen voor een kind dat niet van hem is. :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Jongste kind is van hem.

Hier speeld dan nog eens het geval dat het samen opgroeien voorrang kan krijgen op de rechten van de ouders.

En hier hoeft echt geen vechtscheiding van gemaakt te worden.

Lot, raadpleeg zo snel mogelijk een raadsman/vrouw. Die kan je al veel beter helpen, omdat die je dossier kan inzien.

Wij kunnen je enkel raad geven en op weg helpen, maar het niet voor je oplossen.

lot

#13 , 18 jul 2006 15:12

wat bedoel je met "samen opgroeien voorrang op rechten van de ouders"?

Mijn dochters zijn "zussen". Wij hebben nooit begrippen als 'halfzus of stiefzus ' gebruikt. Ze zijn 5 en 2 jaar. Ik wil echt dat mijn kinderen samenblijven en er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ze uiteen te halen. Ik laat ze nog liever bij mijn man... maar dan wel met pijn in het hart en veel verdriet. Die twee hebben elkaar, hoe klein ze ook zijn, echt nodig.

Ik vraag me af of dit een rol kan spelen in de regeling voor de kinderen en waar ze verblijven?

En een advocaat wat kost mij dat allemaal? Ik heb een inkomen van 750 netto en een huur van 450 euro. Helemaal niet breed! Moeilijk gaat ook, is altijd mijn idee geweest over dit financieel kaartje, maar te moeilijk is onmogelijk!

Iemand een goede advocaat? Heb ik recht op pro deo? Werkt elke advocaat pro deo?

Lot die jullie al heel dankbaar is voor de snelle reacties opmijn eerste bericht

Borniet

#14 , 18 jul 2006 15:22

@Sperwer & Lotte: Mijn excuses: oudste en jongste moeten verwisseld worden. Slechte dag vandaag, ik vergeet blijkbaar alles.

Wat de echtscheiding zelf betreft: uiteraard is het het beste om een EOT te krijgen, zeker in uw situatie. MAar ook dan kan het geen kwaad om een advocaat te raadplegen, die kan u ook daarmee helpen. Je kan bij de balie een lijst opvragen welke advocaten pro deo werken, of je kan naar de wetswinkel stappen (www.wetswinkel.be)

sperwer

#15 , 18 jul 2006 15:36

voor een raadsman/vrouw kan je het beste naar het

www.advocaat.be

en voor de inkomensgrenzen die bepalen of je een proe-deo kan krijgen
http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=58 ... c=0&mIdd=0

Wegens bepaalde reden kan en mag je geen raadsman/vrouw aanbevolen worden via het forum.

En je mag en kan wettelijk je oudste dochter niet bij haar stiefvader laten, deze is wettelijk immers nog steeds een vreemde voor haar.
Dit feit geeft jou wel meer rechten, daar het samen opgroeien van je dochters voorrang heeft op zijn vaderrechten

Terug naar “Echtscheiding”