Hallo,
Momenteel zijn we bezig met het opmaken van een co-ouderschap akkoord.
Ikzelf wou altijd voor bemiddeling gaan maar de andere ouder richtte zich direct tot advocaat (ondanks anders afgesproken).
Eerste verkenningsgesprek met advocaat en tegenpartij was ik uiteraard niet op aanwezig. Alvorens een procedure op te starten werd ik uitgenodigd door advocaat om samen tot een vergelijk te kunnen komen. Hier ben ik uiteraard op ingegaan.
Het gesprek voelde niet echt als een bemiddeling aan maar eerder als ik tegen de tegenpartij. Het voelde duidelijk aan dat er meer aandacht geschonken werd aan de eisen van de tegenpartij (die uiteraard zullen besproken werden op hun eerste verkenningsgesprek). Er waren punten waar we ons uiteraard in konden vinden maar ik vroeg bedenktijd en zou spoedig het voorlopig akkoord ontvangen waar ik mijn opmerkingen nog mocht laten blijken.
Nu zit het zo:
Voorlopig akkoord ontvangen via mail. Over een aantal punten ben ik het oneens en zou ik toch graag nogmaals over bemiddelen/discussiëren. Hier heb ik zowel de tegenpartij als advocaat ingelicht.
Bij de tegenpartij staat het besluit vast en deze wil niets meer aanpassen. Ik krijg één week tijd om te tekenen alvoor advocaat overgaat tot indienen verzoekschrift bij rechtbank. Van de advocaat van de tegenpartij heb ik voorlopig nog geen antwoord verkregen op mijn aangebrachte punten.
De tegenpartij laat duidelijk weten dat er geen ruimte is voor communicatie en onderling overleg. Ik vind het een beetje jammer want mijn punten die ik aanbreng zijn niet buitensporig en ik laat zelf nog ruimte om te bemiddelen hierin (deze punten hou ik voorlopig nog voor mezelf).
De tegenpartij wilt niet meer ereloon betalen als nodig en voelt zich natuurlijk sterk met een advocaat. Ik betaal dus ik bepaal komt het eig beetje over. Beetje jammer want met een bemiddelaar zouden de kosten door twee gedeeld worden waar ik natuurlijk niet moeilijk zou over gedaan hebben.
Ik wil natuurlijk niets ondertekenen waar ik mij niet goed bij voel. Ik ga dus wss de korste keren een dagvaarding krijgen en er zal naar alle waarschijnlijkheid een procedure opgestart worden...
Welke volgende stappen lijken mij het best?
Ook advocaat nemen als de tegenpartij geen bemiddeling meer wil?
Kan er tijdens de zitting in de rechtbank bemiddeling gedwongen worden? Telt ons eerste verkenningsgesprek als "bemiddeling"? Houdt een rechter rekening mee met het feit dat ik altijd en nog steeds openstond voor bemiddeling?
Bedankt voor jullie reacties.