vraagje over wederzijds respect ts ouder en kinderen

ridley
Topic Starter

vraagje over wederzijds respect ts ouder en kinderen

#1 , 07 jun 2009 10:05

ik (vader) ben sinds een jaar en een half uit elkaar, heb 2 kinderen een zoon van 15 en stiefdochter (wel op mijn naam) van 19 jaar, het eerste half jaar was er geen probleem de kids kwamen mij nu en dan bezoeken maar opeens kwamen ze niet meer (opgenaaid door ex) nu heb ik ze al een jaar niet meer gezien of gehoord, ik bel maar nemen niet op, ik stuur smssen en emails hoe het gaat op school maar ik krijg niks terug dus ik heb totaal geen contact meer met hen ik weet zelfs niet welke studierichting ze volgen .. verder betaal ik braafjes maandelijks het onderhoudsgeld voor hen .. en de helft van de oudste haar boeken heb ik ook betaald die hogeschool doet (die rekening stuurde ze wel op) .. ik weet dat mijn ex recht had toen op een studietoelage want ze was alleenstaand met twee kids maar toen ik daar naar vroeg ook niks van antwoord .... ik meen nu toch wel te weten dat ik het recht heb welke studierichting ze volgen en heb toch ook het recht hun rapportcijfers te zien???
Wat kan ik doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jokeenfamilie

#2 , 07 jun 2009 11:55

Beste ridley,
Wat jij meemaakt, heet ouderverstoting!!!!
De ' zorgende' ouder maakt het kind, jongere zodanig op tegen de andere ouder dat ze die ouder gaan haten en beschimmen...
Van respect is dan geen sprake meer.
Ze hersenspoelen de kinderen zodanig , zodat ze zelfs verhalen verzinnen die een eigen leven gaan leiden...
Jij hebt inderdaad rechten , maar als de ex haar werk doet zal ze je daar treffen waar het meest :pijn: doet nl de kinderen!!
Dit is pure KINDERMISHANDELING- JONGENMISHANDELING .
Ooit zien ze dit wel in, maar de vraag is wanneer!?
Sterkte en kom op voor je rechten, want die heb je !
jo

ridley
Topic Starter

#3 , 07 jun 2009 12:10

dank u voor de steun Jo ... je hebt gelijk als je zegt "ooit zien ze dit wel in maar wanneer" ... idd dat is zo maar ondertussen zit ik wel met 100 vragen zoals ; hoe gaat het met hen, wat steken ze uit ... ben vooral bang van de jongste want die mag al meer dan een jaar uitgaan van zijn ma (dit hoor ik zeggen van mensen) en ik zie het ook op een site waar hij alles verteld wat hij doet .. ik ben nu en dan geschokt weet je dat?!

Maar wat kan ik eraan doen? moet ik bij een advocaat terecht of bij vrederechter? bvb als de jongste er zijn voeten aan veegt op school moet ik dan verder onderhoudsgeld blijven betalen?

grtjs

Reclame

odonelp

#4 , 07 jun 2009 15:21

beste,
op dit forum kwam dit probleem al verschillende keren aan bod : zoek op oudervervreemding, ouderverstoting, parental alienation syndrome ( PAS) - het gaat om een psychische vorm van kindermishandeling, die hoe langer hoe meer serieus wordt genomen - ook op het internet is zeer veel info hierover te rapen ( Nederlandse website) - recent is ook een boek uitgekomen die dit probleem behandelt : " verpasseerd ouderschap"

wat te doen? ik zou u voorstellen eerst een aangetekende brief naar de tegenpartij te sturen met verzoek om regelmatig schoolinformatie van kinderen door te willen sturen, zoals : in welke school , welke richting en jaar ingeschreven; resultaten na examens.... - u betaalt tenslotte onderhoudsgeld voor kinderen, dus heeft u minstens recht op deze informatie - indien geen reactie: zich wenden tot vrederechter of kortgeding eerste aanleg, afhankelijk van het feit of u reeds gescheiden bent, feitelijk gescheiden ...
ik ken hetzelfde probleem met pas meerderjarige kinderen : Hof van Beroep heeft mij opgelegd onderhoudsgeld voor kinderen te betalen, maar aan kinderen bevolen alle mogelijke schoolinfo aan mij door te sturen, zoals examenresultaten, inschrijvingen, resultaten tweede zit, etc. - indien zij dit niet doen zal het onderhoudsgeld afgeschaft kunnen worden - verlies niet uit het oog dat kinderen grootste slachtoffer zijn - afhankelijk van karakter kinderen en dat van persoon die de kinderen manipuleert , kan deze oudervervreemding zeer extreme vormen krijgen :vb. kinderen zouden op bepaald moment klacht tegen ene ouder kunnen indienen met verzonnen beschuldigingen als: " wij werden vroeger door vader mishandeld"
veel succes toegewenst

ridley
Topic Starter

#5 , 07 jun 2009 19:26

hartelijk dank Odonelp ... nog een klein vraagje; aan wie moet die aangetekende brief gericht zijn? aan de moeder of aan de kinderen zelf?

odonelp

#6 , 07 jun 2009 19:38

ik veronderstel dat u de onderhoudsgelden voor de kinderen aan de moeder betaalt : het is dan aangewezen dat u een vriendelijke aangetekende brief aan de moeder stuurt -

hopende dat u een gunstige reactie op deze brief zal krijgen -

Rebel-with-a-cause

#7 , 08 jun 2009 15:12

Ridley, als ouder heb je recht op informatie vanuit de school. Men dient jou copies van rapporten, mededelingen over schoolfeesten en oudercontacten ja zelfs orde- en tuchtmaatregelen te bezorgen.

Vele scholen doen dit al zonder moeilijkheden, al komt het wel eens voor dat het expliciet moet aangevraagd worden.
De volgende stap die je zelf kan zetten is contact opnemen met de school/scholen van je kind/eren en hen op de hoogte brengen van jullie situatie en je contactgegevens. Meestal volstaat het om dit te melden aan de schooldirectie. Bij grote scholen, of door de gespannen sfeer tussen beide ex-partners, is dit niet altijd vanzelfsprekend. Dan kan het nuttig zijn de school schriftelijk in te lichten.

Als je een type brief wenst, zend dan je mailadres in pb zodat ik je een voorbeeld kan zenden.

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 09 jun 2009 00:47

Als je een type brief wenst...
Tja... je maakt me nieuwsgierig.
Is dat ook genoeg om deze hier te posten?

RR

jokeenfamilie

#9 , 09 jun 2009 12:35

Ridley,
Bij mij was het zo, mijn vader zette mij zodanig op tegen mijn moeder, dat ik alles geloofde wat hij zei! Ik stelde mij er nooit vragen bij, tot ik een boek las over ' ouder-verstoting ' .
Ik herkende er zoveel in... ze doen het op een subtiele manier dat je alles gaat geloven wat ze zeggen, erger nog !! Je gaat een eigen leventje leiden en dingen zien die er niet zijn en nooit waren.
Mijn vader zei dat ma mij nooit wilde, mij eigenlijk verlaten had, terwijl 'hij' eigenlijk de oorzaak was van alle ellende...
Het is ziekelijk en een kind die een ouder uit zijn leven bant is dat ook.
Sinds ik nu terug mijn moeder herwonnen heb , voel ik mij veel beter en rustiger.
Ga eens naar een goeie psycholoog of een bemiddelaar en praat er eens over wat je best doet.
Die mensen zijn objectief en hebben heel wat ervaring in dergelijke zaken.
Sterkte en het ga je goed.......jo

3399AAaa

#10 , 09 jun 2009 15:33

misschien kan je ook eens aan elk van je kinderen een brief schrijven (persoonlijk) en iets over ouderverstoting schrijven of jouw kant van het verhaal vertellen. soms helpt dat ook wel een beetje, zolang je het maar beschaafd en zo objectief mogelijk houdt, of stuur hen een boek over ouderverstoting.

ridley
Topic Starter

#11 , 09 jun 2009 17:04

bedankt mensen ik ga dat allemaal eens overwegen...

chrisd

#12 , 09 jun 2009 21:10

misschien kan je ook eens aan elk van je kinderen een brief schrijven (persoonlijk) en iets over ouderverstoting schrijven of jouw kant van het verhaal vertellen. soms helpt dat ook wel een beetje, zolang je het maar beschaafd en zo objectief mogelijk houdt, of stuur hen een boek over ouderverstoting.
Mijn eigen idee is, dat kontakten tussen ouder en kind altijd behoren te worden afgesloten in eensgezindheid.

Daarbij hoort m.i. niet het schrijven van brieven met meningen, waar de ander het mee oneens kan zijn.
Ofwel, van een andere kant bezien: waarom zou dat een goed idee zijn, hoewel het de schrijver wel zal ontlasten betreffende een ernstig probleem, waar deze niet om gevraagd heeft??

3399AAaa

#13 , 10 jun 2009 15:29

mijn ouders zijn ook gescheiden en ik had ook een heel raar beeld van mijn vader toen hij ons verliet.

op een bepaald moment heeft hij me eens een brief geschreven zonder mijn moeder daarin te beschimpen, maar gewoon met de vermelding dat hij altijd zijn best had gedaan en zijn gevoelens even uitgelegd. dat heeft wel de deur opengezet om onze relatie later terug te herstellen.

anders hadden er misschien vele kostbare jaren verloren gegaan in onze relatie. Veel verstoorde relaties zijn gebaseerd op misverstanden.

dat kan voor iedereen inderdaad anders overkomen.

chrisd

#14 , 10 jun 2009 18:20

mijn ouders zijn ook gescheiden en ik had ook een heel raar beeld van mijn vader toen hij ons verliet.

op een bepaald moment heeft hij me eens een brief geschreven zonder mijn moeder daarin te beschimpen, maar gewoon met de vermelding dat hij altijd zijn best had gedaan en zijn gevoelens even uitgelegd. dat heeft wel de deur opengezet om onze relatie later terug te herstellen.

anders hadden er misschien vele kostbare jaren verloren gegaan in onze relatie. Veel verstoorde relaties zijn gebaseerd op misverstanden.

dat kan voor iedereen inderdaad anders overkomen.
Dat was dus een prima brief, van je vader, zonder claims of iets dergelijks; eigenlijk gewoon, zoals ik tenminste zelf vind dat het hoort.

katrientjevanwevelgem

#15 , 12 jun 2009 11:03

Kinderen worden door de niet-verzorgende ouder bewerkt !
Ze zijn gehersenspoeld zonder hetzelf te beseffen, en als hun 'hart' er niet voor openstaat en 'steen' geworden is , kan geen enkele brief helpen.......
alleen TIJD. Ik kan het weten , maakte hetzelf mee en in mijn vriendenkring zie ik kinderen die een pracht van een moeder hebben en het zelf niet in-zien.
En zo gaan inderdaad kostbare jaren verloren, maar dat besef je pas als het 'te laat' is....
Doe wat je moet doen ridley en voor de rest maak er voor jou het beste van.....want het leven duurt maar even!!
Katrien

Terug naar “Echtscheiding”