studies vriendin na scheiding ouders

gast254
Topic Starter

studies vriendin na scheiding ouders

#1 , 21 apr 2009 23:45

Beste,

Mijn beste vriendin zit eigenlijk met een redelijk groot probleem. Haar ouders zijn nu eindelijk na een scheiding die enorm lang aan bleef slepen weer gescheiden mensen en ze woont nu enkel nog bij haar moeder.

Het is echter wel zo dat ze in het begin van de echtscheiding voor haar vader had gekozen, maar hier later op terug is gekomen en weer bij haar mama is gaan wonen. De moeder moest echter wel nog enige tijd alimentatie aan de vader blijven betalen. En tot op heden heeft de vader nog geen rooie cent bijgedragen aan de opvoeding van zijn dochter en zoon. Enkel de zoon heeft nog af en toe in beperkte mate contact met de vader. Mijn vriendin wil dit niet meer door de agressieve manier waarop hij vroeger met zijn gezin is omgegaan.
Het probleem is dat het blijkbaar niet zo simpel is om alimentatie te eisen van hem, wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp, want dit kan toch gewoon niet meer. De moeder heeft hem hier al verscheidene keren om gedagvaard, maar blijkbaar zonder effect (details ken ik ook niet). Nu waren ze van plan om mijn vriendin haar vader te laten dagvaarden, maar volgens de pro deo kan dit ook zomaar niet en moet haar moeder dit doen.

Buiten het feit dat de moeder het al enorm moeilijk heeft met het betalen van rekeningen en de opvoeding vn haar kinderen, komt er nu ook nog eens bij dat mijn vriendin haar studies ook geld kosten. Ik heb daarom besloten om eens rond te vragen aan eventuele andere juristen die hierin misschien een korte raadgeving kunnen geven. Wat kan je nu eigenlijk doen, welke stappen moet je ondernemen, kan je achterstallige alimentatie terugvorderen?
Nog een probleem zou zijn dat de vader in schuldbemiddeling zit, maar ik weet dus niet of dit van belang is.

Ik hoop echt dat iemand kan helpen, want ik zou het echt spijtig vinden als ze haar studies niet zou kunnen betalen. Zowel mijn vriendin als haar mama werken nu al zoveel ze kunnen, maar het is gewoon niet juist dat haar mama voor alles alleen moet opdraaien.

Alvast hartelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 apr 2009 10:36

Uit ‘De moeder moest echter wel nog enige tijd alimentatie aan de vader blijven betalen’ leid ik af dat een vonnis de moeder daartoe veroordeelde en dat de verblijfswijziging van de kinderen niet geleid heeft tot een aanpassing van dit vonnis. Aldus zou de vader niet veroordeeld zijn tot betaling van enig onderhoudsgeld aan moeder of kinderen. Onderzoek dit vooraf zorgvuldig.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.203bis.Onverminderd de rechten van het kind kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten die voortvloeien uit artikel 203, § 1.”(B.W.).

Moeder OF kind(eren) kunnen dus die vordering instellen bij de vrederechter met verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier.

“Hoewel de rechtsspreuk 'onderhoudsgeld kent geen achterstallen' geen rechtsregel met algemene toedracht van het positief recht uitmaakt,dient uit de art.205 tot 211 te worden afgeleid dat de onderhoudsgelden in principe slechts verschuldigd worden wanneer zij door de schuldeiser aangevraagd worden. De in de art.203 en 303 vermelde verbintenissen ten behoeve van de kinderen bestaan echter afgezien van elke vordering die ingesteld wordt ten einde de uitvoering ervan te krijgen“(Cass. 2 juni 1978,Pas. 1978,I,1142,Arr.Cass. 1978,1173,R.W. 1978-79,904;Cass. 6 februari 1986,J.T. 1987,464).

Er kan dus onderhoudsgeld gevorderd worden met terugwerkende kracht.

Collectieve schuldenregeling ontheft niet van de onderhoudsplicht maar zal uiteraard de hoegrootheid ervan beïnvloeden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”