deeltijds onderwijs en onderhoudsgeld

Quinten22
Topic Starter

deeltijds onderwijs en onderhoudsgeld

#1 , 13 dec 2008 01:01

Hallo,
Ik heb mijn zoon al 6 jaar niet meer gezien. Ik voer mijn bezoekrecht al 6 jaar niet meer uit op vraag van een kinderpsychiater wegens loyateitsproblemen.

Hij is nu 18 maar heeft op school al minstens al 2 jaar gedubbeld. Onlangs heb ik vernomen dat hij deeltijds onderwijs volgt. Mogelijks met een inkomen.

Ben ik nog verplicht van onderhoudsgeld te betalen?
Thx.
Quinten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 13 dec 2008 16:44

Alimentatie voor kinderen is verschuldigd totdat de kinderen zelf in hun onderhoud kunnen voorzien.

Dit betekent: tot op het ogenblik dat zij zelf een inkomen verwerven dat hun toelaat om zelfstandig te leven.

Dit kan een werkloosheidsuitkering, ziekte-uitkering, of andere volwaardige sociale uitkering zijn.
Dit kan een loon of een wedde zijn, of inkomsten uit een zelfstandige activiteit.

In geval van een werkloosheidsuitkering vervalt de alimentatie pas na de wachttijd.

Met de inkomsten van een deeltijds onderwijs kan men niet zelfstandig in een levensonderhoud voorzien.

ilsejan

#3 , 25 feb 2009 14:03

Ik begrijp dat je met een 'inkomen' ingeval van deeltijds onderwijs niet volledig kan stoppen met alimentatie betalen. Maar kan dit niet leiden tot de verlaging van alimentatie?
Als dat zo is, vanaf welk bedrag geldt dit dan, hoe bereken je dat?
Moet je dan via de Vrederechter passeren als de tegenpartij er niet mee akkoord gaat?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 25 feb 2009 18:23

Indien men meent over voldoende argumenten te beschikken die een aanpassing verantwoorden, dient men zich te wenden tot de Rechtbank.
Zo riskeer je alvast niet dat er later problemen opduiken omtrent het niet nakomen van onderlinge afspraken.

Terug naar “Echtscheiding”