vaststelling onderhoudsbijdrage kind - internationaal - koopkracht ander land - hogere kinderbijslag in ander land

Paul D Chardon
Topic Starter

vaststelling onderhoudsbijdrage kind - internationaal - koopkracht ander land - hogere kinderbijslag in ander land

#1 , 13 nov 2016 20:14

Hallo lezers,

Situatie:
Na een juridische procedure mag een ouder met zijn kind(eren) naar het buitenland vertrekken.
Een onderhoudsbijdrage voor kind(eren) wordt vastgelegd in vonnis/arrest.

Stel:
Die ouder verhuist naar een land waar het prijsniveau, kost levensonderhoud flink verschilt met die in België, b.v. 10 of 20% hoger, koopkracht zal daar ook wel hoger zijn ...

Vragen:
Houdt de rechtbank in België hiermee rekening in de zin dat de te betalen onderhoudsbijdrage volgens de Belgische situatie wordt vastgelegd?

En wat als de partij in de toekomst in buitenland bij de rechtbank om een herberekening van de bijdrage vraagt? Zal die rechtbank daar rekening houden met het in vergelijking lagere inkomen hier en niet de lokale prijzen/kosten hanteren?

(ter info: mocht mijn ex-partner naar een goedkoper land verhuizen zou ze meer met mijn bijdrage kunnen doen en dat zou mij niet deren maar andersom kan wel extreem zijn afhankelijk van het land waarnaar ze verhuist (stel Noorwegen, Japan, V.K. (b.v. studiekosten enz.))

Iemand meer kennis/info hieromtrent?
Ervaring?

Mvg,

PDC

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2016 09:37

Geen idee hoe de rechtbank hier tegenover staat, maar mij zou het niet eerlijk lijken als de rechtbank met de levensduurte van een ander land dan België zou rekening houden bij het bepalen van het onderhoudsgeld. België staat wel op de 15e plaats wat dat betreft, maar er is toch nog een helemsbreed verschil met pakweg Zwitserland. Stel dat een moeder met haar kinderen in pakweg Sankt Moritz gaat wonen en dan onderhoudsgeld eist waarmee ze hetzelfde kan betalen dan hier in België, dan zal de ex-man niet veel van zijn loon overhouden... Het is ook de keuze van de moeder om te verhuizen, in dat geval. Iets waar de ex in mijn ogen niet moet voor opdraaien...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”