Gangbaar bedrag alimentatie vs omgangsregeling

2schatten
Topic Starter

Gangbaar bedrag alimentatie vs omgangsregeling

#1 , 08 sep 2016 11:51

Beste

situatie:
vader vertrekt 8 jaar geleden uit het leven van de kinderen. Hij heeft nog een ander kind waarvoor hij een aanzienlijke som alimentatie en verblijfsoverstijgende kosten betaald. Net voor hij vertrok, had hij nog een barst in mijn borstbeen geslaan (medische vaststelling is destijds gebeurd en op papier gezet). Ik heb steeds hem geïnformeerd wanneer het oudercontact op school was etc. Hij heeft hierop echter nooit gereageerd. Is de kinderen nooit komen ophalen. Hij probeerde in het begin eens langs te komen, maar een kwartier op voorhand steevast een excuus dat hij er niet zou raken. Mondeling hadden we overeenkomst dat hij zou betalen (heeft hij drie maanden gedaan en dan zelf gestopt --> we waren niet getrouwd, dus moesten we ook niet scheiden). Ik heb herhaaldelijk getracht contact te zoeken, zowel voor de kinderen als voor het financiële, maar ving steeds bot. Ondertussen was hij verhuisd. Eigen huis verkocht en groter huis met zwaardere lening aangegaan, lening auto etc. Na verloop van tijd ben ik toch gestart met juridische wegen om het financiële in orde te brengen. Tegenpartij kwam met nieuwe vriendin (en zwanger van hem).

Hij eiste de kinderen na al die tijd op. Rechter heeft hier wel op gereageerd dat dit niet zomaar kan. Dus neutrale bezoekruimte werd opgestart. Dit is nefast afgelopen voor de kinderen. Hij zette hen onder druk, gaf voortdurend cadeaus.
Hij zei dat hij wel iets kon betalen maar niet datgene wat we vroegen, omdat hij zelf niet meer veel overhoudt per maand.
Vervolgens is er ouderschapsbemiddeling gekomen en heeft hij gezegd dat de kinderen 100% bij de moeder zullen blijven, maar hij kan financieel niet meer betalen dan hij nu al doet, geeft hij aan en verblijfsoverstijgende kosten zullen maar af en toe mogelijk zijn. Ik had ze nu al zo lang alleen opgevoed en deed dat precies wel goed, volgens hem. Toch vreemde houding, want bij start van de bemiddeling heeft hij voortdurend gelogen, ik heb steeds de zaken moeten rechttrekken en aangeven wat de waarheid wel is (gewoon door de feiten, ik moest me niet anders voordoen).

Heeft iemand een idee wat het bedrag ongeveer is als kinderen 100% bij één van de ouders verblijft? Wanneer ik dit online uitreken is dat toch wel een behoorlijke som (maar ik heb al die jaren ook alleen alles gedaan, ondanks de mondelinge overeenkomst en het feit dat hij de eerste drie maanden wel betaalde). Hoe reageren rechters op vaders met zo'n houding? Hij heeft een inkomen van 2500 euro per maand, zonder vakantiegeld etc. Zijn nieuwe partner is zelfstandige en zou weinig verdienen, dus hij draagt alle kosten alleen zegt hij. Hij beweert 4 kinderen te moeten onderhouden en kleden en hij houdt amper 168 euro per maand over om van de leven (heeft hij tegen rechter gezegd). Wetende dat hij 2 kinderen al jaren niet heeft gezien en nog nooit heeft gekleed. Aangifte slagen en verwondingen is nog lopende.

Iemand een idee wat ik kan verwachten? Rechter heeft aangegeven dat we, als we ouderschapsbemiddeling zouden doen, echt wel alles geprobeerd hebben wat mogelijk is.

Benieuwd of er gelijkaardige zielen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54

#2 , 08 sep 2016 21:25

Mijn situatie: gescheiden sinds 2012, ben toen veroordeeld bij verstek tot het betalen van 600 euro all in voor de 2 kinderen (toen 13 jaar). Door omstandigheden bij verstek, ex partner heeft dus van alles verklaard (over mijn inkomen), waardoor de alimentatie zo hoog was. Door de jaren heen verschillende herzieningen gehad, laatste vonnis voorziet 500 euro voor de 2 kinderen, all in.

Als de vader geen omgangsregeling wenst en hij zegt nu al dat hij geen geld heeft voor de extra kosten, probeer een all in alimentatie te bekomen (heb geen idee of dit dikwijls wordt toegekend....mijn ex heeft het zo gespeeld zodat ze mij geen informatie moest geven over de kinderen, geen schoolgegevens, niets....). Indien hij niet betaalt, kan je altijd beroep doen op DAVO of de alimentatie innen via een GDW (als hij een inkomen heeft, zal hij beslag krijgen.....).

(even terzijde, ik heb mijn kinderen al jaren niet meer gezien en ik betreur dit ten zeerste....ik zou bij wijze van spreken nog meer willen betalen als ik de kans kreeg om ze te zien.....)

2schatten
Topic Starter

#3 , 08 sep 2016 22:47

Ik wou dat de tegenpartij uw houding had. Het is zo vermoeiend ik heb steeds hem geïnformeerd, maar kreeg nooit reactie, zelfs geen adreswijziging niet aan mij en ook niet aan de kinderen. Veel mondeling proberen te regelen, maar uiteindelijk gerechtelijke stappen en dan wil hij plots wel moeite doen.

Was u voor 2012 wel aanwezig voor uw kinderen? Hier heeft er van zijn kant jarenlang radiostilte geheerst.
Mag ik vragen in welke regio uw situatie is?

Ik wens u nog veel succes voor de toekomst.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2016 23:12

Er is dus een vonnis geweest?
Wat staat erin qua omgangsrecht en alimentatie?

Fons54

#5 , 09 sep 2016 08:54

Ik wou dat de tegenpartij uw houding had. Het is zo vermoeiend ik heb steeds hem geïnformeerd, maar kreeg nooit reactie, zelfs geen adreswijziging niet aan mij en ook niet aan de kinderen. Veel mondeling proberen te regelen, maar uiteindelijk gerechtelijke stappen en dan wil hij plots wel moeite doen.

Was u voor 2012 wel aanwezig voor uw kinderen? Hier heeft er van zijn kant jarenlang radiostilte geheerst.
Mag ik vragen in welke regio uw situatie is?

Ik wens u nog veel succes voor de toekomst.

Mijn situatie voor 2012...ik was aanwezig voor mijn kinderen, maar ben echt geen goed echtgenoot geweest voor mijn vrouw. Spijtig genoeg heeft ze de kinderen erbij betrokken. Ik neem (bijna) volle verantwoordelijkheid voor de scheiding en de moeilijke jaren ervoor, maar een slechte echtgenoot is daarom nog geen slechte vader. Eerste vonnis was uitgesproken in Leuven, tweede in Brussel, derde in Oostende, laatste in Brugge.... (mijn ex heeft van verhuizen haar hobby gemaakt en liefst zo ver mogelijk zodat ik geen kans maakte op bilocatie...) Sinds een jaar is ze buiten Europa getrokken....

Echt waar, indien hij zich niet aan het vonnis houdt, probeer in een herziening een all in alimentatie te bekomen, als moeder heb je sowieso een streepje voor en als je nog eens eerlijk bent, zeker twee strepen.

Bedankt voor uw wensen, ik heb mijn geluk gevonden bij mijn huidige vrouw en kinderen, maar mijn andere kinderen niet zien, blijft pijnlijk. Nu is nog de vraag hoe lang ik alimentatie zal moeten blijven betalen en indien nodig, welke rechtbank bevoegd is voor een herziening, maar spijtig genoeg niemand hier die het antwoord weet...

2schatten
Topic Starter

#6 , 09 sep 2016 11:53

Bij mij is er nog geen vonnis, maar ik vroeg me af wat gangbare bedragen waren wanneer kinderen 100% bij één ouder verblijven.

Het liegen en bedriegen, zelfs nu nog wanneer er een bemiddelaar bij is, dat is zo vermoeiend. Tegenpartij blijft met modder gooien en stoelt niet op feiten. Zo werd er beweerd dat de bezoeken in de neutrale bezoekruimte zeer goed gingen en na verloop van tijd niet meer. Echter de feiten zijn anders, ik werd reeds na het tweede bezoek door de begeleiders gecontacteerd omdat ze zich zorgen maakten. Ik was steeds tijdig aanwezig, heb kinderen gemotiveerd om te gaan ondanks zij er geen zin in hadden. Het CAW schort normaal geen bezoeken op als het nog maar enigszins de goede kant lijkt op te gaan. Het CAW heeft zelf geschreven dat de bezoeken te belastend voor de kinderen zijn. U begrijpt dat dit allemaal zeer vermoeiend is en dat de kinderen hier maar weer eens de dupe van zijn. Jarenlang nooit naar omgekeken, dan de bezoeken die nefast lijken te zijn, en op de koop toe wil tegenpartij liefst zo weinig mogelijk betalen.
Van zo'n houding breekt mijn klomp.

Terug naar “Echtscheiding”