Communicatie met kind in buitenland via Skype - voorstel v. ex-partner in verzoekschrift Hoger Beroep - verblijfsregelin

Paul D Chardon
Topic Starter

Communicatie met kind in buitenland via Skype - voorstel v. ex-partner in verzoekschrift Hoger Beroep - verblijfsregelin

#1 , 06 sep 2016 06:57

Hallo,

Eerst wat info:
Enkele maanden geleden kreeg ik een gunstig vonnis van de familierechtbank. Mama van ons kind (5jr) mag niet met kind vertrekken naar een buurland, haar thuisland. Die eis is ongegrond verklaard. Voor het overige heeft de rechter voorlopige maatregelen opgelegd en de zaak naar de bijzondere rol verwezen.
De mama gaat in beroep en in het verzoekschrift tot hoger beroep stelt zij o.a. voor dat er wekelijks een 'Skype-moment' zal zijn om met mijn kind contact te hebben. Zij stelt een zeer minieme verblijfsregeling voor, m.a.w. niet een week-end om de twee weken …
Mijn kind zou daar naast zijn basisonderwijs ook les Nederlands volgen bij een instituut voor nederlandstaligen, twee keer per week.

De mama zal ons kind zijn kennis van het Nederlands zeker niet stimuleren, integendeel. Als ik mijn kind al eens aan telefoon heb duurt dat niet lang. Ik versta ons kind moeilijk. Ik vind dat zijn Nederlands veel beter zou kunnen zijn (via testen op school is gebleken dat zijn kennis 'goed' is).
De mama heeft nogal wat kwaadheid, mogelijk haat, tegenover mij maar ik probeer toch de communicatie minimaal ie laten bestaan tussen ons.

Wanneer één ouder met kind(eren) naar buitenland mag/kan verhuizen zijn moderne communicatiemiddelen, Skype enz., een zegen voor de andere ouder en zijn ververwijderde kind(eren).
Maar als één van de partijen, ouder (mama) geen of minimale communicatie wil tussen kind en papa dan kan dit een zeer frustrerend iets worden en ook als pesterij gebruikt worden …

Ik ben ervan overtuigd dat de mama mij volledige wil weggommen uit het leven van ons kind.
Ik vrees dat indien ze wel mag verhuizen ik snel niet meer zal kunnen praten met ons kind ...

Mijn vragen:
Heeft iemand hier ervaring mee (grote afstand, Skype enz., ex die dwarsboomt …) of kent u iemand met een vergelijkbare reële situatie?
Heeft iemand tips i.v.m.:
Communicatie en de casus dat één van de communicatoren niet wil communiceren …, ? Ik denk aan boeken, scriptie, enz.

Vg, pdc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2016 08:11

Student?

Paul D Chardon
Topic Starter

#3 , 08 sep 2016 02:47

Nee, vader.
Nu terug student kunnen zijn en dat als vader?
Ja, graag maar de middelen ontbreken.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2016 18:31

Houdt de mama zich aan het vonnis?

Scorpio

#5 , 29 sep 2016 22:26

Hoe oud is het kind? Ik ben van buitenland terug naar België gekomen met mijn jonge kinderen, die drietalig zijn opgevoed (moedertaal, school taal en taal van vader). Ze zijn nu volwassen en perfect drietalig. Mijn kinderen zijn elke schoolvakantie naar hun vader gegaan (als unaccompanied minor - betaald door hun vader die het kan veroorloven). Helft van Kerstmis, Pasen en zomer (1 maand, niet dat onnozele Belgisch gedoe van 2 x 2 weken) en volledige herst en lente vakantie. Ze hebben altijd via Skype met hun vader gecommuniceerd. Ze hadden al snel hun eigen laptop, en uiteraard hun eigen Skype account. Waarom ben ik teruggekomen? Omdat hij mij zo aan het pesten was dat ik zo ver mogelijk wou gaan en omdat ik wist waar ik ook ter wereld was, hij zich altijd kon veroorloven zijn kinderen te zien. Ik begrijp je angst je kind "te verliezen" maar vraag je af waarom er die kwaadheid van de moeder is.
Mijn situatie was zo dat wat ik ook deed, of ik nu goed of slecht deed in de ogen van mijn ex, hij koeieneerde me altijd. Dus op een bepaald moment heb ik besloten niet meer naar zijn pijpen te dansen. Hij heeft altijd contact gehad met zijn kinderen, maar ik heb hem moeilijke momenten bezorgd. We zijn verschillende keren voor de rechter geweest. Waarom? Omdat ik niet wou dat mijn kinderen me als een voetveeg zagen, en dit gedrag later zelf zouden accepteren.
In elk geval, de moeder van je kind mag het land niet verlaten met je kind, dan ze zou "kidnapping" doen wat een zeer serieus feit is. Ze zou dom moeten zijn dit te doen... Ik ken niets van jullie situatie, dus ik geef ook geen enkel oordeel. Ik kan enkel zeggen dat tegenwringen niet veel zal helpen, beter een oplossing zoeken. Maar je hebt de jeugdrechter aan jou kant op dit moment!
Andere tip die een moeder wiens kind mijn ex heeft helpen kidnappen heeft gegeven: Heb geen angst dat ze met je kind vertrekt. Want daar zal ze op inspelen. Ik heb mijn hart jarenlang vastgehouden, maar ik heb nooit angst getoond dag hij met ze zou vertrekken. We hebben allebei vrij gereisd met onze kinderen. Mijn ex komt van een ander continent.
Ik hoop dat jullie een akkoord kunnen vinden!

Terug naar “Echtscheiding”