Beste forumleden
In de berekeningsmethode van de Gezinsbond om onderhoudsgeld voor kinderen te berekenen in geval van een scheiding, kan je bij de verschillende kosten het percentage wijzigen. Eén daarvan is de allereerste: "WONEN", als 1 van de 3 soorten verblijfsgebonden kosten.
Standaard staat deze steeds op 50%, ook al heb je een anders % ingevuld van verblijfsregeling van de kinderen.
Wat is aangewezen? Ik ga ervan uit dat die meestal op 50% moet staan, toch zeker in het geval je kinderen, als is het maar bvb. 20% van de tijd, bij de éne ouder komen slapen. Want dan moet je ook een woonst hebben die daar groot genoeg voor is, genoeg slaapkamers toch al zeker. Beide ouders moeten dus bij wijze van spreken een even groot huis hebben, of beide moeten een woonst hebben die er groot genoeg is. Dus beide even veel van deze kost (huren of afbetalen lening, verzekering die iets duurder zal zijn, af en een toe eens een herstellingskost...).
Even voor de duidelijkheid: de andere verblijfsgebonden kosten vallen hierbuiten, deze worden apart vermeld en staan (terecht) vast op het percentage dat de kinderen effectief bij de desbetreffende ouders verblijven. Dit zijn: voeding/drank/lichaamsverzorging, en energie.
De tegenpartij in mijn geval heeft het percentage bij "Wonen" gezet op het % van de verblijfsregeling, wat volgens mij fout is en een véél hoger bedrag geeft dat ik zou moeten betalen.
Om dit nog wat te staven, stel je kinderen verblijven maar 10% van de tijd bij je en blijven dan ook slapen (wat in mijn geval niet zo weinig is), dan zou je die schuifknop op 10/90 moeten plaatsen, en betaal je dus een pak meer alimentatie, wat nergens voor nodig is, de andere ouder heeft ook niet meer kosten ofzo. Plus ik heb nog steeds die grotere woonst nodig, die mij evenveel kost dan wanneer de kinderen 50% (of meer, of eender welk percentage) zouden komen. Ik heb dus ook gewoon diezelfde kost, eender of de kinderen nu 10%, of 50% of 80% bij mij zouden zijn. Dus iedere ouder 50% zou ik denken.
Wat denken jullie? Iemand ervaring hiermee?
Gr. S.