omgangsregeling dochtertje

trieste vader
Topic Starter

omgangsregeling dochtertje

#1 , 09 feb 2016 16:39

Met spijt moet ik mededelen dat ik me afgelopen zaterdag avond niet aan de omgangsregeling uitgesproken door de familierechtbank heb gehouden.
Zijnde elke zaterdag van 8.30 uur tot 18.30 uur. Dit is de eerste maal in 5 maanden sinds ze van kracht is. Ik weet dat ik dit niet had moeten doen, maar men ex blijft weigeren om onze dochter eens te laten slapen. Men ex is met politie om 1 uur s nachts onze dochter komen halen en weigert nu van ze nog mee te geven op zaterdag tot aan de volgende rechtszaak. Deze donderdag 11 februari gaat ze terug naar haar advocaat.

Kan en mag ze dit?
Wat zijn de eventuele gevolgen die er kunnen/zullen zijn voor mij voor het niet terug afzetten van onze dochter?
Kan ik, als ik haar verzoekschrift aan de rechtbank krijg, zelf een tegen-verzoekschrift indienen of is dit niet mogelijk? Aangezien ik men dochter meer bij mij wil en ik weet dat hoe langer je wacht met een omgangsregeling die in voege is aan te vechten, hoe minder makkelijk een rechter deze gaat wijzigen. Langs de andere zijde moet ik goeie argumenten hebben om deze te laten wijzigen en die heb ik voorlopig niet of weinig.

Bedankt alvast voor jullie reacties en info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 feb 2016 16:52

Als de rechtbank uitgesproken heeft dat je je kind krijgt van 8u30 tot 18u30, dan moet je je daaraan houden. Dat niet doen, is een argument voor de rechter om je niet te vertrouwen en geen uitgebreidere regeling af te spreken.

Dat je ex weigerde om je dochter te laten slapen bij jou, is gezien het vonnis haar goed recht.

LeenW

#3 , 09 feb 2016 17:01

Sorry als dit hard klinkt, maar als je niet in staat bent een simpele regeling te volgen, is de kans klein dat de omgangsregeling uitgebreid gaat worden. Eerder omgekeerd zelfs. De moeder heeft altijd een streepje voor bij de rechtbank, en als de vader onbetrouwbaar is, gaat er niet veel uit de bus komen.

Reclame

trieste vader
Topic Starter

#4 , 09 feb 2016 17:02

bedankt voor je reactie JPV. Dat laatste is zo inderdaad. Kan ze na 1 keer nu al naar de rechter stappen ?

En ja ik weet dat ik het niet had moeten doen, maar spijt komt altijd te laat.

trieste vader
Topic Starter

#5 , 09 feb 2016 17:04

En LeenW ook bedankt.

Harde reactie? Ja , maar waarheid. Dom van mij dat ik een overnachting wil met onze dochter.

JPV

#6 , 09 feb 2016 17:33

dat u het wil, is geen probleem. Dat u het eenzijdig, tégen een uitspraak van een rechtbank, aan de andere partij oplegt, is wél een groot probleem. Een kind is niet iets dat je als je bezit kan beschouwen. Lukt het niet om overeen te komen met de mama, stap dan naar de rechter met GOEIE argumenten waarom je wel in staat bent om regelmatig voor het kind te zorgen.

Als je dat niet regelmatig kan, dan moet je je erbij neerleggen dat het voorlopig dan NIET is. Een kind moet stabiliteit hebben, geen papa die het kind ontvoert (want zo wordt dit beschouwd).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 feb 2016 17:41

U hebt nog geluk gehad politie had u kunnen arresteren en voorleiden wegens parentale ontvoering en dan was u nog veeeel verder van huis geweest. U was dan ineens via Salduz IV procedure een advocaat toegewezen met een grote kans tot voorleiding bij OR en bij verlenging raadkamer.
U zal zo wie zo nog via Salduz gehoord dienen te worden - raadpleeg op voorhand uw advocaat !

trieste vader
Topic Starter

#8 , 09 feb 2016 18:11

Bedankt voor de reacties en ja ik had dit niet moeten doen. Maar ik heb men ex niets opgelegd enkel meer dan eens gevraagd of onze dochter mocht blijven slapen. Nu inderdaad door dit te doen heb ik het haar wel opgelegd natuurlijk. Een kind is inderdaad geen bezit, en zo bekijk ik haar ook niet. Wat ik heb gedaan is verkeerd, maar is een kind met politie om 1 uur s nachts komen buiten halen dan wel goed ? Ik begrijp volledig dat ik in de fout ben gegaan en zal daar ook de gevolgen van dragen. (schrale troost misschien, maar ik had men ex laten weten dat ze dag nadien op hetzelfde uur zou thuisgebracht worden en ze wist perfect waar onze dochter was, maar inderdaad ik ben fout en dit zijn geen excuses.) Politie heeft gezien dat onze dochter goed verzorgd werd en zeiden tegen me dat ze het ook spijtig vonden maar zij moesten het vonnis uitvoeren. Maar soit allemaal vijgen na Pasen.

Iemand nog tips wat ik kan doen buiten men advocaat raadplegen, wat ik zoizo morgen doe.

JPV

#9 , 09 feb 2016 20:36

Als ouder je kind terugvragen bij een ontvoering (want hoe u het ook bekijkt, dat is het voor haar en de wet volgt haar daarin) is het normaalste wat er gebeurt.

Zonder je dossier volledig te kennen, zal verder niemand meer kunnen helpen, denk ik. Je advocaat is nu je beste hulp.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 feb 2016 22:44

Luister naar je advocaat, het was dom maar begrijpelijk.
En zoals je zelf al schrijft had de politie blijkbaar ook door wat er juist aan de hand was.
Ex had ook om 19.30 politie kunnen verwittigen... in hoeverre dat gebeurd is of ze effectief gewacht heeft tot na 24 uur ... persoonlijk heb ik daar mijn gedacht over. Maar in deze zaak omzendbrieven en opdrachten pdK zullen wel duidelijk zijn geweest.

Madeliefje35

#11 , 10 feb 2016 12:32

Het is inderdaad haar recht om het vonnis te volgen maar ook haar plicht! Zo mag jij je dochter niet bij je houden om te blijven slapen, maar ondertussen mag zij ook jouw dochter niet van je weghouden. Bij elke weigering tot het niet meegeven van je dochter op zaterdag ook naar de politie stappen. Zolang er geen nieuw vonnis is, moet zij ook het vonnis volgen.

trieste vader
Topic Starter

#12 , 10 feb 2016 12:46

Bedankt voor je reactie Madeliefje35.

Zo ver dacht ik ook al. Maar heeft ze met wat ik zaterdag avond heb gedaan niet voldoende middelen in handen om onze dochter weg te houden ?
Ik heb het haar eergisteren trouwens ook laten weten dat ik toch gewoon elke zaterdag aan de deur ga staan en als ze onze dochter niet meegeeft, ik wel aangifte ga doen. (Maar of dat dan goed is voor de kleine meid? Papa zien en niet mee mogen? Nu ja wat ik heb gedaan was ook niet goed voor de kleine spruit natuurlijk. Mama had ze misschien toch ff bij mij kunnen laten en haar volgende ochtend komen halen? Daar even bij stilstaan? Ex wilt alles gewoon retehard spelen en geef ik haar geen ongelijk in.)

Joeri_J

#13 , 10 feb 2016 14:02

Zorgen dat je een kopie van het vonnis mee hebt...
Voor de deur staan en vriendelijk aanbellen zoals je anders doet,
bij weigering Politie...

Geen scene aan de deur maken,
als ze neen zegt, heel beleefd zeggen dat je dus genoodzaakt bent dit te melden,
en dit ook doen.

De rechtbank heeft hekel aan mensen die eenzijdig beslissingen neemt...

Akkoord u was fout en herkent uw fout, maar dat geeft haar niet het recht dit ook te doen.
Als ze dit zou doen komen jullie voor de rechter met beide fouten...

Als je het nu blauw-blauw laat en niet gaat opdagen,
dan kom je voor de rechter met enkel jij dat in fout zijt gegaan...

Niet dat je een fout moet forceren,
maar het toont wel aan dat je emotioneel soms een foute beslissing kan maken,
en dat je uit je fouten kan leren om het naar de toekomst wel correct te doen!

trieste vader
Topic Starter

#14 , 10 feb 2016 14:32

Bedankt ook Joeri

En inderdaad zo zal het ook verlopen deze zaterdag. Gewoon men dochter halen , geen scene maken en na deze fout gewoon het vonnis volgen tot er een nieuw is. Men ex zit me trouwens al een hele tijd op te jutten en ervoor te zorgen dat ik fouten maak die ze dan kan gebruiken in de rechtbank. Ik ben heel dom geweest afgelopen zaterdag en dat besef ik heel goed. Ik heb op dat moment naar mezelf gekeken en niet naar men dochter.

Terug naar “Echtscheiding”