vonnis EOT en gevolgen mbt nieuwe hypotheek

PaulMSK
Topic Starter

vonnis EOT en gevolgen mbt nieuwe hypotheek

#1 , 18 nov 2015 16:25

Goedemiddag allen,

het vonnis EOT werd uitgesproken en bracht eindelijk rust, de toekomst met een groeiende glimlach tegemoet kijkende! De periode van 30 dagen dat hiertegen in beroep kan gegaan worden is ook haast voorbij.

Nu stel ik me de volgende vragen:
- waarom wenst een bank wijzigingen in een lopende hypotheek (van ex-partner en mezelf) pas te laten geschieden van zodra de scheiding in het bevolkingsregister staat ingeschreven? Mijn ex-partner kan zich volgens de bank ook pas uitschrijven uit beide leningen vanaf dat ogenblik en niet nadat de 30 dagen (na uitspraak) zijn verstreken.
- kan ik een nieuwe lening aangaan nadat de 30 dagen zijn verstreken, zonder akkoord van mijn ex-partner, ook al staat de scheiding nog niet ingeschreven in het bevolkingsregister?
(Ik heb gewoon het gevoel dat een bank alles zomaar kan bepalen of is hier een wettelijk kader waaraan zij zich dienen te houden?)

- als ik doortel dan zou het wel eens kunnen zijn dat de inschrijving in het bevolkingsregister pas in 2016 zal plaatsvinden. Betekent dit ook dat 2016 nog wordt aanzien als gemeenschappelijk (ex-partner en ikzelf) indienen van belastingaangifte?
- mijn ex-partner woont reeds een jaar feitelijk/effectief samen met haar nieuwe partner doch kan pas wettelijk samenwonen van zodra onze scheiding staat ingeschreven in het bevolkingsregister? indien dus pas ingeschreven begin 2016 dan pas in 2017 met nieuwe partner belastingaangifte?

Wie heeft met bovenstaande ervaring en kan me een beetje wegwijs maken, dank je wel!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2015 18:14

Als een scheiding niet wordt ingeschreven in het bevolkingsregister binnen de termijn dan is er volgens de wet zelfs geen scheiding en mag u opnieuw naar de rechter.
Ik geef hier een website van 'een' gemeente met tekst ende uitleg.
http://www.gavere.be/website/62-www/688 ... 2-www.html

PaulMSK
Topic Starter

#3 , 19 nov 2015 13:51

Alvast hartelijk dank Franciscus, de link maakt heel wat duidelijk!

Reclame

basejumper

#4 , 19 nov 2015 23:53

De overschrijving in de registers burgerlijke stand maakt het vonnis tegenstelbaar aan derden (ondermeer banken). Zij moeten daar inderdaad op wachten. Pas dan zijn ze zeker dat de echtscheiding rond is. Daar niet op wachten zou kunnen leiden tot een vraag tot nietigverklaring van de kredietovereenkomsten door een derde belanghebbende.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#5 , 20 nov 2015 12:34

“Art.1299.Hoger beroep tegen het vonnis waarbij de echtscheiding is uitgesproken...kan eveneens worden ingesteld door één of beide echtgenoten, afzonderlijk of gezamenlijk, binnen een maand te rekenen van de uitspraak...Art.1303.Wanneer de echtscheiding is uitgesproken bij een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest, stuurt de griffier, binnen één maand, een uittreksel bevattende het beschikkende gedeelte en de vermelding van de dag van het in kracht van gewijsde treden van het vonnis of het arrest bij aangetekende zending met ontvangstbewijs aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats waar het huwelijk voltrokken is...Ten aanzien van vonnissen, gaat die termijn van één maand eerst in na het verstrijken van de termijn van hoger beroep...Binnen één maand na de ontvangst van het uittreksel van het vonnis of het arrest, schrijft de ambtenaar van de burgerlijke stand het beschikkend gedeelte over in zijn register;...Art.1304.Het vonnis of het arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van derden (zoals de Bank)eerst gevolg vanaf de dag waarop het is overgeschreven...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”