Co-ouderschap - Verschillende ziekenfondsen

bmwtje
Topic Starter

Co-ouderschap - Verschillende ziekenfondsen

#1 , 13 sep 2015 18:34

Hallo,

Ik ben ondertussen al enkele jaren gescheiden en heb 2 kinderen in een verblijf co-ouderschap week-week.

Recent heb ik en mijn huidige vrouw er voor gekozen om met ons volledige gezin van X over te stappen naar Y.

Y biedt ons meer ledenvoordeel dan X

Mijn ex is, en blijft bij X en heeft nu al vriendelijk laten weten dat ze, zonder meer te betalen, wel wil meegenieten van alle extra voordelen die Y biedt. Ze wil mij zelfs opleggen om bepaalde aanvullende verzekeringen te nemen waar zij slechts de helft van de aanvullende verzekering wil meebetalen zonder het "basis"- lidgeld mee te betalen.

Ik heb dit vergeleken met een promotie bij de slager, 500gr gehakt kopen, 500gr gratis, mijn ex zou nog om de 500gr gratis durven gaan zonder de initiële 500gr betalend mee te nemen.

Zo was ze bijvoorbeeld in het verleden niet verlegen om onze beide kinderen in te schrijven voor een sportkamp in de paasvakantie en de kosten hiervan in te brengen in het ziekenfonds. Wanneer ik de kinderen dan in de grote vakantie wou inschrijven voor een sportkamp was het recht op 1 kamp per kind per jaar al opgebruikt en genoot ik geen extra terugbetaling.

Ik ga hier de voordelen van Y ten opzichte van X niet opsommen.
Ik heb haar persoonlijk op de hoogte gebracht dat elk gemeenschappelijk voordeel, dat zowel X als Y bieden ik met plezier
zal delen met haar.
Echter, elk voordeel dat ik extra geniet bij Y zal ik alleen aanspraak op maken vermits ik er ook persoonlijk voor kies om 14€ per jaar meer
te betalen dan bij de X.

Uiteraard gaat ze hier niet mee akkoord, is mijn redenering dan zo onlogisch??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2015 22:59

Het is uw ziekenfonds niet het hare.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 sep 2015 07:35

Hallo,

Ik ben ondertussen al enkele jaren gescheiden en heb 2 kinderen in een verblijf co-ouderschap week-week.

Recent heb ik en mijn huidige vrouw er voor gekozen om met ons volledige gezin van X over te stappen naar Y.

Y biedt ons meer ledenvoordeel dan X

Mijn ex is, en blijft bij X en heeft nu al vriendelijk laten weten dat ze, zonder meer te betalen, wel wil meegenieten van alle extra voordelen die Y biedt. Ze wil mij zelfs opleggen om bepaalde aanvullende verzekeringen te nemen waar zij slechts de helft van de aanvullende verzekering wil meebetalen zonder het "basis"- lidgeld mee te betalen.

Ik heb dit vergeleken met een promotie bij de slager, 500gr gehakt kopen, 500gr gratis, mijn ex zou nog om de 500gr gratis durven gaan zonder de initiële 500gr betalend mee te nemen.
je zal eens duidelijk moeten maken wat het basislidgeld is dat je extra betaalt tegenover de andere mutualiteit voor je eigen kinderen.

Zo was ze bijvoorbeeld in het verleden niet verlegen om onze beide kinderen in te schrijven voor een sportkamp in de paasvakantie en de kosten hiervan in te brengen in het ziekenfonds. Wanneer ik de kinderen dan in de grote vakantie wou inschrijven voor een sportkamp was het recht op 1 kamp per kind per jaar al opgebruikt en genoot ik geen extra terugbetaling.
het voordeel van zaken die jullie samen betalen, moeten jullie ook samen genieten. Elk de helft is dus logisch.

Ik ga hier de voordelen van Y ten opzichte van X niet opsommen.
Ik heb haar persoonlijk op de hoogte gebracht dat elk gemeenschappelijk voordeel, dat zowel X als Y bieden ik met plezier
zal delen met haar.
Echter, elk voordeel dat ik extra geniet bij Y zal ik alleen aanspraak op maken vermits ik er ook persoonlijk voor kies om 14€ per jaar meer
te betalen dan bij X.

Uiteraard gaat ze hier niet mee akkoord, is mijn redenering dan zo onlogisch??
Imho kan je hoogstens de 14 euro die jullie extra betalen aftrekken van de voordelen die je krijgt wegens de kinderen. Sowieso is de beslissing om de kinderen van mutualiteit te veranderen imho géén eenzijdige keuze, wat niet wil zeggen dat jullie dit niet mochten gedaan hebben, maar de voordelen dienen gezamenlijk behandeld te worden. Pas op: die 14 euro is mogelijks ook een stuk van jullie zelf, gezien jullie mogelijks zelf ook kiezen om die 14 euro te spenderen om er zelf extra voordelen uit te halen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”