onbetaalbare scheiding ?

gorens1966
Topic Starter

onbetaalbare scheiding ?

#1 , 25 jun 2015 11:31

mijn broer zit in een situatie waarin hij niet weet wat hij moet doen.
daarom stel ik mijn vraag aan dit forum .

mijn broer laat mij weten dat een scheiding 4000 euro kost alleen aan de advocaat.
met ene notaris en alle andere kosten komt dit op 30 000 euro ???

hij heeft een inkomen van ongeveer 1800 euro netto.
zijn vrouw heeft alleen 800 euro kindergeld.

hij heeft zijn huis gekocht op afbetaling ongeveer 150 000 euro . hij woont er 10 jaar in.
er zijn veel kosten in dat huisje gedaan, dus als hij scheid kan hij dat verkopen met winst.

hij laat mij ook weten , als hij zijn huis verkoopt dat hij de helft van dat geld aan zijn vrouw moet geven.
zijn vrouw heeft geen enkele keer gewerkt. geen enkele cent in het huis gestoken. alleen mijn broer.

hij laat ons weten, als hij zijn huis verkoopt dat hij zijn huis jaren verder moet afbetalen . dat kan toch niet ?
hij laat ook weten dat als hij scheid van zijn vrouw dat hij verplicht is bij mijn moeder te komen wonen omdat hij financieel het niet aan kan.

klop dat allemaal ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2015 11:39

Als hij zijn huis verkoopt zal hij onmiddellijk de lening dienen af te betalen. Afhankelijk van onder welk stelsel ze getrouwd zijn en hoe het huis beschreven is zal de restwaarde dan verdeeld worden tussen beide partners.

Turaki

#3 , 25 jun 2015 11:40

Moeilijk om zo maar te antwoorden zonder meer info. Getrouwd volgens welk stelsel? Welke namen staan er op de akte van het huis, en de lening? Waarom is zijn vrouw niet gaan werken?

Als je onderling overeenkomt, heb je geen advocaat nodig.

Reclame

Meeboo

#4 , 25 jun 2015 11:41

in welk stelsel zijn ze getrouwd?

gorens1966
Topic Starter

#5 , 25 jun 2015 13:46

volgens mijn broer hebben zijn vrouw en hem het huis en de lening samen ondertekend zonder dat die vrouw ga werken.
zijn vrouw is van brazillie naar belgie komen wonen, mijn broer heeft dus een huis gekocht. zonder dat die vrouw er zelf één cent in steekt.
het andere probleem is dat niet vrouw van hem niet wil scheiden.

zij staan inderdaad samen op het akte van het huis, ook de lening.
maar 5000 euro voor 1 advocaat ? dat is toch overdreven hoor.

roharro

#6 , 25 jun 2015 14:50

Waarschijnlijk zijn ze gehuwd onder wettelijk stelsel en dan zijn de helft van alle inkosten en spaargelden en bezittingen voor de helft van de echtgenote.
5000 EUR voor advocaat is niet zo uitzonderlijk. Bovendien is dit waarschijnlijk slechts een provisie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gorens1966
Topic Starter

#7 , 25 jun 2015 15:34

als het huis wordt verkocht en de lening is terug aan de bank betaald, dan is er geen geld meer over om te delen tussen man en vrouw .
bovendien zal ikzelf nooit gaan trouwen met een vrouw. in belgie is dat onbetaalbaar om te scheiden,

ik dacht dat de wetten versoepelt waren dat de mensen sneller konden scheiden, blijkbaar is het erger geworden.

k.b.

#8 , 25 jun 2015 15:53

Hoe verklaar je dat ?
Samen wonen ze 10 jaar in dit huis ... samen betaalden ze 10 jaar af ...
Nu zou er bij een verkoop niets meer resten na vereffening van de lening ...

en 800 euro kindergeld ? Geef de gezinssamenstelling eens ... Wie gaat voor deze kinderen zorgen na de scheiding ... ?

k.b.

roharro

#9 , 25 jun 2015 16:22

bovendien zal ikzelf nooit gaan trouwen met een vrouw
best mogelijk dat er ook geen vrouw is die met u wil trouwen met die geestesingesteldheid
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#10 , 25 jun 2015 16:44

als het huis wordt verkocht en de lening is terug aan de bank betaald, dan is er geen geld meer over om te delen tussen man en vrouw .
bovendien zal ikzelf nooit gaan trouwen met een vrouw. in belgie is dat onbetaalbaar om te scheiden,

ik dacht dat de wetten versoepelt waren dat de mensen sneller konden scheiden, blijkbaar is het erger geworden.
Het is inderdaad zo dat na 10 jaar vooral interesten betaald werden en er weinig kapitaal werd afbetaald. Het is pas in het tweede gedeelte van de afbetalingsperiode dat het kapitaal wordt afbetaald (alvast in de formule die ik gebruikte).

Misschien kan uw broer dan gewoon het huis overnemen van zijn ex-vrouw? Zij heeft er ook niks aan als het verkocht wordt, en hij heeft het al heel de tijd zelf afbetaald, dus kan hij het verder ook blijven betalen.

Hij betaalt haar dan gewoon de geschatte waarde - het nog te betalen kapitaal, gedeeld door 2. De helft van 0 is dus 0.

Men heeft geen advokaat nodig om te scheiden, een notaris is voldoende.

De wetten zijn inderdaad versoepeld, ik begrijp dan ook uw probleem niet.

Sirkii

#11 , 26 jun 2015 22:22

Bij een klassieke lening op 20 jaar met konstante aflossingen heb je na 10 jaar ongeveer 40% van het kapitaal afbetaald ...

Trouwen onder het wettelijk stelsel wil zeggen scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinst. In mensentaal: geld/goederen die uw broer aantoonbaar had voor hij trouwde blijft van hem. Al wat binnenkwam tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk; dus ook,als de vrouw niet buitenshuis werkt.

Als uw broer weinig of niets had bij z n trouwen is de helft van de waarde van het huis (verminderd met het openstaand kapitaal) van haar.

Om,goedkoop,te scheiden moet je natuurlijk overeenkomen voor de verdeling zodat een vechtscheiding vermeden wordt.

Mariette

#12 , 27 jun 2015 00:27

Bij een klassieke lening op 20 jaar met konstante aflossingen heb je na 10 jaar ongeveer 40% van het kapitaal afbetaald ...
hangt er van af.

Toen ik scheidde, acht jaar nadat we de lening begonnen af te betalen, was er amper kapitaal afbetaald.

Het hangt er dus van af welk type lening je hebt afgesloten, of eerder nog hoe hoog de interestvoet was. Ik betaalde toen 9% geloof ik.

PaulMSK

#13 , 02 jul 2015 13:56

mijn raad is om te trachten onderling overeen te komen en dit via een bemiddelaar te regelen om zo tot een EOT te komen, zowel voor de kinderen als voor jullie beiden.

Jackrussell

#14 , 06 jul 2015 14:56

Ik was in totaal € 2.000 kwijt aan 'n advocaat, daarna nog iets van € 14.000 bij de notaris en i.v.m. woning. Dure grap, wijze les.

Terug naar “Echtscheiding”