EOT en hypotheek

PaulMSK
Topic Starter

EOT en hypotheek

#1 , 08 mei 2015 13:34

Goedemiddag leden,

Ons EOT is vorige week getekend en naar de rechtbank gezonden.
EOT geschiedde via onafhankelijke bemiddeling.
Wij zijn reeds meer dan 7 maanden feitelijk gescheiden.

Om de gezamenlijke hypotheek over te nemen op mijn naam stelt de bank nu, en ik citeer:
De onderhandse akte kan pas verleden worden nadat het vonnis van de echtscheiding is overgeschreven in de registers van de Burgerlijke Stand.

Kan iemand onder jullie mij aangeven welke tijdspanne hier overeen gaat?
Tot wie kan ik me richten om deze informatie te achterhalen?
Is er een mogelijkheid om dit te bespoedigen? Indien ja, hoe?

Reeds dank om jullie ervaring, info en tips te willen delen!

Groet en tot wederbericht...

PaulMSK

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Noor71

#2 , 27 mei 2015 21:15

Beste Paul,

Bij mijn scheiding was dit redelijk snel. Wij moesten maar 1 keer gaan tekenen (okt 2014), dit was op de rechtbank van Antwerpen en ongeveer 6 weken later was dit al overgeschreven in de registers van de Burgerlijke stand.

PaulMSK
Topic Starter

#3 , 02 jun 2015 12:19

Beste Noor,

Bij navraag zou het bij ons (rechtbank Tongeren) een 2-tal maanden in beslag nemen...duimen dus!
Helaas gaat dan ook de hypotheekrente omhoog, ach ja, de macht der banken hé...

Reclame

basejumper

#4 , 03 jun 2015 17:57

Na de uitspraak echtscheiding heeft het parket een maand de tijd om in beroep te gaan. uiteraard gebeurt dit doorgaans niet maar pas na die periode kan het vonnis overgeschreven worden in de registers van de burgerlijke stand; dus doorgaans 1 tot 2 maand na de uitspraak.
Een tenlasteneming wijzigt in se niets aan de contractvoorwaarden. Het gaat enkel om de schrapping van één van de kredietnemers uit het contract. de rentevoorwaarden wijzigen dus evenmin. Er is enkel een wijziging indien u dat gevraagd heeft en looptijd/bedrag wijzigde. u heeft daar voor een "aanbod" gekregen dat afhankelijk van de bank 3 tot 4 maand geldig blijft; na die termijn zijn de rentevoeten van dat moment van kracht. hetzij hoger, hetzij lager. De enige partijen die in die termijn enige impact hadden zijn de ex echtgenoten en de rechtbanken. De bank was in heel dat proces niet betrokken, dus wat makkelijk om het op hen af te schuiven...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

PaulMSK
Topic Starter

#5 , 29 jun 2015 10:21

@Basejumper:
Ik schuif niets af op de banken, het is hun recht om rentevoeten aan te passen (het is alleen spijtig dat in mijn geval de rente iets stijgt...).
Waar ik wel moeite mee had is dat men mij/ons eerst voorhield dat een door beide partijen ondertekend EOT voldoende was om de hypotheek aan te passen. Toen deze werd ingediend kreeg ik de melding dat de scheiding alsnog eerst in de registers van de burgerlijke stand dient bijgeschreven vooraleer de aanpassing mogelijk is. Met daarbij een nieuwe en helaas hogere rentevoet.

willyboy

#6 , 29 jun 2015 11:04

Is het nog altijd zo dat ....dat er eerst moet een gemeenteraad (of stadhuisraad) moet bijeenkomen om alsdan in geschreven te worden in register van de burgerlijke stand .

PaulMSK
Topic Starter

#7 , 02 jul 2015 12:12

@willyboy:
ik hoop het niet maar ben van weinig meer verwonderd op dit vlak...

Terug naar “Echtscheiding”