omgangsregeling 15 jarige

grootsmurfke
Topic Starter

omgangsregeling 15 jarige

#1 , 03 apr 2015 20:18

Kan iemand mij zeggen hoeveel tijd mijn 15 jarige zoon minimaal wettelijk moet doorbrengen met de vader.
We dienen een omgangsregeling op te stellen voor een EOT. Ik weet ondertussen dat het om 2 dagen per 14 dagen gaat. Mij zoon wil wegens persoonlijke (serieuze) redenen niet blijven overnachten bij de vader. Dus we (beide ouders) zouden een regeling willen maken waar wij beide ouders akkoord gaan dat hij wel de wettelijk verplichte dagen / tijd zou doorbrengen met de vader maar dan zonder overnachting. De uren die hij dan 's nachts niet bij zijn vader blijft, dient hij die dan ergens anders in te vullen ? Indien dit verplicht wel met een overnachting dient te gebeuren om hoe laat gaat dan die regeling in ( van hoe laat tot hoe laat )?
Omdat we via een EOT gaan zou mijn zoon niet gehoord worden door de rechter heeft men me gezegd, klopt dit ?
Bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 apr 2015 20:44

Waar heeft u gelezen wat de "wettelijke tijd of dagen" zijn voor een omgangsregeling? Bovendien spreekt de wet vanaf 1999 van een verblijfs- én omgangsregeling. vader en moeder hebben beiden het recht en de plicht hun kinderen op te voeden, er een emotionele band mee te ontwikkelen en normale omgang te hebben met elkaar. Dat de zoon niet wil blijven slapen bij de vader heeft welicht een oorzaak in puberteitsweerstand? Dan is het aan de ouders om te overwegen hoe daar mee om te gaan. Het is geen goede zaak hem daar helemaal in te volgen, want dan geef je een foute bodschap mee aan het kind: Papa is geen belangrijke opvoedende ouder en jouw persoonlijke gevoelens zijn prioritair. Ik kan me indenken dat de vader voor de lieve vrede maar toestemt en dat jullie de overnachtingstijd gaan berekenen in dagtijd? Tamelijk eigenaardige redenering waar je waarschijnlijk nooit uit zult geraken. Bovendien wat is een overnachting om de 14 dagen? Weet dat de vader ten allen tijden zijn wettelijke rechten zal kunnen opeisen en per vonnis een 50/50 regeling kan vragen, die door de band toegestemd wordt door de rechter. Dan is de zoon met zijn "persoonlijke redenen" nog verder van huis. Probeer hem dus uit te leggen wat de wetgeving tegenwoordig voorschrijft en dat 2 dagen per 14 dagen met dus 2 overnachtingen in totaal als ik goed kan rekenen, echt niet het einde van de wereld is. Een nachtje blijven slapen hoort bij het gewone leven. Samen eten, tv-kijken, gaan slapen en s'morgens opstaan. Bovendien leert het kind dat zo'n opgelegde zaken in de realiteit wel erg blijken mee te vallen. Zoals naar school moeten gaan (zou je dat ook stoppen om persoonlijke redenen?) Wat een belangrijke levensles is. Lees er de kinderpsychiater Adriaanssen maar op na. Kinderen leren - weliswaar met de nodige toelichting en stapsgewijze gewennining - best omgaan met "ikkrijgnietwatikwil-stress".

grootsmurfke
Topic Starter

#3 , 03 apr 2015 20:56

Ik wou eigenlijk niet uitwijden over de persoonlijke redenen maar om toch enige duidelijkheid te geven : de vader is regelmatig dronken en aggressief. Hij heeft nooit zich beziggehouden of ook maar enige interesse getoond in de zoon. De vader ZELF wil zelf ook niet dat de zoon komt, alleen eens een uurtje op bezoek is meer dan genoeg. Anders past het niet,in zijn " schema" Dit zijn zijn eigen woorden, niet die van mij. Ik zou zelf persoonlijk niet liever hebben dan dat hij een band had of probeert op te bouwen met zkjn zoon. Dit heeft zeker en vast niets met puberen te maken , het heeft altijd zo geweest. Als klein kind heeft hij meerdere keren zelf te horen gekregen van zijn vader dat hij beter niet geboren was.... Normaal gezien als hij zou kunnen gehoord worden door de rechter en eventueel psychologen zou er geen probleem zijn, maar aangezien we proberen alles te regelen via een EOT gaat dit niet. Dit is het probleem.

Reclame

eylis

#4 , 03 apr 2015 21:02

maar dat zijn geen persoonlijke redenen....dit is een gevaarlijke situatie die kan escaleren. Daar moet u dan weer uw verantwoordelijkheid als ouder in nemen. U moet hiervan melding maken. Regelmatig dronken en agressief gedrag en dan voor een kind moeten zorgen, kan NIET. U moet hier stappen voor ondernemen: kijk na of er in uw streek het systeem van begeleide bezoekersruimte bestaat. Er is dan toezicht en het kind is dan veilig. Neem contact op met de sociale dienst van uw gemeente.

Sirkii

#5 , 03 apr 2015 21:40

Staat de vader er op,dat de zoon blijft slapen? Een onderling akkoord is 1000 keer beter dan een procedureslag. In een gelijkaardige situatie (vanzelfsprekend geen details op het wereldwijde web) slaapt de zoon al niet meer bij de papa sinds z n 16/17 jaar. Papa maakte er geen punt van en mama evenmin (wat extra kleine uitgaven voor eten ztc betreft).

Uit uw tekst meen ik te begrijpen dat de papa niets liever zou hebben. Doe het dan gewoon zonder procederen. Uw zoon zal u eeuwig dankbaar zijn. Dat mondje extra voeden lukt wel doch sta er best op dat uw ex z n deel blijft doen van de afgesproken kostendelingen.

Antwoord natuurlijk onder voorbehoud van alle nadelige rechten ;-)

eylis

#6 , 03 apr 2015 22:06

siirki, laat jij je kind (al was het maar een paar uur) achter bij een dronken man die mogelijks nog agressief is/wordt ook? Ik zou geen ogenblik rust heben vooraleer de mens op zijn minst opgevolgd wordt met een ontwenningsprogramma én de omgang onder begeleiding gebeurt....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 apr 2015 23:23

Sociaal onderzoek aanvragen via jeugddienst lokale politie.

grootsmurfke
Topic Starter

#8 , 04 apr 2015 09:32

Sirkii,
Op DIT moment zegt de vader dat de zoon niet moet blijven slapen en zelfs niet moet komen. Af en toe is een " een bezoekje " brengen is genoeg zegt hij. Zou dit inderdaad graag met een onderling akkoord willen regelen maar heb schrik dat de vader op de moment dat de zoon normaal gesproken volgens het vonnis van de rechter bij hem moet zijn en wij afwijken van die regeling , hij mij een 'toer' kan draaien door te laten vaststellen dat de zoon niet bij de vader is. Kunnen wij zo'n onderling akkoord op papier zetten zodat ik bij problemen erop kan terugvallen en hoe geldig is zo'n document ?

Eylis,
Wanneer ik een procedure moet opstarten voor bezoekrecht onder toezicht en vaststelling van dronkenschap enz kunnen we geen EOT meer volgen maar wordt het een EOO. Wat inhoudt dat dit, zoals eylis aanhaalt, een lange procedureslag wordt. Volgens mij nog nadeliger voor de zoon en toch ook niet onbelangrijk mijn portemonnee. En met het gevaar dat de afspraken die we nu overeenkomen ivm met de woning( ik zou de woning overkopen) ,alimentatiebedrag, enz op de helling komen te staan.

Eigenlijk is mijn vraag simpel : wanneer wij beide ouders onderling akkoord gaan om af te wijken van de officiële omgangsregeling, kan ik dit dan op papier zetten zodat ik mij kan indekken voor het geval de vader ineens besluit om mij een toer te draaien door te laten vaststellen dat de zoon niet bij hem is terwijl dit volgens het ouderschapsplan wel moest zijn.
Of hoe kan ik dit het best oplossen ?

eylis

#9 , 04 apr 2015 16:16

grootsmurfke, de feiten van dronkenschap en agressie terwijl hij toezicht heeft over zijn minderjarig kind, moet je los zien van de EOT of welke verblijfsregeling dan ook. Vraag zoals Fransiscus aanhaalde een sociaal onderzoek aan via de jeugddienst van de politie en deze zaak wordt opgevolgd via het jeugdparket. Zij bekijken dan of het verantwoord is dat jullie kind zonder extern toezicht bij de vader verblijft. Je moet dus geen procedure in gang zetten. Die start vanzelf omdat het over minderjarige kinderen gaat. Het effect kan ook zijn dat de vader op zijn tellen gaat passen want hij zal opgevolgd worden. En daarna kan je denken aan een EOT of wat dan ook.

edm

#10 , 06 apr 2015 01:19

Als in de eot staat dat zoon op de ... weken een zaterdag/zondag/woensdagmiddag doorbrengt bij vader van ... uur tot .... uur. Dan spreken jullie dat zo af, en zetten dat zo in de EOT.
Aangezien hij zelf maar zo iets ziet zitten zal hij daarmee akkoord gaan en kunnen jullie zo een eot laten bekrachtigen door de familierechtbank die er dan een vonnis van maakt.
Eentje dat afwijkt van de algemeen aangenomen omgangsregeling wel te verstaan, dit kan perfect. Dat is namelijk het doel van EOT(echtscheiding onderlinge toestemming)

Indien hij dat later zou willen herroepen/veranderen zal hij naar de familierechtbank moeten stappen, met een grondige motivatie en dan zal er bij weigering van jou alsnog een sociaal onderzoek volgen, waaruit dan wel de problemen van vader al dan niet zullen blijken.

duma

#11 , 07 apr 2015 08:53

Afwijken van de officiële omgangsregeling kan in se niet. Als je vader je dus een loer wil draaien, kan hij dat.
Oplossing: Zorg dat die officiële verblijfsregeling er een is waar je niet van moet afwijken.

Franciscus

#12 , 07 apr 2015 17:15

Een EOT is bij mijn weten een vonnis ... gezien het tegenstelbaar moet zijn aan derden.
Ook de authentieke akte van de notaris wordt zo in de echtscheidingsakte overgenomen.
Zonder vonnis kan men niet scheiden.

edm

#13 , 07 apr 2015 21:04

@ duma: de omgangsregeling, die je in de EOT afspreekt is de officiële, en daarin kan je naar goeddunken afspreken hoe en wat, zolang papa en mama samen akkoord zijn. Dit bekrachtigd de familierechtbank dan in een vonnis dat afdwingbaar is.

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 07 apr 2015 21:17

duma bedoelt net dat het niet verstandig is om akkoord te gaan met een EOT van 2 nachten/14 dagen, als je in de praktijk maar enkele uurtjes per week wil.

Franciscus

#15 , 07 apr 2015 21:56

@edm naar goeddunken denk het niet ... waarom is er anders een vonnis?
Heb teveel zolang papa en mama samen akkoord gaan zien foutlopen.
Maar opgelet ... het kan goed lopen maar dan steeds met waterdichte afspraken.

Terug naar “Echtscheiding”