Kan mijn ex mij laten verplichten, hetzij via de notaris of rechtbank, om het huis ( samen nog in gemeenschappelijk bezit) openbaar te verkopen?
Ik heb een job, geen schulden en huur een appartementje, dit even terzijde.
Het huis staat ongeveer een jaar te koop en er zijn veel kooplustige geweest. Maar omdat de vraagprijs in het begin veel te hoog was ( op advies ex ) zijn intussen de geïnteresseerde vogels gaan vliegen. Oktober 2014 is hij naar de makelaar gestapt en daar werd er een respectabele verkoopprijs voorgesteld waarin ik mij kon vinden.
Maar de verkoop moest snel doorgaan gezien de herziening in de wetgeving. Doordat er meerder woningen in de omgeving te koop staan werd het veel moeilijker dan verwacht. Vandaar dat hij begin 2015 plots de woning onder de normale verkoopprijs wou laten verkopen. Hiermee kon ik niet mee akkoord gaan. Ik had wel voorgesteld dat hij eventueel iets van zijn deel van de afgesproken verkoopprijs bij de makelaar zou laten vallen ...daar heb ik geen antwoord op gekregen. Hoe dan ook de verkoopstermijn bij de makelaar is inmiddels verstreken en het huis staat leeg. Gezien het een heel moeilijke periode is om te verkopen had ik hem voorgesteld om het huis te verhuren in afwachting van...maar weer geen antwoord gekregen.
Nu probeert hij via de rechtbank mij te verplichten om het huis openbaar te laten verkopen. Tot nu toe heb ik alleen opgedraaid voor alle kosten ivm water en elektriciteit van de te koop gestelde woning en heb vorige zomer zelf heel alleen de tuin onderhouden.
Kan dit zo maar? Graag jullie mening. Bedankt! Amadea