Domicilie kinderen veranderen/ex weigert

an dries
Topic Starter

Re: Domicilie kinderen veranderen/ex weigert

#31 , 31 mar 2015 17:37

Dankjewel KB. Waren we totaal niet van op de hoogte...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
an dries
Topic Starter

#32 , 31 mar 2015 17:39

Chantika, kan je me uitleggen waarom je vind dat moeder er wél recht heeft maar vind dat de vader er géén recht op heeft?

an dries
Topic Starter

#33 , 31 mar 2015 18:42

Alles ik al deze info lees denk ik persoonlijk dat de eerlijkste oplossing is: ieders één kind zodoende we beide aanspraak kunnen maken op dezelfde voordelen. In geen geval de regeling zoals ze nu is.

Oftewel wij de twee kinderen zodat we aanspraak kunnen maken op het kindergeld voor een derde maar dan wél correct de moeder compenseren voor de voordelen die ze dan misloopt. Nu heeft zij sinds die scheiding die voordelen gehad en wij niet, dus dat moet dan ook verrekend worden.

Reclame

chantika

#34 , 31 mar 2015 18:59

An dries,voor mij heeft de moeder daar recht op omdat er een getekende overeenkomst bestaat tussen vader en moeder. Deze overeenkomst is in een vonnis gegoten door een rechter.

Natuurlijk is het je recht om die overeenkomst te laten wijzigen. De rechter zal de juiste beslissing nemen in het belang van de 2 kinderen.

duma

#35 , 02 apr 2015 08:21

andries, je gaat NOOIT kunnen bepalen wat je misloopt doordat de kinderen dan wel bij ouder A of B gedomicilieerd staan, gezien sommige voordelen afhangen van de gemeente waarin je woont, sommige dingen niet financieel zijn en sommige dingen pas op latere leeftijd duidelijk zullen worden. Ik raad je dan ook af van daar een punt van te maken, want zo gaat de vader misschien wel eens afgeschilderd worden als geldwolf en dan sta je nog verder van kant als de rechter meegaat in dat verhaal.

Mariette

#36 , 02 apr 2015 11:32

Gelukkig worden deze problemen opgelost eenmaal de nieuwe kinderbijslagregeling van kracht zal zijn: voor elk kind evenveel kindergeld. Dan hoeft men zulke constructies niet meer op te maken.

k.b.

#37 , 02 apr 2015 13:56

....
Nu heeft zij sinds die scheiding die voordelen gehad en wij niet, dus dat moet dan ook verrekend worden.

Oei ... en waarom juist zou er iets moeten herrekend worden uit het verleden ...

Volgens mij komen de "genoten" voordelen deze partner toe doordat ze haar zijn toegewezen als onrechtstreeks gevolg van het echtscheidingsvonnis ...
allé ... ik denk toch dat er een afspraak / vermelding was over de domicilie ...

Pff ... moedeloos word ik er van ...

Zoek een advocaat en waag je kans zou ik zeggen ... er zullen er zeker zijn die "hun uiterste best" zullen doen ...
en een BEROEPSrechter zal beslissen ... Niet U , niet IK , ... een rechter ...

En binnen 5 jaar maak je "de balans op" ...
( en dan hoop ik nog oprecht dat jullie zelf een kind kunnen krijgen ... )
U maakt drie kolommen ...
WIJ - ZIJ - DE ADVOCAAT en dan zet je bij ieder de bedragen met + en - ervoor ...

...

PS ... mijn vrouw is advocaat ... maar dat belet ons niet om in alle "oprechtheid" een mening te hebben ...

Konijntje32

#38 , 02 apr 2015 20:38

Ik begrijp de TS helemaal. Ook bij mij speelt iets gelijkaardigs. Ook ik wist niet van de vele voordelen als het kind bij je gedomicilieerd is. Dus ben ik toen akkoord gegaan met domicilie bij ex en kindergeld voor ex. Dat laatste was onder voorwaarde dat zij ging instaan voor de kledij van de kinderen. Iets wat ze nooit gedaan heeft... Dit ter zijde. Ook hier was mama meteen onder dak bij de nieuwe vriend terwijl ik er wel helemaal alleen voor stond. Ook wij hebben
bi-locatie co-ouderschap.

Ondertussen heb ik ook een relatie en groeit ook bij ons de wens voor een kindje. En werd ook al nagedacht over de wijziging van domicilie. Zij had ze vijf jaar, tijd nu om ze ook vijf jaar op onze domicilie te hebben. Tijd dus om ook eens van de voordelen te kunnen genieten.

Ik begrijp niet meteen waarom bijna iedereen hier die moeder gaat verdedigen. Zij heeft de voordelen gehad, de papa niet. De rollen mogen ook eens omgedraaid worden, toch?

Jammer dat ik het niet wist maar eigenlijk zou men je daar in het begin moeten op wijzen. Wist ik veel dat ik plots minder ging verdienen eens de kids niet meer ten laste en niet meer op mijn domicilie zaten. Wist ik veel dat er zoveel voordelen waren die je dan plots verliest. Het zijn toch ook mijn kinderen? Ze zijn week om week bij mij en verbruiken ook water, elektriciteit en dergelijke maar de voordelen gaan enkel naar mama... Als het eerlijk moet zijn, dan zet je in het vonnis dat er jaarlijks of zo geruild moet worden van domicilie. Dit enkel voor de bi-locatie co-ouderschappen natuurlijk....

joppe_superheld

#39 , 02 apr 2015 21:13

Jezus waar zijn jullie mee bezig? Het gaat hier om de kinderen, niet om jullie portefeuille. Denk je dat zij het fijn vinden om elke keer te moeten nadenken over hun "thuis adres" moesten ze elk jaar veranderen? Denk je dat het voor hen fijn is dat mama en papa ruzie maken over zo iets pietluttig? Willen jullie de kinderen voor het geld of voor de liefde?
( en kom nu niet met "maar je hebt geld nodig"... Want je hebt geld! )

Bespaar u zelf en uw kinderen deze hele miserie. Leg jullie er bij neer dat je kindergeld iets minder zal bedragen. Als het een troost kan zijn, binnenkort krijgt elk kind evenveel.

Mijn ervaring verteld dat je niet veel succes zal boeken in de rechtszaal. Je komt immers aan de hou vast van je kinderen. Zij staan daar namelijk al een hele tijd gedomicilieerd.

Maar ja, misschien loopt het bij u anders.

VDG2

#40 , 02 apr 2015 21:23

Beetje off-topic maar ik wou het graag meedelen. Ik heb als onderwerp voor mijn masterproef 'de gevolgen van verdeeld verblijf van de kinderen binnen de sociale zekerheid' gekozen. Bedoeling is om duidelijkheid te scheppen wat dus de gevolgen zijn en op basis van welke criteria (verblijf, domicilie, etc.) bepaalde 'voordelen' worden toegekend. Tot slot ga ik nagaan of er hierdoor sprake is van een ongelijke behandeling tussen beide ouders.

Dit topic bewijst eens te meer dat er nood is aan duidelijkheid. Dus jullie mogen zeker een samenvatting verwachten op dit forum (wel pas volgend jaar).

duma

#41 , 03 apr 2015 08:42

Ik wil de volledige masterproef wel lezen, VDG2, lijkt me héél erg interessant.

En begrijp me niet verkeerd, ik wil hier absoluut nergens zeggen dat de mama al die voordelen moet hebben. Totaaal niet! Twee ouders, dus de voordelen zouden voor beiden moeten zijn. Feit is dat dat in België gewoon niet gaat.
Om in de buurt van totale gelijkheid te komen, zou een giga-chaos van administratie nodig zijn. Ook niet te doen.

Als TS nu plots alles wil omgooien en zelfs over kleine financiële zaken naar de rechtbank wil stappen, wil ik gewoon meegeven, dat de rechter daar wel eens helemaal omgekeerd op kan reageren.
Ik ben het overigens niét eens met joppe_superheld, maar dit kan ook wel eens de reactie zijn van de rechter en dan sta je nog verder van huis.

De oplossing voor heel dit probleem, zou de dubbele domicilie zijn. Dat kinderen in bilocatie twéé domicilies kunnen hebben tot ze meerderjarig zijn en een keuze maken (of tot er een andere verblijfsregeling komt).
Dat zou het eerlijkste zijn voor de ouders en het simpelste voor de kinderen. Dan wonen ze écht bij mama én bij papa.
Maar dat is een hele andere discussie.

Lean on

#42 , 29 sep 2015 15:51

Vanaf heden is de inschrijving van de kinderen niet meer van belang voor wie het kindergeld mag ontvangen. Er is een nieuw KB dat zegt (en ondertussen zijn daar al vonnissen over geveld) dat het kindergeld dient ontvangen te worden door de ouder waarbij de rang voor de kinderen het voordeligste is. Mijn partner heeft hierover gisteren gelijk gekregen van de rechter. Moeder verzet zich nog steeds. De rechter heeft geoordeeld, de wet is de wet en de rang is voordeliger bij de vader. Voila, wij wachten nu op het vonnis en vanaf dan ontvangt mijn partner het kindergeld ipv de moeder. Dit scheelt toch even 3000 euro per jaar. Er bestaat zelfs een kans dat we dit met terugwerkende kracht kunnen vragen voor maximaal 5 jaar.

Mariette

#43 , 30 sep 2015 10:37

De rang is belangrijker, ok.
Maar waarom moet de persoon met de hoogste rang het geld dan ook ontvangen als de uitgaven gebeuren door de persoon met de laagste rang? Gaat het hogere bedrag dan ook op de kindrekening? en welk bedrag is dat dan? (het totale kindergeld gedeeld door het aantal kinderen?)

Madeliefje35

#44 , 30 sep 2015 12:20

mag ik weten welke K.B. dat is?

en hoe zou dat voor ons zijn :

ik heb één dochter ten last en ontvang hiervoor het kindergeld. We wonen wettelijk samen. Met zijn dochter is het verblijfsco-ouderschap en daar wordt het kindergeld op een kindrekening gestort. Zijn dochter is bij de ex ten laste. Als mijn vriend dan het kindergeld aanvraagt, ontvangen wij dan voor haar kindergeld in rang 2?

chantika

#45 , 30 sep 2015 12:36

http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=194

Bovenvermelde link geeft wat meer info over het onderwerp.

De vader kan door een verzoek bij zijn kinderbijslaginstelling de hoedanigheid van bijslagtrekkende verkrijgen wanneer het kind bij hem gedomicilieerd is.

Staat in die link maar is volgens mij fout. (niet nodig) . Vraag het eens aan zijn kinderbijslaginstelling.

Terug naar “Echtscheiding”