Problemen met de kinderrekening

Anoniempje1111
Topic Starter

Problemen met de kinderrekening

#1 , 27 mar 2015 11:51

Beste,

Ik heb met mijn exvrouw een kinderrekening, voor ieder kind apart, daar worden alle kosten van betaald. Ik betaal geen alimentatie omdat dit niet in aanmerking kwam omdat zij er financieel er nogal goed bij zit en mij eigenlijk alimentatie zou moeten betalen maar dat is nu niet ter sprake.

Er zijn regels wat betreft die kinderrekening wat er wel en niet van af mag geboekt worden maar er staat ook zeer duidelijk in dat bedragen boven de 200€ besproken moeten worden en ik dus niet mee akkoord hoeft te gaan.

Ik heb ook nog 2 stiefkindjes dus in totaal zijn we met 4 kinderen, nu vanaf vorig jaar zomer zijn er problemen want mijn ex geeft de kinderen sportkampen van 400€ , laptop 1400€, nieuwste I-phone etc. ik heb aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga , want ik kan dit gewoonweg niet betalen, wij zijn een normaal gezin en moeten erg hard werken voor ons geld.
Als zij die kinderen zo wilt verwennen dan moet zij dat doen maar niet over mijn rug. Als ik 4 kinderen dat moet gaan geven ben ik failliet.

Mijn exvrouw is hier niet mee akkoord en dreigde met advocaat, en blijft ondertussen gewoon doorgaan met erg hoge uitgave die niet van belang zijn. Ik ben gestopt met geld bij te storten op de kinderrekeningen totdat dit een halt wordt toegeroepen.

Want hier hoef ik toch niet mee akkoord te gaan ? Als ik dat financieel toch gewoon niet aan kan. Dokterskosten, schoolkosten allemaal goed maar kampen van 400€ voor 4 dagen per kind ? laptops van 1400€ ......................

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
joppe_superheld

#2 , 27 mar 2015 13:12

Indien deze aangekochte zaken niet gekocht zijn met onderlinge toestemming, aangezien dat in het vonnis staat, moet u daar inderdaad niet voor opdraaien. Ik lees dat uw ex dit van de kinderrekening haalt? Ik raad aan om langst uw advocaat te gaan, omdat het over grote bedragen gaat.

In elk geval, naar mijn kennis, mag zij dat wel voor hen kopen zonder uw toestemming, enkel niet van de gemeenschappelijke rekening.

Anoniempje1111
Topic Starter

#3 , 27 mar 2015 14:06

Ja idd, ze moet zelf weten of ze koopt maar ik ga hier niet aan deelnemen.
Ondertussen brief ontvangen van haar advocaat en nu onze eigen advocaat ingeschakeld. Hier gaan we weer .......... Of er nooit een einde aankomt.
Is al 4 jaar ellende, kinderen worden opgestookt en worden daar verwend met het luxe leven dus wat moeten ze bij ons doen waar we niet iedere dag uiteten gaan, en niet altijd op uitstap gaan of weekenden weg gaan , en niet 4 tot 6 keer per jaar op reis gaan.

Reclame

duma

#4 , 27 mar 2015 14:22

Dit is exact de reden waarom een kindrekening geen goed idee is: Als ouders niet meer overeenkomen, wat de reden ook mag zijn, is dat gedoemd om voor meer spanning en zelfs ruzie te zorgen.

Maar laat me duidelijk zijn:
- een laptop, van welk bedrag dan ook, is geen bijzondere kost. Als u bij u thuis een pc ter beschikking hebt en uw kind daar gebruik van mag maken, is er geen reden om een laptop te kopen. Als het gaat om verder studerende kinderen, is er steeds een bib met internettoegang. Indien jullie samen overeen zouden komen om die te kopen, is het natuurlijk een andere zaak. Een rechter zal ook wel steeds oordelen dat een kind toegang moet hebben tot het internet. We leven in 2015 en zelfs de scholen werken soms uitsluitend op die manieren.
- sportkamp: indien week/week, kiest de persoon bij wie ze verblijven hoe er opvang geregeld wordt en of er aan een kamp wordt deelgenomen. Kosten ook enkel voor die persoon. Bij een andere verblijfsregeling, kan het zijn dat zo'n kamp behoort tot de hobby die een kind beoefent. Elk kind heeft recht op een hobby en dat is een bijzondere kost. Echter, er vanuit gaan dat daarom €400 voor een sportkamp zomaar kan, is een brug te ver. Als het ook in uw tijd is, kan uw ex sowieso niet alleen beslissen om het kamp te laten doorgaan. Ze zou van een rechter misschien wel gelijk krijgen (kind recht op hobby), maar overleg is cruciaal voor een goed co-ouderschap. U zou hier kunnen stellen dat u bereid bent om de helft bij te dragen van een kamp waar u wel akkoord mee zou gegaan hebben. (zoek dan een kamp op zodat u bewijs hebt van wat dat kostte en daar da de helft van)

Sowieso gaan beide bedragen boven €200 en is dat tegen de regels. Stuur haar een AS, verwijzend naar de regels van het AS over het bedrag, maar meldt ook dat bijzondere kosten steeds in onderling overleg gepleegd moeten worden en dat u met geen van beide kosten akkoord bent gegaan. Dat u op uw manier zorgt dat de kinderen toegang hebben tot een computer en niet wenst bij te dragen in de kost voor een laptop. Dat het haar uiteraard vrij staat om de kinderen bij haar een laptop te geven, maar dat u de kost hiervoor niet zal dragen. Dat u het sportkamp een leuk idee vindt, maar het financieel voor u niet haalbaar is dit te doen en u dus niet akkoord bent gegaan met deze kost. Dat indien er onderling overleg had geweest, misschien een alternatieve oplossing, financieel haalbaar, maar toch leuk voor de kinderen, uit de bus had gekomen. Dat u nu geen kans hebt gehad om uw mening te geven of zelfs maar hebt kunnen nadenken over alternatieven en dat u bijgevolg dus ook niet zal bijdragen tot deze eenzijdig besloten kost.
Dat u verwacht dat zij het geld (€xxx van het kamp + €xxxx van de laptop) dat van de kindrekening gehaald werd om deze zaken te bekostigen, wat sowieso tegen de regels van de kindrekening is, terugstort. Dat zolang het geld niet is teruggestort u uw bijdrage aan de kindrekening zal staken tot die €xxxx wel zijn teruggestort. Dat u verwacht dat zij in de toekomst met u zal overleggen om een herhaling van dergelijke situatie te vermijden.

Anoniempje1111
Topic Starter

#5 , 27 mar 2015 18:58

Ja ik heb een aangetekende gestuurd met daarin de feiten en dat ik zou stoppen met betalen als het niet recht gezet zou worden. Op die aangetekende geen reactie gehad en ze bleef gewoon door gaan dus ik was gestopt met betalen. Nu een brief van haar advocaat met daarin dat ik mijn betalingsverplichtigen niet na kom ...........

Anoniempje1111
Topic Starter

#6 , 27 mar 2015 18:59

Dus we gaan weer een gerechtelijke procedure in

EDCburo

#7 , 28 mar 2015 20:02

Belangrijk is wat in het vonnis staat, en in welke mate van detail dit goed is beschreven, en of jullie scheidingsovereenkomst bekrachtigd werd door een vonnis. De praktijk leert dat een gebrek aan detail en eenduidigheid vaak leidt tot dergelijke toestanden. Dat is te betreuren, want het is te vermijden.
Wat zou kunnen, tenminste als jullie beiden daartoe bereid zijn, is dat jullie beiden ervoor opteren om de initiële overeenkomst te verduidelijken en dus deels te herschrijven zodat er geen misvattingen en ongewenst gebruik wordt gemaakt van de bedragen op de kindrekening. Omdat ik geen inzage heb in de overeenkomst kan ik me niet uitspreken over wat mag of kan. Feit is dat het aangewezen is dat jullie opnieuw samen rond de tafel gaan zitten onder begeleiding van bvb een bemiddelaar, om één en ander klaar en duidelijk af te spreken en de aangepaste overeenkomst laten bekrachtigen door de rechtbank. Indien uw ex dit niet zou willen bent u aangewezen op een procedure voor de rechtbank. Geen leuk vooruitzicht, immers dit vraagt tijd, kost elk van jullie geld (advocaat), en uiteindelijk worden jullie toch geconfronteerd met een opgelegd vonnis. Tenzij de rechter jullie aanmaant (of uitnodigt) om het dispuut te regelen via bemiddeling. Mijn ervaring is echter dat veel koppels ja zeggen in de rechtszaal maar neen doen in mijn bemiddelingspraktijk. Wens jue alle succes toe. Eric De Corte http://www.ericdecorte.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”