ziekteverzekering

phantomtwister
Topic Starter

ziekteverzekering

#1 , 19 mar 2015 19:52

Ik weet niet waar ik het anders moet plaatsen, dus daarom zet ik het maar hier.

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin met beiden 1 kindje.
We hadden graag genoten van een tandverzekering bij een andere mutualiteit om eventuele beugelkosten in de toekomst wat te verminderen.
Vandaag lieten we iemand komen, en het leek ons echt interessant.

De situatie doet zich vandaag voor dat de ex van mijn vrouw een behoorlijk zware ziekte heeft. (weten dit pas sedert vandaag)
Bij de CM hebben ze hem verplicht om alle gedomicileerden op zijn adres bij hen aan te sluiten, en ook een hospitalisatieverzekering te laten afsluiten. Alsook zonder overleg de dochter van mijn vrouw.
Anders kon hij zelf (omdat hij voorheen geen echte hospitalisatieverzekering had) zich niet zonder inloopperiode kan laten verzekeren.
Nu kan de dochter van mijn vrouw dus volgens hem niet meer om van mutualiteit te veranderen. Jammere zaak, want dit kan ons wel een aardige duit kosten als er effectief een beugel van toepassing is.

Nu mijn vraag, kan de CM zomaar eisen om anderen te verplichten om diensten te nemen, om anders zelf niet in aanmerking te komen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 mar 2015 19:55

Aangezien de hospitalisatieverzekering niet onder het RIZIV valt en daar bijgevolg ook niet door gereglementeerd wordt en ze een zuivere private verzekering is kan de verzekeraar zijn voorwaarden stellen mbt de verzekerbaarheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

phantomtwister
Topic Starter

#3 , 19 mar 2015 20:04

Ok, dat is dus klaar.
Maar dat kan dan ook zomaar zonder overleg met de andere partner om dit te doen?
Zodat wij er eventueel financiele schade zouden van ondervinden?
Door deze situatie kunnen we zelf geen kant meer op.

Reclame

roharro

#4 , 19 mar 2015 20:08

Niets weerhoudt u om hetzelfde kind ook op te nemen in uw eigen hospitalisatiepolis.
U kan natuurlijk nog steeds een tandverzekering nemen bij een andere verzekeraar indien de polis van de ex dat niet zou dekken.

phantomtwister
Topic Starter

#5 , 19 mar 2015 20:31

Met 2 zorgkassen tegelijk aangesloten zijn gaat niet.
De tandverzekering hangt vast aan een mutualiteit. Hospitalisatie staat er los van.
Bij CM betalen ze maar 1-malig 500 euro met de extra verzekering, terwijl OZ 775 euro per jaar vergoed. (en een beugel is meestal voor 2 jaar)

roharro

#6 , 19 mar 2015 20:35

Kunt u het kind dan niet bij jullie domiciliëren.
Dan is ze geen gedomicilieerde meer bij de ex.

phantomtwister
Topic Starter

#7 , 19 mar 2015 20:39

Daarmee is het door hem afgesloten iets nog niet van de hand.
Volgens mij kun je ook zo'n hospitalisatie maandelijks opzeggen.

eylis

#8 , 19 mar 2015 20:50

opgelet met dat advies roharro. Want afhankelijk hoe de verblijfsregeling/domiciliering mbt het kind is geformuleerd in het vonnis van de jeugd/familierechtbank.
Maar wat de beugelkosten van het kind betreft: zoals ik het lees is het kind aangesloten bij de CM én is er ook een hospitalisatiegerzekering voor haar afgesloten. Ik meen te weten (heb zelf 2 beugeldragerd gehad) dat de terugbetalingstarieven van beugelkosten bij de CM standaard OK zijn én dat je nog eens extra terugbetaald krijgt met die verzekering. Andere zorgverzekeringen betalen niet persé meer terug.
Naar het verhaal van de poster te llezen (...vandaag lieten we iemand komen...) lijkt het me een makelaar te zijn die met de extra verzekering op huisbezoek komt. Vaak betaal je dan op lange termijn een vrij groot bedrag aan premies.

phantomtwister
Topic Starter

#9 , 19 mar 2015 21:00

Er is inderdaad zonder ons weten een hospitalisatie afgesloten voor mijn vrouw haar dochter omdat dit een vereiste was van de CM om de ex-man nog te kunnen inschrijven voor een hospitalisatie (want tot op heden had hij gewoon de standaard)
Bij OZ : onafhankelijk ziekenfonds (ook een gewone mutualiteit die niet duurder is) vallen die extra kosten zeer goed mee. Zijn al jaren één van de betere ziekenfondsen.
En voor 5 euro per maand zouden we dentalia kunnen afsluiten die tandzorg extra dekt. De extra verzekering van CM (Mediko-plan) kost evenveel, maar dekt bijlange onze eisen niet.
De bijdrage van de CM is slechts 500 euro per behandeling. Dus als je bvb 2000 euro hoeft te betalen, betaal je zelf nog 1500. Bij OZ zou in het geval van 2 jaar dit maar iets van een 500 zijn. (2 x 775 /jaar)

Terug naar “Echtscheiding”