Auto overkopen, voor EOT getekend is.

nick³
Topic Starter

Auto overkopen, voor EOT getekend is.

#1 , 21 jan 2015 14:09

Situatieschets: we hebben een grotere auto en een kleinere. Enkel in de grotere passen alle kinderen. Dus tot we aan de EOT zijn wisselen we week om week de kinderen en blijft de grote auto bij de kinderen. Nu weten we al wie welke auto gaat overnemen en wat er nog voor betaald moet worden. Dit zouden we graag nu regelen omdat ex-partner zelf ene grotere auto heeft aangekocht.

Echter is mijn vraag: als ik nu mijn ex een som geld geef en de auto inschrijf op mijn naam, dan blijft deze voorlopig (zonder dat er een EOT getekend is) toch nog altijd van ons beiden, niet? Dus met andere woorden: ik loop het risico dat als er ergens iets scheef zit, ik voor niets geld aan haar heb gegeven. Zijn hier oplossingen voor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 jan 2015 12:12

“Art.1304.Het vonnis of het arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292...”(Gerechtelijk Wetboek).
Pas vanaf dan is uw vermogen niet meer ‘gemeenschappelijk’,doch een ‘onverdeeldheid’ in de zin van :
“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1287.De echtgenoten die besloten hebben tot echtscheiding door onderlinge toestemming over te gaan, moeten hun wederzijdse rechten waaromtrent het hun evenwel vrijstaat een vergelijk te treffen, vooraf regelen. Zij kunnen vooraf een boedelbeschrijving doen opmaken overeenkomstig Hoofdstuk II - Boedelbeschrijving van Boek IV...Art.1288bis.De vordering wordt ingeleid bij verzoekschrift...Als bijlagen bij het verzoekschrift worden neergelegd :1° de overeenkomsten opgesteld met toepassing van de artikelen 1287 en 1288; 2° in voorkomend geval, de boedelbeschrijving die in artikel 1287, tweede lid, wordt bedoeld...”(Gerechtelijk Wetboek).

Niets belet u die overeenkomsten nu reeds te sluiten (en later eventueel aan te passen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”