#20 , 29 nov 2014 02:06
Ik heb door de uitspraak van het grondwettelijk hof een probleem.
Ik werk bij een intercommunale, als vast benoemde en had een pensioenvooruitzicht dat me 75% van mijn (gem.laatste 5jr) loon garandeerde.
In 2000 word de intercommunale, onder Europese druk, geprivatiseerd.
We behielden ons loon en voordelen. Ons pensioenfonds word doorgestort naar een verzekeraar.
Onze 75% pensioenbelofte werd gegarandeerd door een groepsverzekering welke het verschil, tussen het wettelijk pensioen en ons oorspronkelijke 75% pensioen als ambtenaar, bijlegt.
Persoonlijk beschouw ik deze groepsverzekering, waarvan de bijdragen volledig door de werkgever betaald worden, als 'eigen'
Als een normaal wettelijk 1ste pijler pensioen.
Nu ben ik 6 jaar geleden gescheiden.
De vereffening verdeling is nog steeds niet afgerond.
En nu komt de tegenpartij met de eis op inbrenging van de groepsverzekering.
Mijn advocaat blijft erbij dat mijn groepsverzekring (en zelfs mijn 1ste pijle pensioen) in de gemeenschap hoort.
Ondanks alle documenten, van overgang statuutwijziging van de intercommunale, de CAO gewaarborgd pensioen,
het reglement van de groepsverzekering welke als doel heel duidelijk aangeeft dat ze is opgericht om onze oorspronkelijke pensioen te waarborgen.
Blijft hier iedereen bij zijn standpunt en schermt met het arrest van het grondwettelijk hof.
Welke volgens de loonbeschermingswet, de groepsverzekering aanziet als 'loon'
Maar de sociale zekerheid ziet de groepsverzekering dan weer niet als 'loon'
Het stoort me enorm dat mijn eerste pijler pensioen dat me 'eigen' is, nu onder vurr ligt.
Niet alleen wil men mij de helft van de reserve aan mijn ex doorschuiven terwijl ik er nog jaren moet op wachten.
tenminste, bij leven en welzijn...
Bij pensionering moet ik op het totale bedrag belasting betalen.
Zal wanneer ik bij pensionering een herziening vraag van de (heel hoge) alimentatie,
de rechter kijken naar mijn inkomsten op dat ogenblik ( pensioen + rente uit de groepsverzekering)
en word ik voor de 2de keer in de maling genomen.
Iemand in dezelfde situatie hier ?
Waar kan ik me aan verwachten ?
Heeft mijn verweer enige kans op slagen ?