schoolkosten,enz

bmwtje
Topic Starter

schoolkosten,enz

#1 , 25 nov 2014 14:21

Mijn ex vertikt het om helften van de schoolrekeningen te betalen van de zoon.omdat hij geen geld heeft.zijn index op het onderhoudsgeld betaald hij ook niet.en hij moet nog een halve maand onderhoudsgeld betalen van december 2013.en de 25 euro verhoging omdat de dochter 12 geworden is betaald hij ook niet.wat kan ik hier tegen doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 25 nov 2014 15:12

Hebt u hem al een aangetekend schrijven gestuurd?
Zonee, is dat het begin. Dat doet u zo zakelijk en kort mogelijk. U voegt uiteraard een kopie toe van de facturen of betalingsbewijzen.

U meldt hem dat er nog een aantal zaken zijn waarop u zijn bijdrage verwacht, dat u hem deze zaken reeds heeft meegedeeld via mail/sms/mondeling op xx/xx/xxxx, maar toe nu toe nog geen betaling heeft mogen ontvangen. Dat u voor de goede orde deze zaken hier nog eens een laatste maal op een rijtje zet en de betaling verwacht op ten laatste xx/xx/xxxx (redelijke termijn! twee weken?)

- de schoolrekeningen van X (naam zoon) van de maanden x, y en z. Deze rekeningen waren respectievelijk €10(??), €15 en €20. Gezien elke ouder hiertoe de helft bijdraagt, komt dat neer op een totaal van €22.5 nog door jou te betalen.

- de alimentatie van december 2013. Deze bedroeg toen €x, maar er werd slechts €X betaald. Er resteert dus nog €X door jou bij te betalen.

- de alimentatie werd sinds xx/xx/xxxx, de 12e verjaardag van X (naam dochter), verhoogd met €25, zoals gestipuleerd in het vonnis. Ik heb deze verhoging echter nog geen enkele keer mogen ontvanten. Er moet dus nog voor x aantal maanden deze verhoging betaald worden, wat maakt dat er nog €X door jou bij betaald moet worden.

- de alimentatie had sinds xx/xx/xxxx ook geïndexeerd moeten zijn. Hoewel ik je hier reeds op heb aangesproken/Hoewel dit spontaan door de betaler moet gebeuren, werd deze index nog niet toegepast. Het bedrag dat te weinig betaald werd door het niet toepassen van de index komt neer op €xxx. (tel dit goed na, neem ook de alimentatie verhoging na 12j mee inrekening!)

Het totaal van de (helft van de) schoolrekeningen, de achterstallige alimentatie, de achterstallige verhoging van alimentatie en de achterstallige indexering van de alimentatie, bedraagt €X + €X + €X + €X = €Y.
Gelieve dit bedrag dan ook zo snel mogelijk over te schrijven op het gekende rekening nummer BE12 3456 7898 7654.

Van de schoolrekeningen werd in bijlage nogmaals (als je dat al gegeven had) een kopie toegevoegd. De andere bedragen kan je terugvinden in het vonnis.

Met vriendelijke groeten,

X

Je verwijst in je AS ook naar een gewone brief en in een gewone brief naar het AS en je verstuurt ze samen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2014 17:12

U schrijft dat ex het vertikt te betalen....
U kan desnoods beslag laten leggen op zijn loon of inkomsten. Mogelijk stat dat al in het huidige vonnis anders zal u dat in een bijkomend vonnis moeten vragen nu bij de familierechtbank.
(Ik snap nog altijd niet waarom in een vonnis niet steeds al de mogelijkheden staan opgesomd van wat moet en zal indien als dan ....)

Niet betalen van de alimentatie is ook een strafbaar feit - familieverlating. U doet aangifte bij politie ...u zal dat enkele malen moeten doen maar met een strafrechtelijke veroordeling als stok achter de deur kan er mogelijk plots wel betaald worden en gezien u blijkbaar steeds getracht hebt het in de minne te regelen zal Rb weinig medelijden hebben - u vraagt uiteraard ook directe inning via loonbeslag.
gezien de goede uitleg op deze site
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

logoke

#4 , 26 nov 2014 17:49

Gisteren moest ik op de belastingsdienst zijn om iets te vragen over mijn inkomstbelasting.
Vraag ik ook aan die dame hoe ik de "bijzondere kosten" moet inbrengen bij de volgende belastingsbrief. Ik vertelde dat ik deze telkens via email doorkreeg en op de overschrijving de datum van de email vermeldde. Zeg die dame ; op de overschrijving moet telkens staan waarvoor het dienen moet. Wij moeten dit kunnen controleren. Ik zei ; "dus alles uit de email vermelden op de overschrijving zoals schoolrekening, ......" Zegt de mevrouw doodleuk ; schoolrekeningen ? Dit valt niet onder de bijzondere kosten ! Ieder kind heeft dat nodig !

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2014 19:07

Eens lezen :
http://www.vredegerechtheist-op-den-ber ... kosten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

logoke

#6 , 26 nov 2014 19:30

Klopt maar ik had het gevoel dat "buitengewone kosten" voor de inkomstbelasting en "buitengewone kosten" via de rechtbank niet op de zelfde lijn zitten.
Ze worden aanzien als te betalen maar als het gaat over deze in te brengen dan begint het schoentje te wringen.

Logo

j.demoor

#7 , 27 nov 2014 11:43

Ik ga ervan uit dat dit onderhoudsgeld is vastgelegd in een uitvoerbaar vonnis.

“Art.1412. De beperkingen bedoeld in de artikelen 1409 en 1410 zijn niet van toepassing:1° .wanneer...het beslag wordt verricht wegens onderhoudsverplichtingen bedoeld in de artikelen...223...Burgerlijk Wetboek,in artikel 1280,eerste lid,van dit Wetboek of in een overeenkomst gesloten krachtens artikel 1288...van dit Wetboek..."(Gerechtelijk Wetboek).
Het hele inkomen is m.a.w. beslagbaar in dit geval. Het is aan u om de gerechtsdeurwaarder mee te delen wie dat inkomen verschuldigd is aan uw ex. .“Art.4.De gerechtsdeurwaarders hebben het recht:...4°.het nodige voorschot te eisen alvorens de gevraagde opdrachten te verrichten.”(K.B.30 november 1976).

“Art.391bis "Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden...wordt gestraft hij die,na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer open staat,te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot,aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of opgaande lijn,meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten..."(Strafwetboek).
Bleef uw ex meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke de termijnen ervan te kwijten leg dan onverwijld klacht neer bij de politie. Indien de procureur des Konings seponeert dan kan u zich burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter,die niet seponeren kan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 28 nov 2014 10:32

Of u kan zich - zoals normaal gezien ook wordt vermeld in het vonnis - richten tot DAVO, de dienst alimentatievorderingen. Zij kunnen voorschotten betalen en helpen met de invordering.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

bmwtje
Topic Starter

#9 , 04 dec 2014 11:05

nu hoor ik van mijn ex dat zijn advocaat een herziening ga vragen voor het onderhoudsgeld te doen zakken?omdat mijn ex maar 800euro leefloon heeft en de rekeningen niet kan betalen?kan dit zomaar.
uiteindelijk spreek ik alleen over 242 euro onderhoudsgeld dat ik krijg en hij moet de helft schoolrekeningen betalen voor onze tiener.de dochter ziet hij niet en daarom heb ik zelf beslist dat hij daarvoor geen schoolrekeningen of activiteiten enzo moet betalen.ben ik zo onredelijk.wij hebben een samengesteld gezin van 6 kinderen en werk 15 uren van huis uit .mijn loon is ook maar 500 euro en een sjiek.moet ik bij iemand de triestige gaan uithangen?
sommige dingen kies je toch zelf in uw leven.

duma

#10 , 04 dec 2014 11:14

Alimentatie wordt berekend op je inkomen en uitgaven. Als je minder verdiend, kan je ook minder bijdragen.

De rechter zal wel kijken naar de reden van de werkloosheid. Aan een ontslag kan je niet doen.
Echtern indien je ex vrijwillig is gestopt met werken, zal de rechter dat zien als 'vrijwillige verarming' en kan hij beslissen van het alimentatiebedrag niét aan te passen, gezien zijn kinderen niet de dupe moeten zijn van zijn eigen keuze.

bmwtje
Topic Starter

#11 , 04 dec 2014 11:14

de advocaat van mijn ex vind de schoolboeken die op rekening staan een luxeprodukt?en zij zegt hem dit niet te betalen?ik kon alleen zijn boeken bestellen via link ink van die school.het zijn theoretisch boeken die elk jaar opnieuw moeten aangeschaft worden.Snap niet zo goed waar ik daar fout in gedaan heb om die aan te schaffen.Als hij die boeken niet heeft kan hij gewoon de lessen niet bij wonen

duma

#12 , 04 dec 2014 11:24

Ivm bijzondere kosten is het essentieel dat er onderling overleg gebeurd. Beide ouders belissen samen.
Elke ouder moet de kans krijgen om zijn mening te geven.

Dit om te voorkomen dat één ouder alles beslist en de andere gewoon de helft moet ophoesten, zonder mee te hebben kunnen beslissen over prijs, kwaliteit, merk, uitzicht, ... van het te kopen ding.

In het geval van schoolboeken wil dat zeggen dat ouders beide akkoordm oete gaan om die via de school aan te kopen, TENZIJ ER GEEN ANDERE OPTIE IS.
Ik verklaar mij nader. Vaak zijn er ook andere mogelijkheden om goedkoper aan boeken te geraken:
- tweedehandswinkel
- boeken huren via school
- boeken overkopen van een leerling van een ouder jaar (uiteraard geen invulboeken)

Indien zo'n mogelijkheid aanwezig was en aankoop via school dus niet 'de enige mogelijkheid' was, kan uw ex gerust weigeren de helft van die factuur te betalen.
Echter! Hij moet wél bijdragen; namelijk de helft van hetgeen de boeken gekost hadden op de goedkoopste manier. Dat kan dus zijn: de helft van de huur, de helft van wat de boek kost in een tweedehandswinkel. Maar gewoon niét betalen, dat mag hij ook niet.

Indien via school de enige mogelijkheid is, zal je ex de helft hier van moeten betalen. Om echter zo'n discussies in de toekomst te vermijden, laat je hem gewoon op voorhand weten dat je zoon/dochter boeken moet aankopen, dat die alleen via de school kunnen aangekocht worden, dat die €xxx zullen kosten en dat je, zodra je de factuur hebt, hem hiervan een kopie zal bezorgen, zodat hij de helft kan bijdragen. Als hij hier niet op reageert, gaat hij akkoord. Als hij hierop reageert dat hij dat te veel vindt, meldt u hem gewoon nogmaals dat dit de enige optie is, maar dat, indien hij u voor xx/xx/xxxx een alternatief kan bieden, u deze mogelijk uiteraard ook wil bespreken, dat indien u dan nog niets gehoord hebt, u de boeken zal bestellen, aangezien uw zoon/dochter deze nodig heeft voor de lessen op xx/xx/xxxx en dat langer wachten dus geen optie is. OF dat hij gerust contact mag opnemen met de school, maar u op xx/xx/xxxx deze boeken toch zal bestellen, gezien het, zoals eerder gezegd, de enige mogelijk is en jullie kind(eren) deze nodig hebben voor de lessen.

bmwtje
Topic Starter

#13 , 04 dec 2014 11:25

Mijn ex heeft op die 10 jaar dat wij uit elkaar zijn en een schuldbemiddelaar gehad enzo nog niet echt veel gewerkt.hij heeft een ongeval met de brommer gehad en is aan het sukkelen met dit been.maar hij heeft er al spillen in van als ik bij hem was.hij drinkt.en nu zit hij thuis wegens invaliditeit .maar ik hen al veel toegegeven vind ik.kleren,communie's paardrijlessen van de dochter,schoolkosten van de dochter.zoon neemt 3 jaar relatine nooit geen euro gevraagd .nieuw schoolgerief jaarlijks.klimsport beide kinderen.nu zoon zit op internaat en ga ook 2derde kindergeld naar toe?kappers enz daar heb ik hem nog nooit lastig mee gevallen.en nu willen ze het onderhoudsgeld verminderen?wat moet hij dan nog betalen om den duur?ze bij hem leggen slapen kan hij ook al niet ,want hij heeft geen adres.hij ziet de zoon de zaterdag voor 2A3 uren.de zoon gaat met de trein naar gent,omdat hij niet tot hier kan komen?Pfff.ik kan toch niet blijven rekening houden?of ben ik zo kort zichtig?

bmwtje
Topic Starter

#14 , 04 dec 2014 11:54

Beste,

de schoolboeken hebben 100 en een sjiek gekost,en zijn alleen boeken die je moet invullen.Mijn zoon zit in beroeps en heeft daarbij de uren praktijk.waar hij ook in orde moet zijn.
ken je dan boeken ook tweedehands aanschaffen voor in te vullen.want vaste boeken heeft hij niet ?alleen de woordenboek en die koop je maar 1 maal dacht ik

duma

#15 , 04 dec 2014 15:35

Neen, invulboeken kan je uiteraard niet tweedehands kopen, dus is het simpel: er was geen andere keuze en je ex dient de helft bij te leggen.
En volgend jaar zorg je gewoon dat je hem tijdig verwittigd.

Voor de rest: Als jij niet vraagt waar je recht op hebt, is dat uiteraard jouw keuze, maar het is ook niet netjes om het hem dan zo aan te wrijven. Ofwel volg je het vonnis en eis je terug waar je recht op hebt. Ofwel niet, maar da is dat jouw keuze. Het is niet aan hem om elke dag te komen vragen of je nog kosten gemaakt hebt voor de kinderen.

Terug naar “Echtscheiding”