schulden tijdens huwelijk

mccoy016
Topic Starter

schulden tijdens huwelijk

#1 , 02 okt 2014 12:57

Beste,

Ik ben getrouwd onder het stelsel gemeenschap der goederen. Een tijdje geleden heb ik een fout begaan, waartoe ik door de bugerlijke rechtbank ben veroordeeld tot een schadevergoeding aan de tegenpartij. Die afbetaling is nog lopende.
Nu hebben mijn vrouw en ik recent beslist om te scheiden.

Had nu enkele praktische vraagjes hieromtrent:
Zijn de schulden (schadvergoeding door burgerlijke zitting) gemaakt door één der echtgenoten tijdens het huwelijk persoonlijk bindend?
Kan mijn vrouw nu eisen dat ik die schuld enkel nog zelf afbetaal?
Mag ik de schuld niet verder afbetalen via de gemeenschappelijke rekening?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mccoy016
Topic Starter

#2 , 06 okt 2014 09:16

Heeft iemand hier info over?

eylis

#3 , 06 okt 2014 12:37

denk eens goed na....stel dat je exvrouw de fout zou hebben begaan waartoe ze veroordeeld werd tot schadevergoeding. Zou je het even logisch vinden dat haar persoonlijke veroordeling wegens fouten vergoed zouden worden via de gemeenschappelijke gelden? Dit gaat niet over schulden gemaakt in het kader van het huwelijk... Het zou mooi worden: u vermoordt iemand en uw "ex'vrouw zou het mee mogen afbetalen....

Reclame

roharro

#4 , 06 okt 2014 12:54

Nu hebben mijn vrouw en ik recent beslist om te scheiden.

Loopter een procedure of hebben jullie dt wel beslist maar nog niets ondernomen.
Normaal gezien kan de burgerlijke veroordeling tot leveren van schadevergoeding op het gemeenschappelijk bezit worden verhaald aangezien jullie niet met scheiding van goederen zijn gehuwd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#5 , 06 okt 2014 14:26

roharro, je zou wel moeten nuanceren: het "verhalen" van kosten tov het gemeenschappelijk wordt toegepast in geval van openstaande schulden zonder middelen. Bijvoorbeeld: er is een bepaald bedrag aan schulden die vereffend moeten worden, maar géén gezamelijke gelden meer om ze te betalen, tja dan moeten schulden wel verdeeld worden over beiden. Maar als er geen geldnood is en poster heeft een inkomen, dan kan poster gerust zelf zijn vodden opruimen. Je eigen boete en schuldkosten na een veroordeling in rekening brengen van het huwelijk op het conto van je (toekomstige) expartner is moreel laakbaar. Dat zou je zelf toch nooit doen? Zelfs niet als je getrouwd blééf....Ik vind overigens de zin "Kan mijn vrouw nu eisen dat ik die schuld enkel nog zelf afbetaal" al genoeg zeggen. Poster vind het blijkbaar meer dan normaal dat ze wél zou meebetalen. en ik meen te weten dat als een schuld echt aan een persoonlijke grove fout te wijten is, die niet aan de gemeenschap gevorderd kan worden.

roharro

#6 , 06 okt 2014 15:51

Ik vrees dat het de schuldeisers worst zal wezen en het geld zullen halen waar het te krijgen is aangezien gehuwd is onder het gemeenschappelijk stelsel.

eylis

#7 , 06 okt 2014 17:49

dàt klopt, in het geval er sprake is van wanbetaling. Maar als poster een inkomen heeft, betaalt hij netjes zelf zijn schuld af en gaat hij er niet van uit dat hij zijn vrouw daar mee voor laat opdraaien. Dat is laakbaar.

roharro

#8 , 06 okt 2014 17:52

dàt klopt, in het geval er sprake is van wanbetaling. Maar als poster een inkomen heeft, betaalt hij netjes zelf zijn schuld af en gaat hij er niet van uit dat hij zijn vrouw daar mee voor laat opdraaien. Dat is laakbaar.
Maar aangezien ze zijn gehuwd met gemeenschap van goederen is er gewoonweg geen eigen inkomen!
Alles is gemeenschappelijk.

Terug naar “Echtscheiding”