gehoord worden door jeugdrechter

nilutri
Topic Starter

gehoord worden door jeugdrechter

#1 , 15 sep 2014 08:57

Binnenkort komt de dochter op een leeftijd waar ze kan verzoeken om gehoord te wordendoor de jeugdrechter.
Momenteel bi locatie maar ze zou liever constant bij mij blijven. En daar heeft ze gegronde redenen voor.
Nu...hoe gaat dit in zn werk...wie moeten we aanschrijven en hoe gaat het verder...
Als vertrouwenspersoon heeft ze de stiefgrootmoeder waar ze haar hart lucht...zij is bereid om eventueel mee te gaan.
En wat als de jr haar wens inwilligd...wat staat er dan te gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2014 10:41

De minderjarige wordt maar gehoord als er een procedure hangende is voor de familierechtbank.
U moet dan een vordering aanhangig maken om een wijziging van de verblijfsregeling te vragen. In het kader van die procedure kan het kind gehoord worden.

dano

#3 , 15 sep 2014 19:48

En dochter kan bij aanvang aangeven aan rechter dat het gesprek tussen haar en de rechter moet blijven.

Ik heb mijn dochter laten horen maar dochter had aanvankeleijk schrik dat ze gestraft zou worden door de moeder omwille van wat ze ging zeggen in de rechtbank.
Waardoor ze twijfelde om te gaan. Puur uit schrik. Nochtans wou mijn dochter zelf haar versie kunnen geven.
Ik had gelukkig net de dag voor de zaak vernomen via een forum (hier?) dat het kind zelf expliciet dient aan te geven dat het een vertrouwelijk gesprek moet zijn.
Zodoende zal rechter daar dan rekening mee houden en niks aan de ouders vermelden rond het gesprek met het kind.
Voor mijn dochter was dit een hele opluchting toen ik haar dat doorgaf en ze is aldus toch gegaan.
Ze heeft het gevraagd aan begin van haar gesprek en de rechter heeft het perfect gerespecteerd.
Als wij (beide ouders) binnenkwamen nadien gaf rechter al meteen aan dat zij op verzoek van het kind niks kon zeggen rond de inhoud van het gesprek.
In ons geval kan de moeder dan ook nooit verwijzen naar uitspraken van onze dochter en ze dan in dat kader straffen als de moeder veroordeeld zou worden.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 sep 2014 22:42

Ger. W. Art. 1004/1, § 5,

De rechter hoort de minderjarige op een plaats die hij geschikt acht. Tenzij de rechter hier bij een met redenen omklede beslissing van afwijkt, vindt het onderhoud plaats buiten de aanwezigheid van wie ook. Het verslag van het onderhoud wordt bij het dossier van de rechtspleging gevoegd. Het geeft weer wat de minderjarige heeft gezegd. De minderjarige wordt geïnformeerd over het feit dat de partijen er kennis van kunnen nemen. De rechter informeert de minderjarige over de inhoud van het verslag en gaat na of het verslag de mening van de minderjarige verwoordt.

nilutri
Topic Starter

#5 , 17 sep 2014 17:23

Wel dano idem hier ze is doodsbang vr de reactie van haar moeder...maar goed om weten dat het vertrouwelijk kan. ..

eylis

#6 , 17 sep 2014 18:43

en nilutri, de rechter oordeelt niet op basis van wat de dochter WIL.... maar wat in het belang is van alle partijen (het kind én beide ouders) Een minderjarige heeft het recht opgevoed te worden en regelmatige omgang te hebben mét beide ouders. alsook beid ouders daar het recht toe hebben. Een kind heeft natuurlijk zijn/haar voorkeuren. De rechtrer zal dus vooral "tussen de lijnen" luisteren. Het is bovendien opvoedkundig zeer delicaat als een kind gesteund wordt door de ouder die er voordeel bij heeft als je de bilocatieregeling verengt naar enkel nog weekendbezoek bij de andere ouder. Dan kan het kind zich onbewust een gewoonte ontwikkelen om de ene ouder uit te spelen tov de andere. Dat kan tijdens de puberteit dan tov uzelf zijn, omdat de puber zich op dat ogenblik afzet tegen de ouder waar hij/zij het meeste verblijft. En dan is de andere (minder aanwezige) ouder "de sinterklaas". Ik sluit deze antwoorden meestal af met de volgende zin: Als je kind géén zin heeft om naar school te gaan omdat de juf niet leuk is, verander je dan ook van school? Of tracht je samen met de juf te bekijken hoe je kind kan leren omgaan met wat hem of haar stoort of kwelt?
U zou bij uzelf heel objectief ten rade moeten proberen gaan. Wat zijn die "gegronde redenen"? Wie heeft ze verteld?Uw kind? Heeft u uit een andere " volwassen" bron bevestiging van bepaalde feiten? Gaat het over opvoedkundige verschillen? Praat er eerst met de andere ouder over. De moeder heeft recht te weten dat er dingen niet vlot lopen. en ze heeft het recht te proberen er iets aan te doen (als dat al moet...) Dààrna kan je pas bekijken of er aan de verblijfsregeing gesleuteld moet worden.

leentje7

#7 , 19 sep 2014 12:57

Mijn zoon wil niet meer naar vader maar word niet gehoord hij is 17 .
wat kan ik doen als er een proces aan de gang is tegen mij terwijl hij niet mee wil.

nilutri
Topic Starter

#8 , 26 sep 2014 09:31

Eylis..het is haar idd niet te doen om de ouder die ze het leukste vind want dat maakten we haar al duidelijk. .. het gaat hem vooral over het feit dat ze bij ons zeker is van voeding en verzorging. Dat ze opvolging krijgt voor schoolwerk en dat gemaakte afspraken en beloftes ook nageleefd worden...

eylis

#9 , 26 sep 2014 10:24

nilutri, dan zou u eigenlijk eerst met de moeder moeten bekijken of deze zaken in orde gebracht kunnen worden. Als u echt vind dat dat al geprobeerd is, zonder resultaat, zou ik nog eenmaal de moeder aanspreken dat de volgende stap kan zijn dat de familierechter oordeelt dat jullie kind beter voltijds bij jullie verblijft en enkel WE en vakantie-omgangsregeling voor de moeder vonnist. Vertel haar ook dat er een sociaal onderzoek gevraagd kan worden. Soms motiveert dit de andere ouder om de zaken wat op orde te zetten?

nilutri
Topic Starter

#10 , 26 sep 2014 11:59

Och eylis die ganse reutemeteut zijn we al lang gepasseerd. .en zwijg me van dat sociaal onderzoek. ..zij zien een moment opname als ze komen en moeder weent nogal makkelijk en liegt als de beste...ze is door haar eigen advocaat op de bemiddeling al op de vingers getikt zelfs...de merde is dat die dingen die ik vermeld maar heel moeilijk kunnen bewezen worden en daar sta je dan terug met je rug tegen de muur en ondertussen is het kind er het slachtoffer van he

Terug naar “Echtscheiding”