Omgangsregeling volledig omgooien en van school veranderen

JJA
Topic Starter

Omgangsregeling volledig omgooien en van school veranderen

#1 , 06 jun 2014 09:27

Ik ben een beetje ongerust.

Mijn vriendin heeft een dochtertje van 4 jaar dat bij haar naar school gaat. De papa woont 100 km verder en ze zijn al meer dan 3 jaar uit elkaar.
Ze hebben een omgangsregeling waarbij ze 2 op 3 weken op donderdag na school opgehaald wordt door de papa en bij hem verblijft tot zondagnamiddag. In de schoolvakanties is ze ook iets meer bij de papa dan bij de mama.

Nu zou ze vanaf volgend jaar best 5 dagen per week naar school gaan in aanloop van het eerste leerjaar. De mama werkt tot 17:30 en daarom moet ze dan iedere dag in de opvang blijven. De papa is zelf leerkracht en vindt dat ze daarom beter bij hem naar school kan gaan.

Mijn vriendin is uiteraard ongerust om haar dochter enkel in de weekends te kunnen zien en aangezien zij niet in het onderwijs staat kan ze ook niet voldoende verlof nemen om ze in de vakanties vaker bij haar te hebben. Zij heeft tot nu toe altijd voor haar dochter gezorgd. Ze is bij haar naar de onthaalmoeder gegaan en zit nu ook bij haar op school.

In de weekends dat ze bij de mama is wordt ze trouwens meteen na school opgehaald door de opa. Bovendien is mama op woensdagnamiddag thuis met haar dochter. Het zijn dus 3 dagen per week dat ze in de opvang moet blijven.

Mijn vraag:
Kan de vader zomaar alles omgooien omdat zijn werkuren iets beter uitkomen om ze niet in de opvang te houden?
Ze is gewoon om bij de mama naar school te gaan, en naar mijn mening zou dit voor haar veel te veel veranderen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 jun 2014 09:41

Neen, dit kan niet. Hoe de moeder (of de vader) de opvang voor en na school organiseert, is aan hen. Dit is geen argument dat kan gebruikt worden om de omgangsregeling aan te passen.

Verwittig trouwens nu al de huidige school, en de school waar de papa werkt (beide via AS) dat er geen schoolverandering mag plaatsvinden zonder de goedkeuring van uw vriendin. Wettelijk mag dit sowieso niet, maar scholen mogen veronderstellen dat wat de ene ouder doet gebeurt met instemming van de andere, tenzij ze hier expliciet van op de hoogte zijn gebracht.

duma

#3 , 06 jun 2014 09:48

Het feit dat een van de ouders gebruik maakt van opvang is absoluut geen reden. Iedereen organiseert zich in zijn tijd zoals hij wil. Daar heeft de andere ouder niets aan te zeggen en zelfs geen zaken mee. Er zijn trouwens voldoende koppels die niet gescheiden zijn, niet in het onderwijs staan en ook gebruik maken van opvang. Alleen dat argument zal hem niet ver brengen.
Echter wel het zekere voor het onzeker nemen en doen wat Fransiscus zegt: laat haar die aangetekende schrijvens sturen!

Uiteraard gaat een kind best 5 dagen naar school, daar zal geen enkele rechter anders over oordelen.

Om de regeling zoals ze nu is te veranderen, moeten er goede argumenten zijn, zoals bv een gewijzigde werksituatie of iets dergelijks. Dat lijkt mij hier niet het geval. Uiteraard is het ook wel logisch dat de papa zijn kind niet minder wil gaan zien. Op jaarbasis spreken we hier over een heel aantal dagen minder, al die vrijdagen die er nu tussenuit zullen vallen. Is er geen mogelijkheid om dit te compenseren in de vakantieperiodes?

Nog een vraag: Wie heeft gezorgd voor die afstand van 100km? Wie is er zo ver weg verhuisd?

Reclame

JJA
Topic Starter

#4 , 06 jun 2014 13:50

Hij heeft haar laten zitten 6 maanden na de bevalling.
Ze was bij hem gaan inwonen en toen hun relatie gedaan was heeft ze geprobeerd om haar leven opnieuw georganiseerd te krijgen in zijn regio. Maar door gebrek aan communicatie en respect is ze uiteindelijk terug verhuisd naar haar eigen woonplaats waar ze een eigendom had. Hij is daar toen akkoord mee gegaan en vandaar de regeling die er nu getroffen is.

Wij zijn nu van plan om te gaan samenwonen. Aangezien ik ook 2 kinderen heb die week om week bij mij zijn, waren we genoodzaakt om de locatie van onze nieuwe woonplaats af te stemmen op elkaar. De reistijd naar haar school zal nu 30 minuten bedragen ipv 5 minuten. Maar ook dit lijkt mij niet meteen een groot probleem.

Turaki

#5 , 06 jun 2014 14:08

Aangezien de ex met de verhuis van 100km heeft ingestemd, en toen ook geen compensatie heeft gevraagd, kan hij de afstand (waarvoor uw vriendin verantwoordelijk is) niet als argument gebruiken.

Een nieuwe verhuis van uw vriendin, waarbij de afstand niet overdreven vergroot, is ook geen probleem. 30 minuutjes extra is al gauw een uur heen en terug, dus daar kan hij wel moeilijk over doen. Als u dit kan compenseren of teniet doen (bijvoorbeeld wissel maandagochtend of vrijdagavond aan school), is dit ook geen probleem.

JJA
Topic Starter

#6 , 06 jun 2014 14:15

Het is enkel de afstand naar school die vergroot.
De afstand van onze nieuwe woonplaats tot bij hem wordt zelfs kleiner. Nu wordt ze ook op school afgehaald door hem als er een wisselmoment is dus dat verandert niet.

Turaki

#7 , 06 jun 2014 14:33

Dan is de afstand helemaal geen argument meer. En rechters zijn eerder geneigd om een bestaande toestand te behouden, dan zomaar plots van school te doen veranderen. Het enige dat mij wel mogelijk (en waarschijnlijk) lijkt, is dat er een gelijke week-week regeling zal komen. Zo is de verdeling ook eerlijker (uw vriendin heeft, zoals ik het zie, nu vooral de lasten), en dit is ook beter en duidelijker voor het kind.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jun 2014 14:38

Denk dat dit bruikbare omzendbrieven zijn.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

JJA
Topic Starter

#9 , 06 jun 2014 14:56

Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden.

Een week-om-week regeling is praktisch niet haalbaar. Hij woont meer dan 100km van haar school vandaan.
Tijdens de ochtend- en avondspits zou dat een verplaatsing van 1,5 uur enkel worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jun 2014 14:58

Belangen van het kind gaan boven het gemak van de ouders.

JJA
Topic Starter

#11 , 06 jun 2014 15:03

Natuurlijk komen de belangen van het kind op de eerste plaats. Maar aangezien ze tijdens de dagen dat ze naar school gaat altijd bij de moeder verblijft hoeft dit niet te veranderen. En 3 uur per dag in de auto zitten om van en naar school te gaan lijkt mij ook niet meteen in het belang van het kind.

Terug naar “Echtscheiding”