#6 , 25 mei 2014 18:47
Beste,
In een vonnis van een vrederechter dat ik onlangs ontvangen heb en waar ik gevraagd heb mijn ex psychiatrisch te laten onderzoeken kreeg ik het volgende antwoord :
De verweerder vordert de eiseres psychiatrisch te doen onderzoeken. Dat kan hij enkel doen met toepassing van artikel 5 § 1 van de wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke, via een verzoekschrift dat op straf van niet-ontvankelijkheid een omstandig medisch verslag omvat dat hoogstens 15 dagen oud is. Bijgevolg is dit onderdeel van de tegeneis ontoelaatbaar
Afgezien van het feit dat geen enkele geesteszieke (zeker niet als het om een psychopate gaat) vrijwillig een psychiatrisch onderzoek zal willen ondergaan, 15 dagen voor een rechtszitting (wat deze wet ook totaal overbodig maakt), is er dus weinig kans dat uw ex en haar riooladvocaat hun gelijk zullen halen.
Als zij wilsonbekwaamheid wil aanhalen, zal ze dit ook moeten bewijzen.
Anderzijds moet ik toegeven dat riooladvocaten vaak, hoe ongelooflijk het ook mag klinken, toch gelijk krijgen. Niet omdat zij de wet naleven, maar omdat zij als geen ander hun medejuristen, dus ook rechters, weten te manipuleren. En op dit moment is daar geen kruid tegen gewassen. Een klacht indienen tegen dergelijke advocaat bij een stafhouder is hetzelfde als te biechte gaan bij de duivel en je riskeert een omgekeerd effect waarbij je door de juridische gemeenschap beschouwd word als 'lastig'. Zelfs al heb je de wet aan jouw kant. Het gevolg is dat om het even welke advocaat je ook kiest, je voortdurend tegengewerkt gaat worden. Ook al zijn advocaten deontoligisch verplicht onafhankelijk te zijn en de belangen van hun client boven hun eigen belangen en die van andere advocaten te stellen (art 114 van de codex van de balie van Brussel), uit mijn eigen ervaringen blijkt dat deze regels dode letter zijn.
Ik kan u dus ook niet meteen helepen, maar hoop voor u het beste,
Simbad
11 jaar vechtscheiding en het einde is nog niet in zicht
Meer dan 110 advocaten gecontacteerd
6 rechters hebben een uitspraak gedaan. 5 vonden het niet eens de moeite mijn argumenten te argumenteren
Conclusie ? Lees mijn posts